
Zoals jullie op mijn pagina's Winter Dingetjes en Gezondheidsproblemen in 2022 kunnen lezen zit ik nog steeds behoorlijk te klooien met mijn rug.
De operatie in Mei 2022 heeft niet helemaal gebracht wat ik en de neurochirurg ervan verwacht en gehoopt hebben.
Fietsen gaat eigenlijk best wel weer goed maar als ik, zeker met alle fietstassen bepakt en bezakt een dag heb rond gefietst ben ik 's avonds helemaal kapot en kan niet meer relaxed mijn tentje opbouwen, op mijn stoeltje zitten en van de avond genieten.
Dit moet ook anders kunnen heb ik me zo bedacht.
Ik volg al een hele tijd op YouTube twee Duitse fietsfanaten, Rainer Dornburg en Dirk onTour, die op deze Elektrische Fietsen/Fatbikes fietstochten en fietsreizen maken. Als je hierin interesse hebt kijk maar eens op hun YouTube kanalen.
Zodoende ben ik eens rond gaan snuffelen op de site van Himiway en heb besloten ook zo'n fiets aan te schaffen.
Over het merk Himiway in het kort;
Himiway komt als merk oorspronkelijk uit Amerika en laat zijn fietsen zoals zovele fabrikanten bouwen in China. Ze gaan voor en bieden kwalitatief goede Fatbikes aan voor een nette prijs. Om de fietsen te bouwen gebruiken en monteren ze onderdelen van verschillende bekende merken zoals bijvoorbeeld Shimano, Bafang, Samsung, Tektro, Suntour en Kenda. Sinds de introductie twee jaar geleden in Europa hebben ze betreft de kwaliteit van hun fietsen en de onderdelen die ze gebruiken voor de afmontage een echte inhaalslag gemaakt. Voordeel is dat je de onderdelen ook bij je reguliere rijwielhandel kunt kopen en eventueel kan laten monteren. Mijn Himiway is daarom in onderhoud bij www.tweewielerservicewieringa.nl mijn eigen lokale rijwielhandel.
Erik Wieringa heeft mijn Himiway eens goed onder de loep genomen en het onderhoud bij hem laten doen is volgens hem geen enkel probleem.
Voor de garantie termijn van 2 jaar, mocht er echt iets kapot gaan, de motor, de voorvork of de accu bijvoorbeeld, moet je natuurlijk in eerste instantie wel gewoon bij Himiway zelf zijn. Lijkt me ook het meest logisch toch.
De Himiway Cruiser in het kort;
Motor;
250 watt borstelloze achterwielnaaf motor met een motorkoppel van 80 Nm. Speciaal en exclusief voor Himiway door Bafang ontworpen en gebouwd. Na lang zoeken, mailen en rondbellen ben ik hier achter gekomen. Bafang is een best veel voorkomend merk en naar het schijnt zijn ze op dit gebied zo'n beetje de grootste fabrikant van de wereld. Ze leveren voorwielnaaf motoren, achterwielnaaf motoren, middenmotoren en maatwerkoplossingen. Steeds meer fietsfabrikanten maken gebruik van de motoren van Bafang. Dit niet alleen onder de eigen merknaam van Bafang maar ook onder hun eigen merknaam waarvan Himiway er dus ook een is.
Accu, LCD Scherm en Stuurcontroller;
Accu met Samsung of LG cellen, Lithium-Ion 48 volt 17,5 ah. 840 Wh met lader, met een realistisch bereik van 56 tot 96 km. Best wel een hele forse accu dus. Voordeel van dit soort accu's is dat je ze zonder problemen na een korte rit kunt opladen zonder dat dit schadelijk is voor de accu. Garantie 2 jaar. Losse/reserveaccu en extra lader zijn te bestellen bij Himiway actueel voor € 650,00. Niet goedkoop dus. Raad dit ook echt aan mocht je denken een reserve accu nodig te hebben. Via Amazon en Ali expres zijn genoeg passende accu's te koop maar of deze accu's kwalitatief goed zijn daar heb ik echt geen idee van en ook mijn twijfels over.
LCD scherm, Engels jammer genoeg niet instelbaar naar Nederlands of ik moet dit nog ergens kunnen vinden in de handleiding. Scherm geeft aan Batterijcapaciteit, Niveau Trapondersteuning 1 tm. 5, Gereden kilometers, Snelheid, Motorvermogen in watt, USB lader. Met achtergrond/nachtverlichting.
Alles te bedienen met de stuurcontroler links op het stuur.
Banden;
26x 4 Kenda Juggernaut anti lek banden max. 2 bar, deze zijn met 10 cm. heel breed. Hiermee kun je op elk terrein uit de voeten. Ze zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat.
Versnelling, Cranckstel, Remmen, Voorvork en Verlichting;
7 Shimano Altus groep versnellingen cassette Altus groep 14-28 tanden, crank Altus groep blad 46 tanden.
Shifters 7 speed Altus SIS.
180 mm mechanische schijfremmen. Tektro Serie Aries.
Suntour geveerde, vast te zetten of naar gewicht instelbare voorvork.
Voor en achterlicht met remlicht aan/uit te zetten op de stuurcontroler.
Verdere uitrusting;
De Cruiser word verder geleverd met zijstandaard, kunststof spatborden voor en achter, bagagedrager achter, gereedschap set, fietsbel, montage handleiding en een Himiway pet.
En verder nog wat dingen die van belang zijn;
Loop assistentie tot 6 km. per uur. Instelbaar op stuurcontroler of bedienbaar/ doseerbaar met gashendel. Deze snelheid kan op geen enkele wijze met de te gebruiken instellingen die in de handleiding vermeld worden aangepast of veranderd worden.
Gewicht inclusief accu 32 kg. Dit zal bij mij wel een paar kilo meer worden met alles wat er nog aan en op gemonteerd moet worden.
Aluminium 6061 Frame.
160 kg. toelaatbaar gewicht (fiets, berijder en bagage)
max. 25 km. per uur(wettelijke EU eis).
Garantie 2 jaar.
Veel onderdelen en eventueel nuttige accessoires zijn los verkrijgbaar en te bestellen op de site van Himiway. Handig mocht er ooit iets stuk gaan. Door de gebruikte onderdelen bij de afmontage kun je voor veel onderdelen ook prima terecht bij de lokale rijwielhandel. Op dit moment hebben we in Nederland ook al drie Himiway dealers, waaronder een in mijn stad Eindhoven en verder nog in Almere en Menaldum(Menaam) in de buurt van Leeuwarden. Ongetwijfeld zullen dit er snel meer gaan worden. Verder zijn er in veel Europese landen al heel wat Himiway dealers te vinden. Voor info kijk op de site van Himiway.
Zo weten we dat ook weer!!!!!!


