Dinsdag 25-04 2023

Het is vind ik nog steeds bibberweer. 7 a 8 graden en een gure wind is geen lekker fietsweer. Dus goed aankleden, pet op, handschoenen en dikke sokken aan en .....

Trappen met die hap!!!!!!

Wat gaan we doen vandaag? Eerst maar eens naar Aalst om dan een stukje langs de Oude Spoorbaan te rijden. Eerst moest je om hier te komen een beetje moeilijk over een rotonde tegen het fietsverkeer in kruisen maar nu ligt er verderop een mooie nieuwe en veel veiligere oversteek met stoplichten.

Bij de afslag richting Dommelen ga ik rechtsaf om zo via via achter Dommelen bij de nieuw aangelegde N69 uit te komen. Hier al vaker geweest elke keer weer mooi fietsen. Een mooi nieuw aangelegd fietspad brengt je naar Westerhoven om vervolgens via allerlei mooie weggetjes uit te komen in Lommel-Kolonie oftewel ik zit weer eens in België.

Onderweg passeer ik o.a. het Tabakspad, de Voorste Aa en de Hutten. Bergeijk en Luyksgestel laat ik rechts liggen. Ben intussen al een aardig eindje op weg. Tijd voor de middagboterhammetjes. Was misschien toch slim geweest een gaspit en pan mee te nemen om koffie te kunnen maken maar ik dacht dat dat niet nodig was. Jammer niks open op de route voor een koffiestop tot nu toe dus de boterhammetjes maar weggespoeld met een flesje sinas en wat water. En weer verder naar de grens met Nederland om hier toch een beker koffie te kunnen drinken. Langs de Luikerweg weer verder richting de kapel in Borkel en Schaft.

Onderweg een eind opgefietst met een andere fietser en even lekker samen zitten kletsen. Vond ik wel prettig want die Luikerweg is best een lang en saai stuk om alleen te fietsen. Had hierbij ook nog de wind tegen dus echt warmer werd het er niet op. Rijdend over de Kapelweg, de Peedijk en langs de Achelse Kluis duik ik het Leenderbos in om met een ommetje over Leenderstrijp bij het viaduct van de A2 uit te komen. Ik twijfel even of ik de lus door het Heezerenbos nog meeneem in de route maar ik heb ondertussen behoorlijk last van koude voeten. Dus het laatste stuk maar langs de A2, de Hut van Mie pils en de manege gefietst en we zijn weer thuis. Casa Camelia.

Ik heb me weer best vermaakt vandaag. Over het weer of geen weer zullen we het maar niet hebben. Gelukkig is het wel droog gebleven. Van mij mag het onderhand wel wat warmer worden. Dat fietst toch een heel stuk aangenamer.

Maar April doet wat ie wil en in Mei leggen de vogeltjes een ei dus het weer zal wel beter worden hoop ik.

Ik ben me heel druk aan het voorbereiden op de Elfstedentocht die ik volgende maand ga rijden. En hoewel die op de schaats altijd in de winter gereden word lijkt het me geen pretje om met een paar graden nachtvorst in een tentje te moeten gaan liggen. Daar word ik onderhand toch echt wel te oud voor.

Dagafstand 72 km.

Zondag 30-04 2023

De tweede accu met lader is binnen! Gisteren dat ding helemaal nokkievol geladen en in de rechter achtertas gepropt. Vanmorgen de rest van de spullen voor de tocht in de tassen gepakt voor een hopelijk mooie fietsdag.

Wat ga ik doen vandaag? Fietsen door de bomen!!!

Alles klaar, broodjes en drinken mee, dikke jas aan en om kwart voor 9

Trappen met die Hap!!!

