Pontjesdagen 2026

Langs de Maas van Heusden naar Grave en nog een stukje verder.....

Dit is zo'n Pinkster evenement waar ik al veel over gehoord en gelezen heb. Schijnt een heel feest te zijn met allemaal leuke dingen onderweg en heel veel keren de Maas oversteken met een pontje.

Dus ga ik maar eens kijken of ik dit ook leuk vind....ik denk het wel.

En ik wil nog een stukje verder fietsen op Zaterdag.

Eerst een heel stuk binnendoor om in de buurt van Boxmeer weer bij de Maas uit te komen. Vanaf hier volg ik de Maas nog een eindje richting Venlo maar waar ik dan precies heen ga dat lezen jullie vanzelf verderop in dit reisverslag.

Vertrek op Woensdag 20 Mei.

Het Reisplan....

Woensdag 20 Mei naar Heusden. Donderdag 21 Mei naar Boven Leeuwen. Vrijdag 22 Mei dagtocht naar Grave. Zaterdag 23 Mei richting Venlo naar? En Zondag 24 Mei weer naar Casa Camelia of te wel naar huis.

Oja en nog iets. Er kan nog een heel leuk iets gebeuren waardoor deze reis of niet door kan gaan of dat ik als ik onderweg ben eerder richting huis moet. En dat is omdat ik zoals jullie wellicht weten op elke van de komende dagen weer OPA kan worden! Maar hopen dat die kleine nog even geduld heeft met geboren worden en OPA nog effe zijn rondje laat fietsen HAHA.

Woensdag 20 Mei 2026...

Ik zit eens naar buiten te kijken en het is prima fietsweer maar bij vertrek kan de jas nog gerust aan en loop ik vandaag ook nog het risico om een flinke regenbui over me heen te krijgen. Dus na het vaste ochtendritueel van koffie slurpen, eitjes bakken, broodjes eten en de Himi reisbereid maken is het half 10 dus....

Trappen met die Hap!!!!

Ik moet eerst nog even langs vrienden van me in Veldhoven om een slot af te geven dus na nog geen zes kilometer fietsen heb ik de eerste koffiestop van vandaag alweer gehad. 

Het is altijd weer effe wennen de eerste kilometers met die volgepakte fiets maar het went snel. Ook de acrobatische toeren om op en van de fiets te stappen door over de middenstang heen te klauteren omdat ik mijn rechterbeen niet over de boventas die achterop ligt geslingerd krijg is in het begin altijd weer even wennen.  

In Oirschot heb ik dit ook weer perfect onder de knie na een keer op mijn rug gevallen te zijn dus nu klopt alles weer. HAHA. Nu heb ik laatst iemand onderweg geholpen met het repareren van zijn ketting en kwam ik er achter dat ik zelf geen missing link bij me heb om mijn eigen ketting onderweg fatsoenlijk en snel te kunnen repareren. In Spoordonk krijg ik een flinke regenbui over mee heen dus ga ik even bij van Overdijk Tweewielers naar binnen om deze te kopen. Ik krijg daar een lekkere kop koffie aangeboden om de bui lekker droog en warm binnen uit te zitten waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank. Want het weer houd tot nu toe niet echt over. Zon, wolken en pittige buien wisselen elkaar af en heb ik ook nog eens last van een stevige tegenwind. Maar de komende dagen moet het allemaal wel veel beter gaan worden en krijgen we als we de weerprofeten moeten geloven subtropische temperaturen. Er word zelfs gesproken over temperaturen van 30+ graden. Het kan in ons kleine kikkerlandje ook nooit niet eens normaal gaan met het weer kijk maar naar vorige week met Hemelvaart toen had je de kachel nog aan.

Ik heb een halve liter fles zonnebrand factor 50 bij me om met name mijn nek en oren te beschermen dus ik ben goed voorbereid!

Laat de zon maar komen.