Natuurlijk heb ik, voordat ik de Himiway Cruiser bestelde, al heel wat snuffelwerk gedaan op internet betreft de opbouw en aanpassing van de fiets zoals ik het graag hebben wil. Dit heeft toch enkele weken van zoekwerk, email verkeer en heel veel rondbellen gekost.
Maar als het goed is moet alles nu kloppen en, heel belangrijk, passend te monteren zijn op de Himiway.
Onderdelen en accessoires die bestelt zijn of die ik al heb en gemonteerd dienen te worden om er een, voor mij, echt comfortabele vakantie/reisfiets van te maken zijn;
Lowrider van Zefal aan de voorzijde met speciale zijstandaard van Hebie om voortassen mee te kunnen nemen.
(Hollandbikeshop)
Klik/platformpedalen van Shimano Click'R 421.
Himiway pedalen wissel ik eventueel om met de Shimano pedalen van mijn andere vakantiefiets of koop nieuwe, ik ben hier nog niet helemaal uit.
Brooks B17 zadel voor een comfortabele zit in de kleur honingbruin. Niet voor iedereen geschikt wel voor mij. Nog gekocht voor een redelijk normale prijs van € 94,95. Kost overal tussen de €120,00 en € 140,00.
(Mantel Bikeparts)
Stuurhouder voor Ebikes voor mijn stuurtas van Ortlieb, anders past de stuurtas niet op de fiets.
(Fietsvakantiewinkel)
Bidonhouder van Lezyne Versa Mount van Toppeak, kijken waar en hoe te monteren op fiets.
(Fietsvakantiewinkel)
Verstelbare Stuurpen van XLC Aheat.
(Hollandbikeshop)
Axa Fold Lite vouwslot 100 cm., speciaal, naar ze zeggen onverwoestbaar slot. Met XLC Cage Mount voor montage.
(Hollandbikeshop)
Houder voor Garmin navigatie.
(heb ik liggen)
Al met al toch een boodschappenlijstje van ruim € 500,00. Kost wat heb je ook wat.




16 Maart 2023;
Contact gehad met Hollandbikeshop over de Hebie zijstandaard die ik aan de Zefal Lowrider wil monteren. Zij hebben de maten van de Zefal Lowrider nagemeten en deze standaard zou, eventueel met wat kleine aanpassingen, moeten passen. Best weer een ding dus, spannend weer. Zie het zaterdag wel, dan krijg ik de standaard binnen. Past het toch niet dan kan ik het altijd terugsturen. Goede service van Holland bikeshop!
18 Maart 2023;
Himiway Cruiser is aangekomen in het magazijn van de Nederlandse vervoerder in Venlo.
20 Maart 2023
Vandaag is de Himiway Cruiser bij mij thuis afgeleverd in een hele grote doos. Had van allerlei wilde verhalen gehoord over een levering van 14 dagen of langer, kapotte verpakking, beschadigingen, dingen die niet klopten of werkten enz. enz. Maar bij mij alles helemaal in orde, helemaal top. Gat onderin de doos heb ik er zelf in gemaakt, omdat ik de doos anders niet de huiskamer ingesleept kreeg. Bleef ergens achter hangen. Gevalletje ik lomp, en doos groot en best wel zwaar.