De hemel is strak blauw en met weinig wind op naar Veldhoven. Langs Steensel en het E3 strand door naar Duizel. Gaat best wel snel zo vandaag. Mag ook wel want ik moet nog een best stukje trappen vandaag. Maar met hulp van de Himiway gaat dit denk ik wel goed komen. Zo kom ik ongemerkt bij natuurgebied de Pielis aan. Ik had hier helemaal niet moeten zijn dus een stukje terug om bij de Abdij van Postel eens rond te gaan kijken.

Onderweg kom je vanalles tegen en in de lucht vliegt ook vanalles rond. Zo sta ik ineens bij het kanaal van Bocholt naar Herentals waar ik dus op deze plek en bij dit knooppunt ook helemaal niet wezen moet. Gaat weer lekker zo. Hier eerst maar eens wat warme kleding uitgedaan, het begint best wel warm te worden ondertussen. Ter plekke heb ik maar besloten om via de knooppunten verder te gaan richting en door Lommel. Ben vanmorgen met een niet volle accu van huis vertrokken. Had hier al 41 kilometer mee gereden, en heb vandaag eigenlijk alleen maar in ondersteuningsstand 4 gereden tot nu. Je merkt wel dat hoe verder je rijd met een accu hoe hoger je de ondersteuningsstand moet zetten om rond de 20 kilometer per uur te kunnen blijven rijden. Het lijkt erop of er rond de 80 kilometer een soort eco stand in werking treed. Eens kijken bij de volgende rit hoe dit gaat als je alleen maar in ondersteuningsstand 3 rijd. Anders moet je toch echt rond de 80 tot 85 gereden kilometers van accu wisselen. Bij het station van Lommel, na vandaag 64 kilometer plus die 41 kilometers die ik al eerder gereden had, zegt de eerste accu dat ie er echt geen zin meer in heeft....echt helemaal leeg na 105 gereden kilometers.

Accu omwisselen dus.

Een stukje verder ook maar eens iets aan mijn ondertussen behoorlijk knorrende buik gedaan door er wat eten en drinken in te stoppen. Zonder brandstof gaat mijn accu tenslotte ook leeg. Meteen ook de tweede windjack uitgedaan, word echt lekker weer nu. Via de Garmin verder rijden word em effe niet, door mijn expres/per ongeluk fout rijden van vandaag snapt die er dus echt geen bal meer van. Zelfs na herberekening van de route komt ie er niet meer uit. Zo rijd ik na Lommel langs de testbaan van Ford door een heel mooi stukje natuur wat ik anders zeker gemist had. Ik kom zodoende toch al aardig in de richting van waar ik vandaag heen wil. Volgens mij kom ik ook al aardig in de buurt want het word steeds drukker onderweg. Na nog een best stukje fietsen over een mooi aangelegd beton fietspad, aan de linkerkant, daar ligt het dan...

Fietsen door de bomen!!!!!!

Volgens mijn geplande route had dit dus is aan de rechterkant moeten liggen, maar dit ter info.

Ze hebben hier in het bos een soort van fietsrotonde aangelegd waar je al fietsend bijna tot boven de bomen uitkomt en een heel mooi uitzicht hebt. Heel mooi en leuk om eens overheen te fietsen. Weer beneden aangekomen nog even gekeken of de Garmin het ondertussen weer begrijpt maar kansloos. Dus weer verder langs de knooppunten in de hoop de route toch nog ergens op te kunnen pikken. In België werkt het in principe prima met de knooppunt routes maar niet overal staat er een fietskaart bij dus kom ik in Eksel uit, waar ik dus ook helemaal niet wezen moest. Toch onderweg nog ergens een kaart gevonden en wat nummers van knooppunten opgeschreven en deze gevolgd.

Zo gaat en kan het dus ook. Ik ga in ieders geval weer richting het Noorden en dat is op zeker richting huis.