Na dit koffie feestje fiets ik verder richting Oisterwijk over het steeds slechter wordende fietspad langs de Oirschotsebaan. Als je zin hebt kun je voor de lunch ook nog pannenkoeken gaan eten bij Pannenkoekenhuis de Ontdekking waar je langs gefietst komt. Aanrader! Net voor Oisterwijk bij het van Essenven nog even een pauzemomentje ingelast om wat te eten en een kleine sanitaire stop te doen. Na dit gedaan te hebben slinger ik door Oisterwijk over de Lind en langs het station richting Udenhout om daarna door de Loonse en Drunense Duinen bij het gehucht Giersbergen maar weer eens te stoppen om de beentjes te strekken en wat rond te kijken. Mijn Garmin heb ik maar weer opgeborgen. Ik ken hier overal wel redelijk de weg dus fiets ik vanaf nu en de komende dagen tot ik weer thuis ben gewoon lekker mijn neus achterna en zie wel hoe ik elke dag uitkom bij de camping waar ik heen wil. Na Drunen in Elshout mis ik daarom natuurlijk weer een knooppunt bordje en fiets ik eer ik dit in de gaten heb al een flink stuk in de richting Den Bosch en daar moet ik vandaag op zeker niet naar toe. Omkeren dus en het gemiste bordje gaan zoeken, foutje bedankt! Het bordje stond trouwens ook niet echt handig geplaatst zo net na een bocht en half in de struiken.

Net voor Heusden is het tijd voor een accu wissel. Deze is nog niet helemaal leeg maar ik probeer de laatste tijd altijd nog wat accucapaciteit over te houden mocht ik deze nodig hebben als beide accu's bijna leeg zijn en ik nog een stukje verder fietsen moet omdat bijvoorbeeld de camping van mijn keuze vol is. Zoals jullie wellicht weten doe ik niet aan het vooraf reserveren van een overnachtings plek. In Oud Heusden verlos ik de plaatselijke supermarkt maar eens van wat hap en snapwerk voordat ik richting de camping ga. De vorige keer dat ik hier was in 2022 moest ik op zoek naar twee roze flamingo's op het trekkersveld nu moet ik bij de receptie een klein uurtje wachten tot het zes uur is voordat de eigenaresse haar warme hap achter de kiezen heeft en ik me aanmelden kan. Dit is geen probleem zo lekker in het zonnetje zittend. Ik had ook gewoon mijn tent alvast op kunnen zetten maar ik was best wel moe dus ik vond het wel best zo. Hierna snel de tent opgezet en heel het spul weer ingericht en daarna lekker aan de broodjes zalm en kaas voor de avondhap en daarna het badhok in. Ruik ik ook weer fris. Ideaal hier op de camping is ook de overdekte zit gelegenheid bij het trekkersveld met een koelkast om je spullen koud te kunnen te leggen. Een koud biertje smaakt nu eenmaal veel beter dan een halve lauwe toch. Ondertussen komt ook mijn buurman die uit Tottenham in Engeland blijkt te komen aangefietst en onder het genot van een biertje en natuurlijk veel Engels lullen want Nederlands praten kan hij natuurlijk net weer niet is de avond zo voorbij. Dank je Ian voor de leuke avond en goede reis verder langs de Maas en de Rijn!

Camping de Reekens Oud Heusden.

Dagafstand 64 km.

Donderdag 21 Mei 2026....

Wat doe je 's morgens om zes uur uit je tent? Een paar katten vinden het noodzakelijk om samen ruzie te maken over een gevangen muis, de ene heeft de kop vast de andere de staart, wat een kabaal maken die beesten zeg. Nou ben nu toch wakker dus eerst maar eens richting toilet en daarna een sigaretje doen en een bak koffie zetten. Het zonnetje schijnt al dus het word rap aangenaam warmer en kan de jas ook weer uit. Mijn Engelse buurman heeft nog steeds alles zeiknat van de regen van de week dus die is al uren wakker of heeft helemaal niet geslapen. Nou ikke wel en goed. Ik heb gisteren bij de winkel ook een doos eieren gescoord en ontbijtspek dus dat word eitjes met spek bakken. Effe een bodempje leggen waarop goed te fietsen is vandaag. En heb je ooit gehoord van een Engelsman die geen gebakken eieren lust? Nou ik ook niet maar er zit er nu een naast me! Het moet niet gekker worden toch. Ik zie ook dat ik bijna zonder kookgas zit dus vandaag onderweg maar eens kijken waar ik een gasvulling kopen kan. Ik zal best wel langs een campingshop of bouwmarkt gefietst komen waar ze die hebben.