Nou dan heb je de fiets met doos en al eindelijk in de huiskamer staan. Uitpakken die handel. Fiets zit heel netjes en stevig verpakt in een berg piepschuim platen en bubbeltjes folie en die zitten ook nog eens vast met tiewraps en heel veel meters plakband. Dus met een schaar, mes en een kniptangetje voorzichtig aan de gang om alles los te halen. Het eerste waar ik bij kan in de doos is het voorwiel, het valt me meteen op dat dit toch wel erg groot is. Dit wiel eerst maar eens montage klaar gemaakt door de plastic afdekkappen van de naaf te halen en de as in te vetten en te monteren. Band is al zo ongeveer op spanning dus daar hoef ik niets aan te doen. Wiel erin en de voorrem afstellen en de fiets staat op zijn bandjes. Vervolgens monteer ik het voorspatbord, de koplamp en het stuur en controleer alle boutjes en moertjes of ze vast zitten. Als laatste stel ik de achterrem af. Ga mijn werk eens van een afstandje staan te bekijken en mij valt op dat de Himiway Cruiser best wel een serieus grote fiets is.

Alle verdere dingen die je nodig hebt, de accu met lader en de handleiding (in het Engels) zitten netjes in een apart doosje verpakt en hier zit ook de beloofde Himiway pet in. Eerst nog even naar de schuur om de Click'r pedalen van mijn gewone vakantiefiets te schroeven, deze opnieuw in te vetten met montagepasta, om deze vervolgens op de Cruiser te monteren.
Zo schiet al lekker op, ben nu een klein uurtje bezig. Nu maar eens een plaatsje op het fietsframe vinden voor de bidonhouder en het slot. Beetje passen en meten en met het montagemateriaal wat ik bestelt heb is het eigenlijk een fluitje van een cent. De houder van de Garmin navigatie op het stuur gemonteerd en het begint nu echt ergens op te lijken. Stuur en stuurtashouder kan ik nog niet afmonteren omdat er morgen nog een verstelbare stuurpen geleverd word. Dit is nog een karweitje voor morgen. De voordrager met de zijstandaard op de voorvork gemonteerd en dit ging eigenlijk ook zonder problemen.
En dan als laatste het Brooks B17 zadel monteren, afstellen en goed invetten. Past gelukkig gewoon en is zonder moeite op de zadelpen te monteren en af te stellen. Dit maakt de fiets helemaal compleet. Na een kleine 3 uurtjes passen en meten, net voor 8 uur 's avonds, ....klaar. Het LCD scherm aanzetten en controleren of alle instellingen kloppen. Dit is het geval. Alles doet het en werkt naar behoren en ook de accu is al voor het grootste deel opgeladen zie ik. Morgen nog even de nieuwe verstelbare stuurpen en de stuurtashouder monteren en ik ben klaar om er mee te gaan fietsen.
Ben heel benieuwd ook naar de reacties die ik krijg als ik onderweg ben. Een aparte fiets die je nog niet vaak ziet is het wel.
Heb wel in de gaten dat als ik met de trein weg wil, ik denk ik met stoptreinen moet gaan reizen, omdat de fiets heel moeilijk in een intercity trein te krijgen is. Ook de Fietsbussen zullen een probleem zijn denk ik. We zullen zien.