Onderweg nog gekeken of ik toch nog ergens de geplande route op kan pikken, maar de teller gaat al rap richting de 100 kilometer dus dit maar niet gedaan. Mijn rug en mijn knietjes vinden het vandaag wel helemaal leuk, dus dat gaat goed, maar mijn zitfabriekske wil onderhand wel richting huis. Dus er toch maar voor gekozen het lange saaie stuk rechtdoor te fietsen langs Lommel Kolonie en Lommel Barrier om zo weer op de Luikerweg richting Valkenswaard uit te komen. De eerste eettent is niks, de tweede gesloten op zondag dus ergens onderweg nog wat broodjes en twee gekookte eitjes gegeten, ik had weer aardig honger gekregen ondertussen. Dat eetwerk had ik toch nog bij me en helemaal mee naar huis slepen om ze thuis in de vuilnisbak te gooien is ook zonde. Ik rijd verderop linksom door Valkenswaard, omdat het daar in het centrum rete druk is, en kom zo via de Oude Spoorbaan en Aalst weer in Eindhoven aan. Casa Camelia.

De tweede accu is net half leeg of half vol, het is maar hoe je het bekijkt, dus hier had ik nog wel een kilometertje of 40 mee verder gekund.

Op fietsvakantie 's morgens wel vertrekken met twee helemaal opgeladen accu's was de les van vandaag.

Vertrokken om kwart voor negen en weer thuis om kwart voor vijf dus precies acht hele mooie uurtjes onderweg geweest.

Niet omdat het moet, maar omdat ik het weer kan!!!

Dagafstand 117 km.

Zondag 7 Mei 2023

Vandaag staat de voorjaarstocht van TC Wilhelmina op het programma. Door gebrek aan tijd heb ik deze tocht voor het grootste deel in de nacht van Zaterdag op Zondag gereden. De pijlen hingen al. Dus om half 3

Trappen met die Hap!!!!

Het ging via Aalst naar Valkenswaard om zo met een mooie lus rond Bruggerhuizen in Borkel en Schaft uit te komen. Via allerlei kruip door sluip door weggetjes stond ik ineens in Weebosch achter Bergeijk. Eigenlijk de hele rit niet verder als een kilometertje of 25 van huis geweest. Zo weer verder langs rustplaats/café Het Wilde Zwijn waar ik op het terras maar zelf koffie gezet heb, ze waren natuurlijk op deze onmogelijke tijd nog niet open. Het begon wel al licht te worden tegen die tijd, zag ik ook wat beter wat ik aan het doen was. Buikje rond, boterhammetjes en koffie naar binnen gewerkt, dus weer verder om met nog een lusje door bos en hei langs Eersel en Steensel weer naar Eindhoven te rijden. Eens een keer wat anders, leuk om te doen.

Ik heb de route opgepikt op de kruising van de Prof. Holstlaan en de Bayeuxlaan in Eindhoven en op het laatst een klein beetje gesmokkeld door vanuit de Kempenbaan in Veldhoven rechtstreeks naar huis te rijden.

Diegene die de tocht uitgezet hebben...het was een mooie bedankt!!!

Dagafstand 98 km.

Donderdag 18 Mei 2023

Mijn dochter is met de hele schoonfamilie deze week op vakantie naar bungalowpark de Vossemeren in België. Ik heb de schone taak gekregen om voor de poezen van haar schoonzus te gaan zorgen deze week. Alleen deze heeft ervoor gekozen om helemaal in Deurne te gaan wonen. Ik heb hiervoor haar auto tot mijn beschikking gekregen om heen en weer te rijden. Deurne ligt tenslotte niet echt om de hoek. Maar ik vind het ook een mooie afstand om op de fiets te gaan doen.

Dus jas aan, broodjes en drinken mee en om half negen...........

Trappen met die Hap!!!!