Na alles opgegeten en opgeruimd te hebben ga ik de camping bazin maar eens bellen. Ik moet haar de overnachting nog betalen. Zo is het nog mooi vroeg, negen uur dus....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst maar eens door het mooie Heusden fietsen over die fijne kinderkopjes die daar liggen. Altijd leuk. Weet ik gelijk ook of ik alles aan bagage goed vast gebonden heb. Je kunt in Heusden trouwens ook op verschillende plekken prima terecht voor een ontbijtje. Bakkers en eettentjes zijn er al genoeg open hier op de vroege morgen. Vandaag ga ik de Maasroute volgens de bordjes naar Lith fietsen en dan nog een stukje door het Land van Maas en Waal naar Boven Leeuwen. En daarvoor moet ik eerst bij Fietsknooppunt 82 de Maas oversteken met....het eerste pontje van deze reis.

Over de Bergse Maasdijk fiets ik richting Well waar ik onderweg een heus kasteeltje tegenkom, Slot Well. Het is privé bezit maar vanaf de dijk kun je het toch mooi zien liggen. Het is een waterkasteel en gebouwd ergens in de 14e eeuw.  Over allerlei dijken fiets ik verder langs Ammerzoden naar Hedel. Hier ga ik effe de ruïne van kasteel Hedel bekijken wat stamt uit de 13e eeuw. Veel meer als het fundament is er niet meer van te zien.

Nu eens even kijken hoe verder. Dus de bordjes van de Maas route maar weer eens op gaan zoeken. Onderweg valt het me op dat Hedel best wel een leuk plaatsje is om eens doorheen te koersen wat ik dus net gedaan heb. Na onder de Oude Rijksweg doorgefietst te hebben pik ik de Maas route weer op richting Kerkdriel door o.a. de Hedelse Bovenwaard en meer van dat moois want het is hier best mooi fietsen. Nu ben ik al langs Ammerzoden en door Hedel gefietst maar een gasvulling heb ik nog steeds niet. Ben benieuwd of dat vandaag nog gaat lukken. 

Over de Hoenzadrielse Dijk, ja echt die heet zo, fiets ik via het dorpje Hoenzadriel verder naar Kerkdriel. Ook weer zo'n verrassend plaatsje waar je niet elke dag komt. Hier eerst maar eens gevraagd of hier ergens iets van een kampeerwinkel of zoiets zit maar helaas geen gasvulling te krijgen hier. De route volgend brengt me die vanzelf in het centrum waar het tijd is voor een vroege lunch bij restaurant Opa Pietje. Lunchen kan wel als ik een klein half uurtje heb want het brood ligt nog in de oven. Het is pas net na elven dus ik heb tijd zat en warm is het ondertussen ook best wel. Ik zit hier lekker in de schaduw met een beetje wind erbij dus dat komt helemaal goed. Ik bestel alvast een kop koffie en een uitsmijter speciaal Opa Pietje en die is zo groot dat zelfs ik moeite heb om die op te krijgen. Gaat weer lekker gezond zo allemaal. Vanmorgen die vier eieren met spek en nu die giga grote uitsmijter ook met vier eieren. Het is eieren knaagdag vandaag dus.

Tijdens het wachten heb ik mooi de tijd om het Oude Raadhuis en het beeld van Johannus Zwijsen en de fonteintjes ervoor en natuurlijk de rest van het Mgr. Zwijsenplein eens op mijn gemakje te bekijken. Naast vele eetgelegenheden vind je hier ook een Supermarkt, o.a. de Kruitvat en de Hema en nog veel meer winkels. En de Lidl ligt 100 meter verderop als je door het tunneltje langs de telefoonwinkel loopt. Ideaal voor als je inkopen wil doen.