21 Maart
Vandaag de verstelbare stuurpen gemonteerd, blij dat ik hiervoor nog een vulring, met een mooi woord spacer genoemd, had liggen anders had ik deze nog moeten gaan kopen vandaag. Verder stuurtashouder passend gevijld en gemonteerd, was eigenlijk ook nog heel simpel. Het originele Ortlieb onderdeel heeft een breedte tussen de pootjes van 75 mm. Moest 83 mm. breedte hebben. Voorzichtig een beetje van de nokjes aan de binnenzijde van de stuurtashouder vijlen en de montagebeugel van het LCD scherm een beetje scheef zetten zodat deze beugel iets naar binnen komt te staan, dan de boutjes voorzichtig weer aandraaien en het past zonder dat er teveel spanning op de beugel van het LCD scherm komt te staan. De beugel zelf zet zich wel naar de nieuwe vorm en maat zonder dat die stuk gaat daar ben ik niet zo bang voor. Verder heb ik de houder voor de Garmin navigatie een stukje richting in de stuurtashouder gezet, zo staat die ook bijna helemaal recht, ziet er toch wat netter uit vind ik.
23 Maart
Het weer is niet best, plensbuien en veel wind, maar toch het eerste ritje van 22 kilometer gemaakt vandaag.
Wat me vandaag opgevallen is en waar je rekening mee moet houden;
Je kunt de fiets rijden zoals een gewone fiets zonder ondersteuning. Gaat wel wat zwaar, fiets is tenslotte geen lichtgewicht. Volgens handleiding de fietselektronica aangezet en zomaar eens wat uitgeprobeerd. Stand 1 en 2 gaat tot ongeveer 10 km. per uur ondersteuning. Stand 3 gaat tot ongeveer 18 km. per uur ondersteuning. Je kunt in deze stand ook het beste en makkelijkst schakelen zoals je dat met een normale fiets met versnellingen doet. De accu gaat op deze stand ook langer mee. Stand 4 en 5 zijn echt voor het fietsen met meer ondersteuning zodat het fietsen echt heel makkelijk gaat. Stand 4 ondersteunt tot ongeveer 20 km. per uur, stand 5 tot ongeveer 25 km. per uur. Deze 2 standen zijn ook meer geschikt voor het rijden met een hoger tempo. De accu gaat vanzelfsprekend dan ook minder lang mee. Je kunt onder het rijden met de stuurcontroller de ondersteuning niveaus aanpassen met de + en- toetsen.
Houd bij het wegrijden in de gaten dat je een lage ondersteuningsstand kiest, maximaal stand 2, anders gaat de fiets er als een kanonskogel vandoor. Moet je voordat je de fiets parkeert nog even een scherp bochtje maken of een stukje over het trottoir zet de trapondersteuning dan helemaal uit. Zogauw je namelijk nog even meetrapt activeer je de trapondersteuning en is de fiets heel moeilijk bestuurbaar. Wel zo veilig!
Mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Wel moet je echt met de fiets leren rijden en het is niet zo dat het echt allemaal vanzelf gaat, het gaat allemaal wel een heel stuk makkelijker en leuker.
De handleiding is in het Engels, met een beetje nadenken moet het geen probleem zijn om deze te lezen en de bedieningsinstructies uit te voeren. Op de website van Himiway is een meer uitgebreide handleiding te downloaden. Hierin staan nog veel meer dingen die handig kunnen zijn om te weten. Heb me hier nog niet verder in verdiept maar ben al wel wat meer dingen te weten gekomen die in de korte handleiding niet beschreven staan.

Dinsdag 28 Maart
Vandaag eindelijk eens een dagje zonder het risico te lopen om meerdere keren zeiknat te worden, buitenspeelweer dus!
Ik heb eens zitten kijken en ga maar weer eens een achtje Achelse Kluis en Achel doen. Van mij thuis uit niet zo heel ver maar wel een heel mooi rondje. Dus stuurtas, fietstas en drinken mee en.....Trappen met die hap!!!
Oh wacht effe, accu pakken en op de Cruiser klikken, de elektronica inschakelen. Dit is voor mij ook wat nieuws ben ik dus nog niet aan gewend om te doen.
Dus dan toch......Trappen met die hap!!!
Eerst rijd ik de Roostenlaan richting Leende op om zo een stuk langs de A2 te fietsen in de richting van het Leenderbos. Stijf wind tegen. Het ondersteuningsniveau op standje 3 en op het gemak met 18 km. per uur genieten van het mooie weer. De Cruiser heeft er ook zin in en de motor snort van genoegen. Het motorgeluid is wel aanwezig maar niet storend. Onderweg nog even het zadel wat verder naar voren gezet, als het goed is staat het nu goed. Zo ben ik toch vrij snel bij de Achelse Kluis, tijd voor een foto. De accu geeft nog 5 balkjes aan dus is nog nagenoeg vol na ongeveer 18 km. Eens kijken hoe het verder gaat. Na een slinger langs Achel en achter Borkel en Schaft door rijd ik door natuurgebied de Malpie terug naar de Venbergse Watermolen.

Daarna rechtsaf en langs Bruggerhuizen het Leenderbos weer in richting Leenderstrijp. De Cruiser doet het buitengewoon goed. Motor pikt snel op en ondersteunt ruim voldoende in stand 3 om zonder moeite rond de 18 km. per uur te kunnen rijden. Ondertussen gaan we rap richting de 40 km. en de accu geeft nog steeds vol aan. Ben benieuwd hoe lang nog.