Langs buurtschap Riel, de Hooge Akkers en het altijd mooie fietspad langs het Eindhovens Kanaal kilometers rechtdoor in de richting van Helmond. Om dan weer, gaat/kan niet anders, dat vervelende stukje industrieterrein met dat slechte fietspad door het industrieterrein de Vossenbeemd te moeten fietsen. Maar dan word het wel mooi. Over een heel mooi fietspad via de Brouwhuisse Heide en de Hees naar Vlierden. Hier allerlei weggetjes door de weilanden gevolgd, waar ik zoals gewoonlijk helemaal niet wezen moest volgens de Garmin, en zo sta ik toch in no time waar ik wel wezen moet. Poezen weer helemaal blij, hadden weer behoorlijk honger, stelletje lekkerbekken. Dit even geregeld voor ze en ik ben klaar voor de terugweg. Eerst door het best wel mooie Deurne naar Vlierden gefietst en dan verder langs Vakantiepark Prinsenmeer via de Oostappensedijk en de Aaweg naar Lierop. Hier de Heilignaam Jezuskerk eens goed staan te bekijken. Het is met zijn vier torens en de koepel daartussen best wel een mooi, imposant gebouw om te zien. De kerk is gebouwd in 1892 en is een rijksmonument. Zo gaat het weer richting Heeze over de Lieropseheide, de Strabrechtseheide en de Braakhuizenseheide. Een heel mooi gebied met bos, heide en mooie vennen zoals het Starven, het Beuven en het Wasven. Elke keer als je hier fietst ziet het er toch weer net even anders uit. Als je in de buurt bent moet je hier zeker eens gaan fietsen. Na hier een beetje van links naar rechts doorheen gereden te hebben besluit ik om rechtdoor te rijden langs de Natuurpoort Heeze in. Is toch een mooier stuk fietsen als dwars door Geldrop te fietsen. Zo kom ik langs Gijzenrooi en het Schuttersbos weer op de rotonde van de Floralaan uit en fiets het laatste stukje richting huis. Casa Camelia.

Mooie afstand om de voorbereidingen voor de Elfstedentocht die ik volgende week ga fietsen af te sluiten.

Dagafstand 65 km.

Zondag 2 Juli 2023

Vandaag maar weer eens rondje op Zondag alhoewel ik dacht dat het maandag was. 2e accu, wat hap en snapwerk en drinken mee en...Trappen met die hap!!!!

Snel richting Aalst en Dommelen. Zo verder langs de Einderheide naar Riethoven en verder naar de Stokkelen in Eersel. Onderweg kom ik allerlei route pijlen tegen van de Bert Oosterbos Classic, een toertocht georganiseerd door TC Wilhelmina Eindhoven, welke vandaag ook gereden kan worden. Ik dacht dat dat gisteren was maar dat ligt eraan dat ik dacht dat het vandaag maandag is.

Oeps, beetje in de war vandaag!

Heb geen route gepland voor vandaag ik ga zomaar eens wat langs de fietsknooppunten zitten hobbyen ook leuk. Af en toe volg ik toch een paar stukjes van de Bert Oosterbos Classic en kom zo kruip door sluip door langs het dorpje Weebosch en langs de Postelse Heide bij de Abdij van Postel uit. Even kijken hoe en wat, want ik wil nog langs de Brandtoren en de Tipmast in de buurt van Bladel. En daarvoor moet ik door Boswachterij Hapert fietsen. Het is dan toch reuze handig dat er overal van die routeborden staan onderweg. Je kunt op deze manier ter plekke een hele leuke route in elkaar knutselen. Hier in het grensgebied is het ook heel mooi fietsen, genoeg te zien onderweg en voor de koffie zijn er ook heel veel mooie gelegenheden om een pauzestop te maken. Zo steek ik de A67 over en net boven op het viaduct is mijn accu leeg. Heb ik weer geluk, dacht kan nog wel effe, mooi niet dus. Ben niet met een volle accu vertrokken dus laat ik me het viaduct afrollen en wissel beneden van accu. Toch weer netjes 98 km. met deze accu gereden. Zo weer verder gereden door natuurgebied Het Goor en de Grote Cirkel om bij de Brandtoren te komen. Net achter de Brandtoren in het bos maar eens op een bankje neergeploft om mijn boterhammetjes en al het andere lekkers wat ik bij me heb op te peuzelen. Lunchtijd dus. Bij de Brandtoren hebben ze live muziek op het terras, in de speeltuin vermaakt een hele kudde kinderen zich ook prima dus is het allemaal best wel weer gezellig zo. Onderweg in Dalem is er ergens ook nog een routebordje weg, dacht ik, ik hier rechtsaf. Foutje dus zodoende ben ik 2 keer langs het Bungalowpark Vennenbos in Hapert gefietst, een keer aan mijn linkerhand en een keer aan de rechterhand. Vond het al vreemd, dit stukje route kwam me wel heel bekent voor. Dacht nog hier klopt iets niet. Maar natuurlijk kom je altijd wel weer waar je wezen moet. Onderweg kom ik ook nog een lid van TC Wilhelmina tegen die de route pijlen van de toertocht van vandaag op aan het halen is. Werd weer een leuk gesprekje eventjes. Krijg je als je veel te lang niet meer bij het clubhuis van je wielerclub geweest bent. Binnenkort maar weer eens binnenlopen.

