Toch nog een rondje van vier dagen. Het weer blijft goed dus waarom niet.

Waarom ik deze vier dagen zo gepland heb? Ik wil heel graag nog een heleboel dingen gaan bekijken die net te ver weg liggen van Eindhoven om in een dag heen en weer te fietsen. Of dingen die ik bij eerdere voorjaarsreisjes links heb laten liggen gaan bekijken, dit omdat het toen bij mij eigenlijk alleen om het fietsen en de te rijden afstanden ging.

De voorjaarsreisjes waarover het gaat heb ik gereden in het voorjaar van de jaren 2018 en 2019. Deze had ik wat geplande routes betreft goed gepland maar verder heb ik niet gekeken wat ik onderweg voor leuke en interessante dingen tegen ging komen.

Dat ga ik dus in deze 4 dagen eens effe heel anders aanpakken.

Maandag 29 Augustus 2022.

De laatste dingetjes gedaan, heb denk ik wel alles bij me denk ik. Afscheid van het hele spul thuis en redelijk op tijd om 10 uur,

Trappen met die hap!!!!

De Roostenlaan op richting de Hut van Mie pils het ellenlange stuk fietspad langs de A2 om richting het Leenderbos te komen. Hier gaat het op een mooi rustig fietspad dwars door de bossen en de heide naar de Achelse Kluis. Hier kun je ook de geschiedenis van de Doodendraad uit de Tweede Wereldoorlog bekijken. Zoek maar eens op internet DeDraad Wikipedia.

Zo fiets ik verder naar Achel. Bij tankstation Marleen haal ik een welverdiende bak koffie en doe nog wat kleine boodschapjes. Zo gaan we verder naar Sint Huibregts Lille om daar langs het kanaal te gaan fietsen. Lekker in de schaduw eendjes, bootjes en fietsers kijken! Ergens halverwege begint het honger gevoel toch wel echt de kop op te steken en dorst heb ik wel weer, waar blijft dat bankje wat er moet staan nu? Toch tegen gekomen, was een brug verder als ik dacht, dus lunchtime. Is ook best wel warm geworden ondertussen. Over het weer niks te klagen vandaag. Lekkere broodjes met van alles wat, wat wil je nog meer.

Na wat hedendaagse kunst onder de brug op de foto gezet te hebben ga ik nog maar een stukje fietsen denk ik zo. Na nog een kilometer of vijf bij Bocholt verlaat ik het linksaf het kanaal om met allerlei omweggetjes in Kinrooi uit te komen. Een vertrouwde omgeving maar toch telkens net weer even anders. Boodschappentijd voor de warme hap vanavond. Bij de Proxy Delhaize. Duur geintje, ruim € 21,00. Maar ja als 6 biertjes al bijna 10 euro kosten en een paar braadworsten bijna 6 euro, dan weet je het wel.

Het menu voor vanavond bruine bonen, ui en champignons en die braadworsten met een gouden randje.

Nog een paar kilometer langs de drukke weg richting Maaseik om dan linksaf richting de camping te gaan. Rijd je zo over de mooie binnendijken van de Maas. Ziet de omgeving er weer heel anders uit en verderop sla ik in Aldeneik linksaf.

Zo kom ik om half vijf aan op de camping.

Top fietsdagje gehad, meest wind mee, lekker fietsen.

Sta echt pal aan de Maas, leuke camping met goed sanitair. Verder geen voorzieningen zoals een picknickbank of iets dergelijks voor fietsers op het tentenveld of je moet met je kookspul een steil stukje van de Maasdijk naar beneden lopen. Daar staan ze wel met een parasol erboven echt pal aan de Maas. Hier kun je ook in de Maas gaan zwemmen.

