Januari 2024;

Dinsdag 20 februari 2024;

Eindelijk hebben we eens een lekkere zonnige dag zonder de kans te lopen om als je een rondje gaat fietsen weer zeiknat te worden of met een stijf bevroren neus thuis te komen. Dus alles weer bij elkaar gezocht wat ik nodig heb voor onderweg en om kwart voor een.....

Trappen Met Die Hap!!!!

Met een stevige tegenwind richting de Hut van Mie Pils in Waalre om hier de A2 over te steken. Ik twijfel even om met een ommetje over de hei verder te fietsen maar dit fietspad schijnt verderop onder water te staan. En om de gaan zwemmen daar is het nog veel te koud voor. Dus het eerste stuk volg ik het fietspad verder langs de A2 om bij het Heezerenbos richting het Leenderbos af te draaien.

Wat me opvalt is dat er meer mensen het een goede dag vinden om er op uit te trekken of even frisse neus te gaan halen. Fietsend, wandelend, op de step, op een skateboard of te paard ik heb alles wel voorbij zien komen onderweg. Is er tenminste weer wat te beleven in het bos, heel leuk allemaal.

Het fietspad dwars door het Leenderbos is weer genieten, lekker fietsend in het zonnetje schiet het lekker op. Op het mooie punt waar je het bos verlaat en de heide op gefietst komt maar eens een fotomomentje genomen en bij het Hutje op de Hei lekker een kwartiertje in de zon gezeten.

Ik heb eigenlijk best wel trek maar heb niks eetbaars in de tassen kunnen vinden dus fiets ik maar weer verder. Snel verder naar de Achelse kluis. Daar is het restaurant dicht maar.....Vorig jaar heb ik op een van mijn eerste ritten met de Himi hier een foto momentje gedaan. Dit doe ik nu vanaf de andere kant en er hangen op de grens nu ook en de Nederlandse en de Belgische vlag te wapperen. Met de ingang van de Abdij op de achtergrond levert dit een best mooi plaatje op al zeg ik het zelf.

Alleen jammer van die lantaarnpaal aan de linker zijde van de weg.

Die laat ik lekker staan want aan foto shoppen doe ik niet.

Het loopt ondanks de tegenwind richting Borkel & Schaft best wel lekker zodat ik bij Zomerhof besluit om door te fietsen. Het is hier ook behoorlijk druk met koffie slurpende en gebak etende mensen en daar heb ik effe geen zin in. Onderweg op de fiets drink je in principe niet binnen maar buiten koffie en eet daar eventueel gebak bij. Het voordeel hiervan is dat je je warme kleren aan kunt/moet houden en dat scheelt toch wel een paar minuten als je die uit en later weer aan moet trekken.

In Borkel en Schaft bij de afslag naar de Malpie twijfel ik even, ga ik die kant op of eerst linksaf om verderop in het dorpje op zoek te gaan naar wat te eten? Ik acht de kans dat dat gaat lukken heel klein dus besluit ik rechtsaf over de Malpie verder te fietsen, mijn honger is intussen weer wat gezakt dus het moet nog wel even kunnen. Na een kilometertje fietsen sluit ik achteraan bij een hele kudde langzaam fietsende mensen die onderling praatjes zat hebben maar geen oog voor wat er om hen heen allemaal gebeurd. Ik blijf hier dus lekker achter hangen. En dat is echt jammer want wat is de Malpie een ontzettend mooi gebied om doorheen te fietsen en lekker om je heen te kijken.

Op het einde van het fietspad even pauze zoals ik hier meestal doe. De Venbergse Molen is definitief gesloten al heb ik gehoord dat hier misschien verandering in gaat komen en de Malpie Hoeve houd nog winterslaap dus snel weer verder.

Een klein stukje door Dommelen en verderop ga ik de Keersopperdreef volgen. Bij de splitsing naar Waalre sta ik weer te twijfelen. Rechtsaf langs het sportpark naar Waalre of rechtdoor en dan aan het einde twee keer rechts om zo langs de Volmolen te fietsen. Dat ga ik doen dus. Ik fiets na hier de watermolen eens goed bekeken te hebben verder door Waalre tot aan de oude spoorbaan over een heel slecht onderhouden fietspad. Dit is al jaren zo en ik vind dat dit wel eens aangepakt mag worden. Meer dan 45 jaar geleden heb ik hier bij de Scouting gezeten en volgens mij is er aan dit fietspad sindsdien nooit niks gedaan.

Dan is de oude spoorbaan toch wel lekker fietsen. Hoewel, er staat een bord dat het afgesloten is en je de omleiding moet volgen. Mooi niet dus ik wil weten waarom dit is want ik zie verderop alleen maar een leeg en verlaten fietspad.

Het is maar goed dat er wat bospaadjes rechts door het bos kronkelen want bijna aan het einde is het fietspad helemaal overstroomt, geen doorkomen aan. Ik blij met mijn Himi. Die stuur ik dus zo rechtsaf het bos in en zo kom ik ook wel waar ik wezen moet. Nog even wat kleine boodschappen voor het avond eten gedaan en meteen een mars reep tegen de ergste honger gekocht bij de Jumbo in Aalst en snel richting huis.

Dagafstand 56 km.

Het was een leuk en vertrouwd rondje, het weer was helemaal prima, ik heb me weer opperbest vermaakt!