Op hetzelfde punt waar ik eerder rechts gegaan ben nu toch maar linksaf, nu gaat het wel goed. En wat denk je? Nog geen 20 meter verder staat, recht voor mijn neus, het routebordje richting fietsknooppunt 80 wat ik eerder miste! Snel verder om via fietsknooppunt 10 naar Duizel en langs het E3 strand naar Veldhoven te rijden. Dit gebied word de Wolfhoekse Heide genoemd. Onderweg gun ik me nog een kleine pauze, lekker op een bankje nog een broodje weg happen en nog een banaantje er achteraan. Zit ik net weer op de fiets belt mijn jongste dochter of ik zin heb in macaroni, want die is al klaar nou ja zeg! Volg vanaf hier het verborgen fietspad door het Oeienbosch wat eigenlijk parallel aan de A67 loopt maar wat in geen enkele fietsroute of fietsknooppunten planner is opgenomen. Fiets hier al jaren overheen vind het een heel mooi stukje fietsen. Het smalle fietspad word ook nog steeds goed onderhouden. Na nog een stuk langs de Kempenbaan en de Run in Veldhoven en een stukje langs de Klotputten, de Dommel en de kunstijsbaan in Eindhoven en ik ben weer waar ik wezen moet.....

Dagafstand 81 km.

Maandag 18 September 2023;

Vandaag zijn ze asbest aan het saneren bij mij thuis, de renovatie van mijn woning is begonnen dus ik mag een dagje mijn huis niet in. En wat ga ik dan doen? Een lekker dagje fietsen natuurlijk. Eerst nog even op de koffie bij de ouders van mijn schoonzoon in Gestel en dan rond negen uur.........

Trappen met die Hap!!!!!

Zoals ik wel vaker doe zonder Garmin navigatie zomaar een beetje hobbyen onderweg. Over de Run in Veldhoven het fietspad langs het E3 strand. Vroeger toen ik nog een klein manneke was ging ik op zondag met ons pap en mam hier vaak zwemmen. Het is echt mooi weer, perfect voor een mooi stukje fietsen. Verderop in Duizel eens vanalles staan te bekijken zoals het gebouw van sigarenfabriek Agio, de kiosk en de kerk. Dit doe ik normaal als ik hier langs kom niet maar ik heb tijd genoeg vandaag. Zo fiets ik verder langs de Dalemsedijk en volg het saaie fietspad over het industrieterrein. Er is namelijk een ding wat ik eens wil gaan bekijken. Ben hier nog nooit geweest en via een heel nat en slecht zandpaadje sta ik er dan toch voor, de Mariatoren. 22 meter hoog geopend in 2023 en vernoemd naar Maria Schippers die samen met haar man Martien aan de wieg van The Schippersgroup heeft gestaan. In de toren kun je heel veel verhalen vinden over Kempisch Brabant, zodat de toren eigenlijk ook een soort van mini museum is.