Ik heb hier een parasol uitgeklapt, heerlijk mijn potje zitten koken, lekker gegeten en natuurlijk een lekker biertje erbij gedronken. Je kunt hier prima zwemmen. Vanuit de aanlegsteiger kun je zo het water in en er komen ook van allerlei bootjes voorbij varen en waterskiën doen ze hier ook. Genoeg te zien en te doen voor een leuk avondje vermaak dus. Het weer werkte natuurlijk ook wel mee met een temperatuur van rond de 25 graden en bijna geen wind tot laat in de avond. Is eind Augustus ook wel eens anders geweest. Wat een zomer hebben we dit jaar weer gehad zeg.

Camping de Boomgaard Aldeneik-Maaseik. € 15,00

www.campingdeboomgaard.be

Weer een echte aanrader met alles wat je als fietser nodig hebt!!!

Dagafstand 61 km.

Dinsdag 30 Augustus 2022.

We hebben een lek! De tent, nee mijn nieuwe heel dure Vaude luchtbed. Wat een ellende. Vannacht om het uur op moeten blazen, schiet niet echt op. Vanmorgen naar de campingbaas, die heeft een hele grote compressor. Gaatje gevonden maar met dat plakspul van Vaude wat bij het luchtbed zit heb ik er geen vertrouwen in. Wat een troep zeg. Lijm uitgedroogd, andere lijm gepakt die niet wilde plakken. We kijken vanavond wel of het lek wel of niet gedicht is. Heb er zo mijn twijfels over.

Na een paar broodjes en een banaan alles verder ingepakt en om tien uur,

Trappen met die hap!!!!

Rechtsaf de dijk op, pats kabel van de versnelling voor breekt. Krijg de ........... ! Google erbij en een fietsenmaker in Maaseik gevonden. Gebeld hij wil en kan me helpen dus daar naar toe. Kilometer of vier fietsen, natuurlijk weer de verkeerde kant op. Netjes gerepareerd, nieuwe kabel erin, versnelling afgesteld en voor de tweede keer vandaag, het is ondertussen wel al half een,

Eerst vier kilometer terug naar de camping om daar de route weer op te pikken richting Ophoven twee kilometer verder. Hier eerst voordat ik met het pontje de Maas oversteek maar eens aan de lekker warme koffie. Is wel weer een avontuur zo zeg. Ben moe van de gebroken nacht, eens kijken wat de dag me verder nog brengt,

Ohé en Laak, Stevensweert en Maasbracht gaan vlot onder de wielen door. In Montfort het kasteel nog even staan te bekijken, schijnt er al vanaf het jaar 1260 te staan. Heeft in die jaren voor verschillende doelen dienst gedaan. Natuurlijk heeft het in verschillende oorlogen dienst gedaan zoals de 80 jarige oorlog. Het bij behorende jachtslot is in een latere periode gerestaureerd, en doet nu dienst als museum en informatiecentrum over het kasteel en zijn landschap. Bij de restauratie ontdekte men ook nog een middeleeuws gangenstelsel wat ook te bezoeken is. Er worden in de buurt ook druiven geteeld waar wijn van gemaakt word. Heel leerzaam en leuk om hier even rond te kijken. Zoek voor meer info maar eens op www.kasteelmontfort.nl  mocht je interesse gewekt zijn. Jammer dat ik vandaag hiervoor niet meer tijd heb.

En zo verder naar Posterholt, ook een heel leuke plaats waar van alles te zien is. Zo nu eerst maar eens in Vlodrop zien te komen. Prachtig mooi stukje van de route vandaag door bos en akkerland over rustige weggetjes en mooie kiezelpaden. Het gaat heuveltje op en af, echt vlak is het hier niet. Stelt niet zo heel veel voor maar toch. Onderweg nog aan de koffie met aardbeiengebak gezeten, je bent per slot van rekening in Limburg toch. In Vlodrop bij de Action naar binnen, vertrouw de reparatie van het luchtbed toch niet echt. Jammer....geen luchtbed in Roermond wel zeggen ze maar dat is best nog wel een stukje fietsen en het is al bijna vier uur. Wat doe ik? Volgens plan door de Meinweg naar Bruggen in Duitsland is nog ruim 25 kilometer fietsen. Ben na dat nachtje bedje opblazen ook best wel een beetje moe haha hihi. Vreemd he. Plan B ter plekke verzonnen, moet als luchtbed nog lek is morgen in Roermond naar de Action voor een nieuwe. Dus naar Herkenbosch. Eerst nog even bij Effeld rechtsaf om de grens naar Duitsland over te stappen ben ik daar toch geweest. Nog 5 kilometer door buffelen naar Herkenbosch, moet nog wel lukken denk ik zo.