Zo rond de klok van twaalven vind ik het wel weer tijd om op de fiets te stappen. Bij Alem steek ik de Maas weer over om langs de Marense en de Kesselsedijk naar Lith te fietsen. Onderweg nog een stel wat onderweg was met een fietsmaatje duofiets uit Oss proberen te helpen met het repareren van een lekke band maar in die band zaten zoveel gaatjes dat was niet meer te repareren. De lucht ging er sneller uit als dat ik die erin gepompt kreeg. Dus dat werd de ANWB bellen voor ze. In Lith maak ik nog een pitsstop bij Jips's voor een cola en een sanitaire noodstop anders had ik me de broek vol en dat is ook niet fijn. 

Met het pontje van Lith naar Alphen ben ik vervolgens wederom de Maas overgestoken en door de binnenlanden over de Doorbraakdijk, door Alphen en over het Zijveld naar Beneden Leeuwen gefietst. Hier heeft de Jumbo een hele fijne winkel. Daar boodschappen gedaan en daarna snel naar de camping in Boven Leeuwen. Omdat ik nog steeds bijna zonder gas zit gekozen voor een magnetron maaltijd. Bami met kipsaté. Ook best wel lekker toch.

Op de camping eerst bij buurten met Esther en Dennis natuurlijk, ben je zomaar een uurtje verder, en daarna het plaatsje op het kleine trekkersveldje weer in beslag genomen, alles opgebouwd en weer ingericht en het hele stroomspul in de recreatiezaal aan de stekker gehangen. Ik heb het nu echt wel warm. Omdat van overheidswege er geen alcoholische dranken verkocht mogen worden op de camping begin ik nu pas aan mijn eerst biertje. En het is al half vijf! Best lekker en verdiend vind ik zelf en niet te vergeten is het zomaar effe 28 graden!

Ik bereid mijn exquise Chinese maaltijd in de magnetron en ga hier lekker van zitten genieten. Eigenlijk best wel ideaal zo'n maaltijd. Is zo klaar, smaakt redelijk en je hebt behalve een vork geen afwas. Maar morgen eerst toch maar een nieuwe gasvulling in Druten halen en dan morgenavond maar zelf koken. 

Het ging vandaag prima met fietsen maar ik heb me nu een partijtje dikke onderbenen en voeten dat ik die eerst maar een tijdje onder de koude kraan steek om wat dunner te worden en daarna ga ik lekker het badhok in. Daarna nog wat slap zeveren en een biertje drinken en op tijd naar bed. Het is weer mooi mooi geweest voor vandaag.

Camping Den Hoogen Berg Boven Leeuwen.

Dagafstand 53 km. 

Vrijdag 22 Mei 2026....

Een rustig rustdagje vandaag. Ik merk heel goed dat mijn grote lijf de behandelingen tegen kanker van de afgelopen tijd minder leuk begint te vinden en dat mijn conditie wat minder word. Maar natuurlijk ben ik wel een stukje wezen fietsen en heb er zo een boodschappen doen en een klein rondgaap rondje van gemaakt.