Na Leenderstrijp gaat het weer richting Eindhoven en steek ik het viaduct over de A2 weer over. Bij 44 km. springt het eerste accu balkje weg. Nog 4 balkjes te gaan. Mijn zitvlak is ondertussen wel behoorlijk aan het vertellen dat ik op een nieuw Brooks zadel aan het rijden ben. Is het er duidelijk niet zo mee eens maar ik moet nog maar een klein stukje, dus op zijn Brabants gezegd nie mauwen en durtrappe!!! Na nog een lusje langs en door het Heezerbosch kom ik weer langs de Hut van Mie pils en ben met een kleine 10 minuten weer thuis.
Top rit gehad, wat ik van de Cruiser verwachte is ook uit gekomen, gewoon een goede degelijke fiets die me na de rit van vandaag steeds beter bevalt. Heb er vandaag precies 55 km. mee gereden. Het meest in ondersteuningsstand 3 met een snelheid van rond de 18 km. De laatste 10 km. op stand 4 met een snelheid van rond de 20 km. Als je flink meetrapt geeft de vermogensmeter ook weinig aan, een streepje of zo, dus dan is er weinig of geen ondersteuning en dus ook weinig accu verbruik. Dit is niet vervelend en het fietsen gaat heel makkelijk allemaal en komt er een bultje pakt de motor gelijk op en ondersteunt meteen meer. Ik schat zo in dat met mijn manier van rijden, ook met vakantiebagage, rond de 110 km. op een volle accu makkelijk haalbaar moet zijn.

De zin en onzin van een tweede accu;
Dit vind ik persoonlijk ook best wel een dingetje om het over te hebben. Je hebt natuurlijk met een accu als je rustig aan doet, flink meetrapt en de motor niet al het werk laat doen, al een bereik wat rond de honderd kilometer ligt. Is best wel een acceptabele afstand voor een dagje fietsen dacht ik zo. Met veel klimmen en dalen is dit natuurlijk een stuk minder maar komt toch altijd nog rond de 60 kilometer per dag uit maar je bent dan natuurlijk ook wat langer onderweg.
Hoe weet ik dit? Nog niet uit eigen ervaring maar ik volg zoals ik eerder al vertelde twee Duitse fietsfanaten op You Tube die dit ook vrij makkelijk voor elkaar krijgen. Dan moet mij dit ook wel lukken dacht ik zo.
Verder de ruimte die de accu inneemt, accu is toch met 47x9x8 cm. best wel groot en het gewicht is omme nabij de 4 kilo. Best wel groot en zwaar dus om in een fietstas te proppen. Lijkt mij niet echt handig maar is toch nog wel te doen. Voor de lader heb ik een extra tasje gekocht van Ortlieb, tasje is gegarandeerd waterdicht, en dit aan de linker achtertas gemonteerd. Dit past prima en je hebt nog wat ruimte over om er wat klein spul bij te doen. Ik moet even kijken bij de komende dagritten die ik ga maken hoever ik kom met een accu en of het zin heeft een tweede accu te kopen.
Mocht je besluiten een niet originele accu te bestellen, wat ik zelf niet zou doen, komt hier ook nog een tweede lader bij die je mee moet slepen. Zit je met twee verschillende laders te pieren. Hier heb je met een originele tweede accu geen last van omdat je met de originele lader beide Himiway accu's kunt opladen. Wil je ze als je op fietsvakantie bent toch gelijktijdig opladen dan kun je bij Himiway een extra lader bestellen.
Stroom Dingen en tips die handig kunnen zijn;
Neem wel, zoals ik al jaren doe, een verlengkabel van 5 meter met de juiste campingstekker eraan en een drieweg stekkerdoos met een kabel van 2 meter mee. Vergeet ook niet om twee of drie USB laders met passende laadkabeltjes mee te nemen om het hele elektra spul wat je bij je hebt op te kunnen laden. De lengte van de verlengkabel en de kabellengte van de stekkerdoos bij elkaar is meestal ruim voldoende om bij een stroomkast te kunnen komen.
Een telefoon, navigatie of powerbank opladen in het sanitair gebouw van de camping gaat nog wel maar met een grote Himiway accu met een laadtijd van een uurtje of zeven gaat dit toch een stuk lastiger. Of je moet de hele nacht in het sanitair gebouw gaan zitten om de accu te bewaken. Dit lijkt me dus geen goed plan omdat je 's nachts in je bed moet liggen.
Houd ook even in de gaten bij het laden van de accu in de tent dat je de acculader niet direct op het grondzeil van de tent legt, deze lader word namelijk nogal warm!!!
Dinsdag 4 April 2023
Ik ben/was totaal niet tevreden over de Zefal Lowrider drager die ik aan de voorvork gemonteerd heb. Kwalitatief uitermate teleurstellend zullen we maar zeggen en dat voor de prijs van bijna € 80,00. Had hier toch echt wel meer van verwacht. Terugsturen kan niet meer, heb er behoorlijk aan moeten buigen, trekken en wringen om te proberen het passend te krijgen. Bij hollandbikeshop een andere besteld, de Lowrider drager Ventura, voor net geen € 30,00 met de bedoeling hiervan alleen het montage materiaal te gebruiken. U klemmen apart bestellen was duurder vandaar dat ik voor deze optie gekozen heb. Maar wat denk je? Deze drager is stevig en robuust en je kunt er in totaal 25 kg. aan tassen aanhangen volgens de beschrijving die erbij zit. En de drager is met de bijgeleverde U klemmen en het andere bijgeleverde montage materiaal perfect en stevig te monteren op mijn voorvork. Je kunt bij montage perfect het midden van de drager uitlijnen op de voorvork voor een perfecte balans. Dus ben ik hierover kwalitatief uitermate tevreden. Het enige nadeel is dat ik de kleine zijstandaard die ik heb niet passend kan krijgen. Kijken of ik dit met wat kunst en vliegwerk toch nog voor elkaar kan krijgen. Zou het jammer vinden als dit niet lukt, koste ook zomaar effe € 47,00 en terugsturen is ook met dit onderdeel geen optie. Het probleem met deze standaard is dat je de staande poot niet langer of korter kunt afstellen, ik kom net 3 centimeter te kort om hem goed passend te krijgen zodat het stuur niet omklapt. De voordrager verder naar beneden laten zakken kan niet omdat dan de afstand houder die bovenaan gemonteerd zit op de band komt te liggen. Fietsen gaat dan niet meer, dit is dus ook geen optie.
Zo genoeg over de voordrager ellende.
Hoe doet de Himiway het?
Tot nu toe gewoon goed. Vandaag nog even een rondje gedaan van 35 km. en onderweg nog het een en ander net iets anders afgesteld, het zogenaamde finetunen. Volgens mij klopt nu ook dit allemaal en is alles afgesteld en aangepast zoals ik het graag hebben wil. Later deze week wil ik eens gaan kijken hoe het gaat met een rit van rond de 80 km. Ben benieuwd. Word langzaam aan tijd dat het wat warmer weer word, want dat schiet nog niet echt op.