Hier bij Jan Linders de dagelijkse boodschappen gedaan en vlug naar de camping. Hier kom ik om vijf uur een beetje afgedraaid aan. Ben een partijtje moe zeg en slaap heb ik ook. Het hele spul weer opgebouwd, na een uurtje is het luchtbed weer leeg, reparatie is niet gelukt dus, dus word het weer een nachtje op de grond slapen. Ik zou het nog leuk en fijn beginnen te vinden maar niet heus. haha hihi.

Menu voor vanavond Bami met satévlees op een stokje. De camping is apart leuk maar goed verzorgd met een trekkersveldje met picknickbank dus gaat weer helemaal goedkomen vandaag. Het is een zorgboerderij waar ze aan bloemsierkunst doen en verder alles wat met bloemen te maken heeft. De camping is hier een onderdeel van. Over heel de camping liggen, hangen en staan allemaal kunstwerken van oude fietsen. Er loopt ook heel wat vee rond en als er fruit aan de bomen hangt mag je dit plukken en opeten. Krijg er nog een buurvrouw uit Groningen bij voor de buurt (praatje) vanavond. Helemaal leuk weer.

Camping 't Haldert Herkenbosch

www.haldert.nl

Weer echt een aanrader, wat een leuke plek om een nachtje te verblijven. € 11,70

Dagafstand 41 km.

Woensdag 31 Augustus 2022.

Toch redelijk geslapen vannacht, mijn rug en mijn heupen zeggen wel van hier worden we toch echt wel te oud voor maar moet maar is niet anders. Vannacht ook nog een lekker regenbuitje gehad, kon ik effe de tent uit om die dicht te doen en even wat rek en strek oefeningen te doen. Dus dat word de tent nat inpakken. Sta hier in de schaduw dus drogen in het zonnetje word em niet. Lekker ontbijtje, broodjes met kaas en worst, laatste restjes van huis meegenomen dus een beetje klef aan het worden en een banaantje met van die oplos meuk als koffie om het weg te spoelen. Kamp Johnnyontour weer in de tassen gepakt en bij de receptie nog om een echte bak koffie gebedeld en natuurlijk gekregen. Bever Sport gebeld over luchtbed. Helaas geen scheuren of een lek ventiel,  wat eventueel garantie zou zijn, jammer ik heb gewoon dikke dure pech. Adres van de Action in Roermond opgezocht, in de Garmin gezet en om half tien,

Trappen met die hap!!!!

Is nog best wel een stukje, 12 km., om in Roermond te komen. Wel weer een heel mooi stukje om te fietsen wat ik niet verwacht had dit omdat Herkenbosch eigenlijk een groot industrieterrein is in de richting van Roermond. Zoals gezegd hier bij de Action naar binnen. Yes Yes voor een tientje heb ik een nieuw luchtbedje. Het lekke bedje hier aan de vuilnisbak gedoneerd. Zit er nog even aan te denken om dat nieuwe ding gelijk op te blazen en hier voor de deur wat verloren slaap in te halen maar toch maar niet gedaan. Opgepakt worden voor wildkamperen en landloperij is ook weer zoiets.

Had op de heenweg verderop al een tankstation gezien, hier eerst maar een broodje ei en een warme gehaktbal als vroege lunch gegeten. Hoe kom ik in Meijel dat is de volgende expeditie voor vandaag.