Als je over de A67 rijd zie je hem wel staan maar ik heb altijd gedacht dat het een reclamezuil of zoiets was. Is het natuurlijk ook wel een beetje zoals op de foto te zien is maar het is toch echt een uitkijktoren. Bovenop heb je vast een mooi uitzicht over de omgeving. Maar om binnen te komen moet je via een pinautomaat 1 euro aftikken en dan moet je zelf nog omhoog klauteren. Dat ga ik dus maar even niet doen vandaag.

Zo weten we dat ook weer.

Na weer terug gefiets te zijn over dat fijne zandpaadje sta ik weer op de Pan. Het is maar goed dat ik de Himiway gisteren niet gepoetst heb, dan had ik morgen weer opnieuw kunnen beginnen. Ik steek de A67 over en pik hier de route over de Cartierheide op om via de Postelseweg en langs Herberg Het Wilde Zwijn uit te komen bij de Abdij van Postel. Bij gebrek aan koffie hier staand langs de weg mijn broodjes voor de lunch gesmeerd en die lekker op staan te eten. Dan maar verder naar Postel. Dit is zeker het eerste stuk een best mooie weg, wel opletten de auto's rijden hier als een malle zo hard en dicht langs je heen. Een kilometertje of zeven verder linksaf langs het Riebos om zo uit te komen bij knooppunt 232 aan het kanaal van Bocholt naar Herentals. Altijd leuk! Het is maandag dus lekker rustig hier. Onderweg kom je verschillende bunkers uit de tweede wereldoorlog tegen van waaruit ze toen over het kanaal heen lekker op de vijand konden schieten.

Het fietspad ligt er weer bij als een biljartlaken en met de wind in de rug fietst het lekker door hier. Onderweg nog even de accu gewisseld. Ik kom er ook achter dat mijn achterrem iets aanloopt en de remschijf een beetje warm word. Dus ook gelijk de achterrem wat losser afgesteld. Het word nu echt tijd om de remblokjes te vervangen het remt nog wel maar ik ben zachtjes aan de remschijf aan het oproken en dat is volgens mij niet echt de bedoeling. Of er moet iets anders aan de hand zijn. Verderop sla ik linksaf de Luikersteenweg op. Niet het mooiste deel, maar wel de snelste om weer in Nederland te komen. Effe standje Max Verstappen erop en ik heb deze saaie kilometers zo weggefietst. Na de grens heb ik zin in friet maar het is maandag, het frietkot is dicht dus dat word em niet. Verderop sla ik linksaf de Maaij op. Wil hier onderweg toch nog effe een broodje happen maar alle bankjes zijn bezet met groepjes fietsende ouderen die koffie, thee, broodjes en weet ik wat niet meer bij hebben om lekker te gaan zitten picknicken. En om nu weer staand te gaan eten, daar heb ik effe geen zin in. Bij knooppunt 26 sla ik rechtsaf om langs de Pastoorsweier, de visvijvers, de Bergeijksedijk en de Bekenweg naar Westerhoven te fietsen. Nog een stukje naar Riethoven, dan langs de Einderheide waar ook ergens een uitkijktoren moet staan of komen. Verderop de brug bij het Polvo kamp over de N69 beklommen naar de Keersopperdreef om hier bij het knooppunt van wandelroutes langs de riviertjes Keersop en de Dommel op een bankje nog wat broodjes te eten, heb nog steeds honger, is dat ook weer opgelost. Normaal fiets ik hier door richting huis maar daar kan ik pas rond half vier naar binnen en dat is het nog lang niet. Buikje rond en langs de bekende punten, Recreatiepark 't Witven, de Klotputten en het zwembad weer richting huis.