Donderdag 13 April 2023
Het rijden op de Himiway word voor mij steeds makkelijker en daardoor ook leuker. Zoals ik eerder al zei je moet de Himiway echt leren kennen, het is heel anders fietsen als met een normale fiets of e bike. Begin nu echt aan de fiets te wennen en doe er dingen mee die ik in het begin niet deed en als onprettig of zelfs gevaarlijk ervaarde. Spelen met de ondersteuningsstanden, het schakelen naar de juiste versnelling. De balans vinden, smalle doorgangetjes fietsend passeren, met iemand meefietsen die langzamer rijd. In welke ondersteuningsstand rijd ik weg bij een stoplicht en hoe rijd ik door de bochten freewheelend of meetrappend. Wanneer en hoe pakt de motor op als ik de benen even stilhoud. Een stukje onverhard rijden over een kiezel of zandpad is ook geen enkel probleem. Waar je met een normale fiets of e bike af moet stappen en je tot aan de enkels in de blubber staat, kun je met de Himiway gewoon doorrijden. Ik begin steeds beter door te krijgen wat er met de Himiway allemaal mogelijk is.
Verder heb ik aan de opbouw nog wat veranderd. Heb de bidon verplaatst naar de linkerkant van de voorvork en gelijk nog een tweede bidon rechts aan de voorvork gemonteerd. Op de bovenbuis waar ik hem eerder gemonteerd had zat de bidon behoorlijk in de weg als ik van het zadel kwam zonder af te stappen. Hiervoor heb ik om het passend te kunnen monteren twee Toppeak Cage Mounts bestelt en de bidonhouders van mijn gewone vakantiefiets gebruikt. En verder ik heb een frametas van Willex gemonteerd om het gereedschap, bandenplakspul, regenjas en verder nog wat klein spul wat je onderweg nodig kunt hebben mee te kunnen nemen. Voor een zadeltasje was geen plaats meer omdat ik aan de zadelpen het slot gemonteerd heb.