Fit en uitgeslapen ben ik natuurlijk niet dus eerst maar eens even met de Garmin zitten pieren en daar wat adressen in gezet. Bedenkt dat apparaatje zelf zo maar van alles en maakt hier een hele mooie route van! Perfect!

Buikje rond gegeten, heb ik dat alvast gehad en dan dwars door het mooie Roermond fietsen en verder over de Maas naar Horn fietsen.

En zo gaat het verder in de richting van Meijel.

Deze weg is zeg maar de provinciale weg van Asten naar Roermond. Op zich niet de meest rustige weg om langs te fietsen maar wel een van de snelste om in Meijel te komen. En op zich ook best wel een mooie weg. Beetje wind tegen, beetje van opzij, de weg is een groot stuk vals plat dus dat gaat allemaal weer lekker zo. Via Heijthuizen en Roggel gaan we naar Heibloem, zit ondertussen in het mooie Leudal vandaar dat vals plat dus.

Ruik intussen een brandlucht, blijkt er bij Helenaveen een heel stuk peelheide in de fik te staan. Bewoners daar word verzocht een veilig heenkomen te zoeken. Wie er niks te zoeken heeft word verzocht er niet heen te gaan. Best wel heftig! Ik hoef er toch niet naar toe dat scheelt maar stinken doet het wel behoorlijk zeg.

Zo lekker op mijn gemakje door gefietst naar Meijel. Als je dan uiteindelijk bij de rotonde van de Noordervaart aankomt weet je dat het niet heel ver meer is naar Meijel. Hier heb ik de keuze uit wel drie campings. Bij twee ben ik al eens eerder geweest maar ik ga voor de derde. Daarover zometeen meer. Eerst maar eens de dagelijkse boodschappen doen, bij de Coop dit keer. Het menu voor vanavond reepjesvlees, aardappeltjes met kastanje champignons. Het centrum van Meijel is een mierenhoop, op 2 september begint hier de kermis. Ben voor drie uur al op de camping, is ook wel lekker na twee gebroken nachten in mijn tentje. Zometeen het hele spul weer opbouwen met een, hoop ik, hard luchtbed. Wat zal ik slapen vannacht. Loop eerst nog een rondje over de camping, wat een mooie plek weer zeg. Ruim opgezet met een grote vijver waar je kunt vissen en met een bootje rond kunt peddelen. Of je er ook mag zwemmen ben ik vergeten te vragen weet ik dus niet. Vandaar dus mijn keuze voor de derde camping in Meijel. Na van de sanitaire voorzieningen, douche en toilet,  gebruik gemaakt te hebben drink ik eerst nog even een paar ijskoude biertjes in de kantine voordat ik de warme hap ga klaarmaken. Heb bij de tent de beschikking over een prieel met zitgelegenheid en genoeg stroom om alle apparaten weer op te laden. Komt het toch weer helemaal goed vandaag.

Kreeg onder het eten nog gezelschap van een paar hongerige boerderijkatten, die vonden het reepjesvlees met aardappelen ook heel lekker, de champignons vonden ze minder. Leuke rustige avond gehad, buurt(praatjes) genoeg met de campinggasten, wel behoorlijk winderig, temperatuur ging rap naar beneden maar ik zat goed beschut in mijn prieeltje. En zo om tien uur toch maar eens het bedje opgezocht, zat onderhand behoorlijk te knikkebollen. Voor de eerste keer deze reis de tentflappen dicht geritst, beetje frisjes vanavond. Dit ook gedaan om die boerderijkatten buiten de tent te houden, die zagen het helemaal zitten om vannacht bij mij in bed te komen liggen maar ik niet. Heb ze nog tien minuten horen miauwen, toen waren ze eindelijk stil.

Camping Wetland Asten. € 16,70

www.wetland.nl

Word een beetje eentonig, maar ook een echte aanrader!!!

