Himiway en E-bikeaccu's.

 

Op deze pagina wil ik jullie graag wat meer vertellen over de fietsaccu's van de Himiway Cruiser en E-bikes in het algemeen.

Er doen zoveel wilde verhalen de ronde en er worden zoveel zinnige en onzinnige dingen over verteld dat je niet meer weet wat je wel en niet moet geloven.

Natuurlijk weet ik ook niet alles hierover maar wat ik er wel over weet en uitgezocht heb wil ik jullie op deze pagina graag vertellen en uitleggen.

 

Hoe ga je goed om met je accu?

In de zomer maar zeker zo belangrijk ook in de winter en hoe pak je dit het beste aan.

 

Ten eerste...gebruik en koop altijd de originele accu en lader van het merk en de specificaties die je bij je fiets geleverd hebt gekregen. Ga niet bij Ali of Amazon en wat hebben we nog meer zo'n accu of lader kopen van een onbekend merk en onbekende herkomst alleen al omdat deze een heel stuk goedkoper zijn dan de originele accu of lader..

Dat is natuurlijk wel zo maar de kwaliteit is er meestal ook naar. Goedkoop is in dit geval toch meestal duurkoop.

======================================================================================

Opladen Thuis....

Als eerste haal je als het mogelijk is de accu van de fiets af en laad hem binnen op. Hier is het altijd droog en warm. Leg de accu als die opgeladen is ook ergens binnen neer en laad deze als je de fiets niet gebruikt minstens eens per maand even na zodat de accu niet leeg raakt. Koppel na het opladen altijd de lader los van de stroom en de accu en laat ook de lader niet aan de stroom aangesloten zitten. Dit is niet goed voor de accu of de lader en kan in het ergste geval wegens oververhitting brand veroorzaken. Zorg er verder voor dat de accu en de contactpunten schoon en droog zijn als je de accu gaat gebruiken en je zult weinig of geen problemen met je accu ondervinden.

 

Opladen Onderweg of op een meerdaagse fietsvakantie....

Hier moet je met nog een paar dingen meer rekening houden.

Zorg natuurlijk dat de accu 's morgens helemaal opgeladen is. Onderweg stroom gaan zoeken om je accu op te kunnen laden is een heel gedoe. Ook de oplaadtijd om de accu helemaal volgeladen te krijgen tijdens een pauze is meestal te lang. Telkens de accu een beetje bijladen onderweg tijdens een koffiestop schiet dus niet echt op of je moet heel veel koffie lusten. haha. Probeer daarom de accu 's avonds altijd volledig op te laden ook als die nog niet helemaal leeg is.

Ikzelf probeer minstens 60 kilometer met een accu te rijden voordat ik deze opnieuw oplaad.

Dit is de beste manier om te doen en de accucellen en dus ook de accu zal hierdoor zelfs langer meegaan.

=========================================================================================

Even tussendoor. In Jip en Janneke taal zodat iedereen het zou moeten snappen.

Accu weetjes en wat technische uitleg hierover ter verduidelijking....

Een accu bestaat namelijk uit zogenoemde cellen die aan elkaar gekoppeld zijn. Al deze cellen samen leveren het vermogen van de accu bijvoorbeeld 48 volt. Gaan er cellen in de accu kapot dan zal dit vermogen minder worden met als gevolg dat de afstand die je kunt fietsen op een volle accu minder word. Gaan er meerdere cellen kapot dan zal de accu op den duur ook helemaal niet meer werken. Dit omdat het vermogen wat door de cellen geleverd word niet meer voldoende is om die, in het geval van een himiway accu, 48 volt te kunnen leveren. Houd er ook rekening mee dat je een accu maar een bepaald aantal keren op kunt laden, met een duur woord omschreven als laadcyclus. Maar meestal kun je met een originele accu bij goed gebruik jaren vooruit. Als de accucapaciteit na verloop van tijd minder word of als de accu het helemaal niet meer doet kun je voordat je besluit een nieuwe accu te gaan kopen ook eens bij een gespecialiseerd reparatiebedrijf vragen of het nog loont om de accu te laten repareren. Kunnen zij dit voor je doen dan gebruiken ze ter vervanging en reparatie ook de onderdelen van het merk dat in je accu zit en krijg je er ook garantie op.

Zo weten we dat ook weer.

=======================================================================================

Je kunt natuurlijk ook een tweede originele accu met extra lader aanschaffen zoals ik gedaan heb. Zeker als je behoorlijke afstanden wil gaan rijden op een dag is dit het overwegen zeker waard.

Tijdens mijn fietsvakanties verblijf ik bij voorkeur op campings en daar is bijna altijd stroom voorhanden bij de plek waar je staat. Neem wel een verlengsnoer van minimaal 15 meter mee voor als de stroomkast wat verder weg staat en denk er ook aan om een tweede lader mee te nemen. Een verlengsnoer van 5 meter met stekkerdoos waar 4 stekkers in kunnen neem ik ook altijd standaard mee.

Zo kun je en de twee accu's en wat er verder nog aan apparatuur opgeladen moet worden tegelijkertijd opladen. Leg de accu's tijdens het opladen bij voorkeur niet in de volle zon dan kunnen ze te warm worden of in het ergste geval in brand vliegen en dat is er ook niet goed voor. Bij het opladen van de accu's in de tent let je erop dat de laders niet te warm worden en bij voorkeur niet op het grondzeil liggen. Ze kunnen nogal warm worden. Waak er ook voor dat als het regent er niks nat kan worden in de tent maar dat spreekt voor zich denk ik. Ik stop voor de veiligheid de accu's en de laders bij regen altijd in een waterdichte fietstas van Ortlieb en leg deze tas naast me in de tent. Ook controleer ik dan regelmatig of alles niet te warm word.

Ook kun je op de camping bij aankomst vragen of je de accu's mag opladen bij de receptie. Hier liggen ze meestal ook veilig en je haalt ze dan 's morgens voor vertrek weer op. Op grotere campings ben ik ook al kluisjes tegengekomen die je huren kunt waarin een stroompunt zit om je accu en ander stroomspul op te laden. Nadeel is wel dat twee Himiway accu's hier meestal niet tegelijk in passen omdat ze te groot zijn.

Laat ook niet als het mogelijk is de accu op de fiets zitten als het heel erg en lang regent en dek de elektronica die op het fietsstuur zit af met een regenjack of een zeiltje om deze te beschermen. Je zult de eerste niet zijn die door dit niet te doen kortsluiting in de fietselektronica gekregen heeft en daardoor niet verder kon. Dek ook de contactpunten van de accu af, bij de Himiway Cruiser liggen die open en bloot boven op het frame en zijn zodoende gevoelig voor regen en vocht. Ik heb hiervoor een speciaal hoesje gekocht bij Hollandbikeshop waarmee ik deze kan afdekken. Maak de contactpunten voordat je de accu terugplaatst ook even voorzichtig droog met bijvoorbeeld een handdoek of poetsdoek. Tot slot smeer of olie ook regelmatig het slot waarmee de accu aan de fiets vergrendeld is dan blijft dit ook probleemloos werken. WD 40 is hiervoor een perfect middel.

En heel belangrijk ga niet zitten klooien met een contact of andere spray op de contactpunten van de accu want dit gaat meestal niet goed!

 

Met al deze tips en trics houd je je accu in een goede conditie. Niks is zo vervelend als ze door verkeerd gebruik ongewild kapot gaan. Een nieuwe accu is per slot van rekening een hele uitgave en een van de duurste onderdelen van je Himiway of E-bike.

Ga er dus met beleid mee om en ben er zuinig op.