Wat heb ik allemaal gedaan vandaag? Een gasvulling gehaald bij een caravan shop in Druten. Daarna een visje gegeten bij Visspeciaalzaak Sandra in Druten en over de weekmarkt aldaar heen gestruind op zoek naar een lederwarenhandel voor een nieuwe portemonnee maar niet gevonden. Ik ben ook nog even bij het voetveer van Druten naar Dodewaard wezen kijken maar dat was nog niet in de vaart vandaag anders was ik langs de andere kant langs Ochten en IJzendoorn naar Beneden Leeuwen gefietst. Bij het omdraaien bij het pontje zag ik een rand over het hoofd waardoor ik met een klap een stukje lager op het fietspad terecht kwam. Behalve dat mijn zadel een klik achterover schoot gelukkig geen schade verder. Omdat het pontje dus niet ging vandaag ben ik maar een stuk over de dijk vanuit Druten langs deze kant van de Waal terug gefietst naar Beneden Leeuwen om daar volgens planning boodschappen bij de Jumbo te doen. Zoals gezegd ga ik weer zelf koken vandaag, gebakken piepers met vlees en sla. Bij terugkomst op de camping eerst mijn zadel weer in de goede stand gezet. De twee bevestigingsbouten van het zadel zaten behoorlijk los dus dit zal de oorzaak wel geweest zijn denk ik zo. Echt snappen doe ik dit niet want ik heb deze bij montage van het zadel met een momentsleutel toch echt op 10 NM vastgetrokken. Zo kun je zien wat een lichaam van 110 kg. zwaar voor krachten ontwikkeld op de bevestigingsboutjes van het zadel en dus ook op de zadelpen tijdens het fietsen. Verder heb ik de rest van de dag lekker zittend in de schaduw van de notenboom bankzaken gedaan, mijn beentjes omhoog gelegd, een dutje gedaan en lekker een koud biertje uit de koelkast gedronken op zijn tijd. Heel vervelend allemaal.

Dagafstand 35 km.

Morgen weer een dag!

Zaterdag 23 Mei 2026....

Een ongeplande hele lange dag om van een 5 daagse een 4 daagse voorjaarstour te maken.

Maar dat wist ik vanmorgen toen ik opstond ook nog niet. Dit heeft niks te maken met de komst van mijn kleinkindje want die blijft nog lekker in mama's buik zitten tot nu toe maar heeft een andere reden maar daarover vertel ik straks meer. Wel vrij vroeg vertrokken om de warmte een beetje voor te zijn.

Ik denk dat Esther zich verslapen heeft of zo iets dus na nog even gewacht te hebben nadat ik aangebeld had bij de theetuin bleven voor in het woonhuis de rolluiken nog stijf dicht en was het kwart over negen dus....

Trappen met die Hap!!!!

Allereerst Esther en Dennis weer hartelijk bedankt voor de goede zorgen en tot de volgende!

Wat staat er vandaag weer voor leuks op het menu? Eerst weer naar de campingshop in Druten om een paar korte spanbandjes van een meter lang te gaan kopen. Ik bevestig de tas met gereedschap die ik voor op het frame heb zitten met zo'n bandje zodat die tas niet constant heen en weer schuift onder het fietsen en dat bandje trok ik gisteren kapot.

Ik meen dat ik volgens mijn oorspronkelijk geplande route hier ook langs kom dus omfietsen hoef ik hiervoor niet. Ik koop gelijk twee van die bandjes want het is altijd wel handig om zo'n bandje in je tas te hebben zitten. In Druten stop ik ook nog even bij een tankstation voor een broodje en tabak. Zo heb ik intussen wel al 8 kilometer gefietst en ben ik eindelijk klaar om echt aan de dag te gaan beginnen. 

Eens op een wegwijzer staan te kijken hoe ik in Ravenstein en verderop in Grave kan geraken. Eerst naar Horssen en dan naar Appeltern. Als het goed is kom ik zo weer bij de Maas uit en kan ik de Maasroute weer gaan volgen. En geloof het of niet in een klein uurtje sta ik inderdaad in Appeltern bij Stoomgemaal de Tuut naar de Maas te kijken. Het gemaal is gebouwd rond 1918 en is het enige over gebleven nog werkend gemaal van de 34 gemalen die in het Gelders rivieren gebied gelegen hebben en dit gebied bemalen hebben. Langs de dijk fiets ik verder naar Batenburg, een klein monumentaal dorpje, waar je ook de kasteel ruïne van Kasteel Batenburg kunt vinden. Na dit bekeken te hebben zoek ik de Maas weer op om met het pontje van Batenburg naar Demen de Maas weer over te steken.