Dagafstand 44 km.

Donderdag 1 September 2022.

Heerlijk geslapen vannacht, eindelijk! Werd een keer tijd zeg. Om half negen voor de tweede keer wakker. Moet er nu toch echt uit anders komen we nergens vandaag. Opruimen, inpakken dat spul en ontbijtje maken.

Om tien uur.....

Trappen met die hap!!!!

Door Heusden en Asten naar Someren voor de vroege lunch. Lukt me toch elke keer weer deze reis. Broodjes met van alles wat en een grote bak koffie, we kunnen er weer tegen tot vanavond. Heb toch al 12 kilometer ongemerkt gefietst, gaat best weer lekker zo. Windje in de rug en niet te warm. Bekent terrein vandaag, zoals altijd op de laatste dag. Bevalt me ontzettend goed om de laatste dag niet  zo veel kilometers te hoeven fietsen. Heb je thuis ook nog wat aan je dag. Hop hop op naar Heeze, de parel van Brabant. Zo langs het kasteel wat een beetje weggestopt is tussen de bomen, jammer geen foto's maken dus. Het weggetje dat hierlangs loopt is eindelijk opgeknapt, glad asfalt i.p.v. die smerige kinderkoppen van eerst het lijkt wel een biljartlaken zo vlak ligt het erbij. Nog een paar ommetjes door de bossen tussen Heeze en Geldrop en ik sta ongemerkt voor het viaduct over de A67. Gedaan is het met de rust in het bos met al dat verkeer wat hier langs raast. Waar gaan die mensen toch allemaal heen?

Snel nog even een broodje ei gegeten en natuurlijk nog een keer een sigaret roken. Dit was/is de laatste pauze voor vandaag en deze reis. Brug over en dan via Gijzenrooij, waar ook dit fietspad vernieuwd is, naar het Schuttersbosch in Eindhoven, een mooie wijk van Eindhoven met allemaal en alleen maar houten huizen. Vroeger was dit een wijk alleen voor medewerkers van Philips in Eindhoven. Mooi wonen zo in het groen en de bossen. Tegenwoordig worden alle oude huisjes die er staan afgebroken en vervangen door meer moderne houten huizen. Wel mooi, maar jammer van de sfeer die er vroeger heerste. Gelukkig is er wel voor gekozen om die sfeer een beetje te behouden en er geen, van die lelijke stenen dozen voor terug te bouwen zoals ze even verderop in de Kruidenbuurt gedaan hebben.

Draai zo de Floralaan Oost links op om over de rotonde rijdend weer thuis aan te komen.

Casa Camelia.

Dagafstand 32 km.

Door dat gepier met het luchtbed, volgende keer toch maar weer mijn oude vertrouwde Thermarest matje meenemen, en natuurlijk dinsdag door de pech met de fiets een paar aanpassingen in de route moeten maken.

Het werd niet naar maar net langs de Meinweg. Dag afstanden zijn hierdoor ook wat korter geworden.

Ben toch in Duitsland geweest al was het maar een paar meter bij het plaatsje Effeld.

Geeft op zich niet zoveel, maar jammer vind ik het wel. Het stuk door de Meinweg naar Bruggen is echt een mooi stuk om te fietsen. Maar als het niet kan of haalbaar is op zo'n moment dan moet je verstandig zijn en dat ook zeker niet gaan doen.

Het is niet ik moet en ik zal, je bent op vakantie en voor je plezier onderweg.

Enne ik ben ook niet zo'n fan van het vroeg vertrekken 's morgens.

Toch echt vier super mooie fietsdagen gehad.

Goed weer en de wind was eens een keer mijn grote vriend deze reis.

Weer mooie, nieuwe campings ontdekt die ik op mijn lijstje bij kan schrijven, is toch elke keer weer spannend en een verrassing waar je 's avonds terecht komt.

Op naar volgend jaar!

voor meer info over deze reis