Vrijdag 14 April 2023
Zoals ik op 4 april al vertelde wilde ik graag een rit gaan maken van rond de 80 km. Door het slechte weer en best wel van alles te doen op de verkeerde tijd van de dag, tussen 11 en 13 uur, kon ik dit niet eerder doen als vandaag. Na een rondje langs Veldhoven, Duizel, Natuurgebied de Pielis, het kanaal van Herentals naar Bocholt en Natuurgebied de Maaij via Valkenswaard naar Casa Camelia van in totaal 77 km. heb ik geen rare dingen meegemaakt dus eigenlijk ook niet veel te melden over de Himiway. Of het is dat ik met 77 km. op de teller nog 3 van de 5 balkjes op mijn Lcd scherm had staan en ik de laatste 22 km. vanaf Lommel Kolonie grens naar Eindhoven op standje 5 naar huis ben geraced met 26 km. per uur. Dit slurpt dus best wel heel veel stroom. Kwam effe in tijdnood omdat ik pas om half 2 weg was en onze Beagle Pluto bijna omkwam van de honger(maar niet heus haha...) dus moest effe. Enne....het kan gewoon met de Himiway, de motor snort van genoegen, word niet warm en hapert niet. Is denk ik blij dat hij mij snel op de plaats van bestemming kan krijgen. Dus de 100 km. accubereik moet, als je op stand 3 goed meetrapt en meer tijd hebt als ik vandaag had, makkelijk haalbaar zijn.
Op deze manier is het toch wel fietsen met een hele grote, brede glimlach op je gezicht!!!!

Zaterdag 15 april
Zit elke keer te pieren met de zadelpen die standaard op de Cruiser gemonteerd zit. Zadel staat te ver achterover of te ver naar beneden. Zie foto hierboven dan weten jullie wat ik bedoel. Het zadel schuift hierdoor tijdens het rijden op de zadelrail naar achteren omdat ik het zadel niet vast genoeg geklemd krijg. Ik krijg het zadel simpelweg niet afgesteld en vastgezet zoals ik het graag hebben wil. Daardoor krijg ik of last van mijn knieën of last van mijn rug. Is allebei niet fijn en bij mij met mijn slechte rug en knieën is een goede afstelling van het zadel heel erg belangrijk.
Daarom vandaag even naar Wieringa geweest en een andere zadelpen van XLC met een diameter van 27.2 mm. en een lengte van 40 cm. en een opvulbus van 30.4 naar 27.2 mm. met een lengte van 8 cm. gekocht. Met deze zadelpen kun je met twee boutjes i.p.v. bij de origineel gemonteerde zadelpen met 1 boutje, het zadel precies afstellen en ook goed vastzetten zodat het zadel niet meer in de zadelrail heen en weer schuift. Doordat deze zadelpen 10 centimeter langer is als de originele zakt deze zadelpen ook helemaal door de opvulbus heen en klemt de zadelpenklem goed aan. Met deze oplossing heb ik een hele stabiele, stevige en comfortabele zithouding gecreëerd die ik eerst niet had.
Weer met een stukje maatwerk een lastig probleem opgelost!!!

Dinsdag 18 April
Ik ben onderweg een paar technische dingen tegengekomen die ik niet fijn fietsen vond. Als eerste de snelheid. De snelheid ging tijdens het fietsen elke keer met 2 kilometer naar beneden voordat de motor weer oppakte en weer naar de ingestelde snelheid ging. Dit gebeurde in de ondersteuningsstanden 3, 4 en 5. Is een heel technisch verhaal maar eigenlijk ook heel simpel. Himiway heeft de software standaard zo ingesteld. Filmpje op You Tube gevonden van Ralf Paustani waarin hij stap voor stap uitlegt hoe je dit veranderen kunt en in moet stellen. Kan nu zonder problemen afhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand constant 18, 22 of 25 km. per uur rijden zonder dat de ondersteuning van de motor elke keer wegvalt. Met deze instelling belast je ook de motor minder en spaar je ook de accu zodat de afstand die je rijden kunt nog wat groter word.
Verder de wielmaat. Deze staat standaard ingesteld op 26 inch. Maar doordat er een hele grote band gemonteerd is en als je de omtrek van het wiel + de band meet en deze terugrekend naar inch kom je op een wielinstelling van 700c uit. Door deze instellingen te veranderen is elke gereden kilometer ook exact 1 kilometer.
Als tweede, het kilometer bereik van de accubalkjes op het LCD scherm.
Bij mij gaat het eerste balkje uit rond de 45 km.. De andere balkjes telkens met een afstand per balkje rond de 18 km.. Dit in ondersteuningsstand 3. Zo kom je ruim 100 km. ver en rijd je rond de 18 km. per uur. Voor mij is dit helemaal prima. De software is standaard ingesteld op een volle accu en berekend eigenlijk alleen of de accu vol of leeg is. Als je dit niet fijn vind kun je deze instellingen zelf makkelijk aanpassen als je weet hoe je dit moet doen. Ook weer van Ralf Paustani op You Tube een filmpje gevonden met uitleg hoe je dit veranderen en instellen kunt. De totale afstand die je rijden kunt op een accu is natuurlijk ook afhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand en de omstandigheden waarin je fietst zoals wind tegen, bergop of veel stoppen en weer op gang komen in de stad. Ik zelf rijd op mijn dagtochten meestal 50 tot 60 km. in ondersteuningsstand 3 en schakel dan over op ondersteuningsstand 4 voor de laatste kilometers die ik nog naar huis rijden moet. Voor de fietsvakanties moet ik even kijken hoe ik dit dagelijks ga aanpakken en betreft de te rijden kilometers ga indelen.
Veel zal afhangen van het extra gewicht van de bagage, de wind en het aantal kilometers klimmen en dalen. Bijladen van de accu tijdens de middagpauze is natuurlijk ook nog een optie. Met een uurtje bijladen kom je toch weer zo'n 20 kilometer verder en je kunt de accu terwijl die op de fiets zit bijladen, dit vind ik een groot voordeel.