Bij het pontje is het razend druk en ik ben de laatste van de twaalf personen die maximaal met het pontje mee mogen om aan de oversteek van de Maas te beginnen. Aan de overkant richting Ravenstein zijn ze eindelijk begonnen met de aanleg van een fatsoenlijk fietspad. Het dijkweggetje wat er langs de Maas ligt is natuurlijk heel mooi fietsen maar ook best wel gevaarlijk. Dus als het fietspad klaar is scheelt dit in veiligheid voor iedereen enorm. In Ravenstein ga ik eens kijken hoe nu verder. Ik heb een route in mijn Garmin staan die van de Maas af gaat maar omdat ik die niet gebruik fiets ik lekker langs de Maasroute verder richting Grave. Als ik later op de plaats van bestemming aankom denk ik dat ik zo rond de 70 kilometer gefietst heb dus dat is een mooie dagafstand. Als eerste langs het dorpje Neerloon en dan verder door natuurgebied Keent. Onderweg stop ik voor de lunch bij Terras Keent en bedenk me dat ik nog steeds dat broodje met ei en filet american wat ik vanmorgen gekocht heb in de tas heb zitten. Maar ja een broodje kroket om mee te beginnen is ook niet verkeerd toch. Ik stop in Grave nog wel effe en eet dan dat broodje wel op. Hier ook mijn waterfles gevuld want het is me een partijtje warm zeg. Na dit eetfeestje volg ik de Maasroute verder en kom langs het Gemaal van Sasse en de Waalbrug bij Grave. Hier snel een foto en snel door Grave richting Cuijk om dat broodje wat intussen eigenlijk aan het koken is op te eten. Ik doe dit net Grave uit bij de Oude Haven. Broodje was nog net niet overleden. HAHA. Ondertussen is het 31 graden geworden.

Nu heb ik weer een route bekijk/bedenk momentje. Ik kan langs de Kraaijenbergse Plassen de Maasroute volgen waarbij ik rechtdoor langs het water blijf fietsen. Maar water heb ik tot nu toe vandaag al meer dan zat gezien. Of ik fiets langs Beers en zo rechtdoor langs de doorgaande weg naar Cuijk. Ik besluit om dit te doen en zo via Cuijk, Oeffelt, Beugen en Boxmeer naar Afferden aan de Maas te fietsen. Cuijk is ook weer zo'n stadje aan de Maas waar je echt even doorheen moet fietsen en een pauze momentje moet inlassen als je tijd hebt. Na Cuijk word het weer leuk zullen we maar zeggen nu wil ik even wat meters maken want het schiet niet echt op tot nu toe. En toch is het pas half drie dus het schoot wel op vandaag, zal wel aan de warmte liggen denk ik. Zo sta ik toch vrij snel bij het pontje wat me naar Afferden a.d. Maas moet brengen. Wacht effe een plaatsje Afferden dat ligt ook bij Druten in de buurt want daar ben ik vanmorgen doorheen gefietst. Zo weten we dat ook weer.

Wat kilometers en tijd betreft klopt de planning van vandaag redelijk en na boodschappen gedaan te hebben in Nieuw Bergen fiets ik snel naar door naar Camping De Smal. Hier is het een grote gezellige bende maar ze hebben geen plaatsje met of eventueel zonder stroom voor me. Oeps dit gaat niet volgens planning maar kan gebeuren. Had ik tegen mijn gewoonte in ze gisteren maar gewoon moet bellen om een plaatsje te reserveren. Maar weer de Maas oversteken in Bergen richting Vierlingsbeek fietsen en sinds lange tijd beginnen met expeditie camping zoeken. Of toch naar huis? Ik weet dat net voor Overloon camping Het Schaartven moet liggen daar maar eens gaan kijken. Nou het bleef bij kijken dus. Verder zijn er in Overloon geen campings meer te vinden. Of het staat er vol of ze zijn opgeheven. Na door Overloon gefietst te zijn in de richting van Melderslo Google Maps maar weer eens aan geslingerd en eigenlijk ligt er tussen hier en Bakel maar een camping direct op de route en dat is in de Rips. In Vredepeel hoop ik wat kouds te drinken te kunnen kopen maar het tankstation hier is al dicht en verder zit er niks. Dus over de Rips koers gezet naar de Klotterpeellaan. Een hele mooie camping maar bomvol met een hele kudde lawaai makende kinderen. En om nu tussen de koeien in het weiland te gaan staan tja daar heb ik ook geen zin in. Ze mochten eens schrik van me krijgen of erger nog bij me in de tent willen komen liggen. HAHA. Maar alle gekheid op een stokje. Mijn gedachte om recht naar huis te fietsen begint steeds vastere vormen aan te nemen. Het is nu zo ongeveer nog maar een kleine dertig kilometer fietsen en eer ik op een camping, als ik die nog zou vinden vandaag, alles opgebouwd en ingericht heb is het ook acht uur door. En fiets ik nu door dan ben ik rond die tijd ook thuis.