De zin en onzin van een tweede accu deel 2 23 april 2023
Ik weet niet wat en hoe ik twijfel?
Himiway zegt dat je de accu na elke rit kunt opladen ongeacht de gereden kilometers die je gereden hebt en dat dit niet schadelijk is betreft de capaciteit en levensduur van de accu. Ik denk van niet. Mij lijkt het beter dat je de accu compleet leegrijd voordat je deze vervangt voor een nieuwe en de gebruikte accu opnieuw oplaad. Dit gaat als je 1 accu hebt niet i.v.m. de geplande dagafstanden en de te rijden geplande kilometers per dag. Je komt dan simpelweg plan technisch niet uit. Daarom heb ik toch maar een extra originele Himiway accu bestelt met bijpassende lader om dit probleem onderweg op te kunnen lossen. Ik kan hierdoor een afstand van denk ik ruim 150 km. per dag makkelijk halen, niet dat dat perse moet, ongeacht de ondersteuningsstand die ik kies. Ook met veel wind tegen en veel klimmen en dalen moet ik deze afstand per dag makkelijk kunnen halen. Onderweg bijladen van de accu is hiermee ook niet meer nodig. Hiermee komen we op de vraag en het antwoord van de zin en onzin van een tweede accu.
Keuze is ieder voor zich maar het is voor mij toch echt wel een dure maar heel erg nuttige oplossing. Ik kan makkelijker mijn dag indelen zonder me zorgen te moeten maken over een lege accu en ik weet dat hierdoor de accu's een langere levensduur hebben wat mooi meegenomen is, ze zijn duur genoeg als je ze vervangen moet.
Weer een geval van veel twijfel opgelost denk ik.
Reserve Binnenband;
Ik heb een review geschreven over de Himiway Cruiser en als dank hiervoor een coupon van € 50,00 gekregen. Deze heb ik besteed aan een setje binnenbanden. Ik niet in de gaten dat die zo groot zijn(zie foto onder) Nadeel is dat de banden in geen enkele frame of zadeltas passen dus een band moet ik met doos en al tijdens de fietsvakanties ergens in een fietstas zien te proppen. Of ik al niet genoeg aan bagage en spullen bij me heb.
Donderdag 27 April 2023;
Jammer was dat ik twee banden zou krijgen en er maar 1 geleverd heb gekregen. Contact met Himiway opgenomen, geen probleem excuus voor het ongemak. Samen met de nieuw bestelde accu en lader hebben ze er nog eentje opgestuurd. Hoop dit alles morgen geleverd te krijgen, anders word het volgende week. Vandaag is het koningsdag en doen ze bij DHL Nederland ook aan een vrije dag.

Klantenservice;
Wat me tot nu toe heel goed bevalt is de klantenservice van Himiway. Ze reageren snel en staan klaar om je vragen en eventuele problemen snel op te lossen. Contact gaat via E mail verkeer en werkt gewoon heel erg goed. De antwoorden die je krijgt zijn weliswaar in Steenkolen Boerenkool Nederlands maar wel erg duidelijk. Het is wel makkelijk als je bij montage van de fiets even het framenummer, het motornummer en het accunummer ergens opschrijft zodat je dit bij vragen of problemen bij de hand hebt. Zo kunnen ze je bij Himiway sneller en beter helpen!
Tassenspul;
Nu heb ik zo'n hele mooie grote tweede accu met lader thuis liggen maar dit ding moet natuurlijk ook nog mee op reis. Op mijn dagtochten prop ik em in de rechter achtertas maar op reis is dit niet echt handig. In het verleden gebruikte ik een bagagezak om mijn tent en wat ander spul mee te kunnen nemen maar dit is ook niet handig. Moet je accu en ander stroomspul bij een natte tent inpakken. Daarom van Ortlieb een rack pack tas van 31 liter inhoud gekocht. Wat hier allemaal wel niet inpast, niet normaal. En je kunt onderweg heel makkelijk bij de spullen die er in zitten door de handige, waterdichte rolsluiting.