Net voor Milheeze ga ik nog even wat lekkers uit de tas op zitten eten en stop ik verderop bij van Kessel om wat kouds om op te drinken te kopen. Ook vul ik hier voor de zoveelste keer vandaag mijn waterfles want het is echt dorstig weer vandaag. In en bij Bakel zitten nog een paar campings maar eigenlijk gaat het helemaal prima dus besluit ik definitief om door te fietsen richting huis. Alleen haal ik het wel met mijn accu's dat is de vraag. In Helmond belt Rianne mijn oudste me, ikke helemaal in de stress van het zal toch niet maar op dat vlak nog geen paniek. Ze wil me gewoon vragen hoe het is en waar ik uithang omdat ik ze nog niet gebeld heb. Komt dat effe goed uit zeg. Zij kunnen me van bij mij thuis mooi een derde accu komen brengen zodat ik zonder rare trucen uit te hoeven halen gewoon fietsend thuis kan komen. Over het snelfietspad van Helmond naar Eindhoven vervolg ik mijn weg richting Nuenen. Ik haal het met mijn accu's net tot in Nuenen bij het AVIA tankstation aan de Collse Hoefdijk en dan is het gedaan met de accupret, allebei kets leeg na in totaal met deze twee accu's bijna 150 kilometer gefietst te hebben. Na een kwartiertje wachten zijn mijn dochter en schoonzoon bij me met een verse accu. Na een grote knuffelsessie met mijn dochter die nu echt wel op het laatst loopt te waggelen fiets ik snel door naar huis.

Zo ben ik toch mooi rond half negen weer thuis na deze vooraf niet geplande lange dagetappe waarbij ik 63 kilometer meer gefietst heb als dat eigenlijk de bedoeling was. Ik voel me best wel lekker en heb nergens last van. Zelfs geen pijn aan mijn zitfabriekske. Als het nodig geweest was had ik makkelijk nog een stukje verder kunnen fietsen denk ik.

Knap gedaan al zeg ik het zelf. Morgen de was doen en de rest van de kampeer rotzooi opruimen en wachten tot ik OPA word.

Ook word het nu echt tijd om de Himi naar Rycu Tweewielers te brengen voor die al geplande hele grote onderhoudsbeurt. Er begint van alles aan versleten onderdelen te piepen en te kraken.

Casa Camelia.

Dagafstand 135 km!!

De Cijfertjes van deze reis en wat er verder nog te vermelden is;

4 dagen, twee campings. 1 rust/rondfiets/boodschappendagje.

Totaal 287 kilometer gefietst.

Geen stukken en brokken onderweg die niet snel effe door mijzelf te fiksen waren. Maar wel en dat kon niet anders door omstandigheden accustress op de laatste dag. Wat me ook opgevallen is dat er om de accu's onderweg bij te laden nauwelijks gelegenheden zijn om dit te doen of je moet er echt je route op aan gaan passen en plannen. Maar kom je door omstandigheden zoals ik op deze reis met een bijna lege accu te staan heb je dus een probleem. Ook op de google maps vermelde informatie klopt vaak niet of is niet meer actueel. Als het echt moet kun je natuurlijk ergens aanbellen en vragen of je je accu mag bijladen. Bij een normale elektrische fiets duurt zoiets en klein uurtje maximaal maar bij mijn Himi duurt het minimaal twee uur om weer een kleine twintig kilometer te kunnen fietsen. Dus mocht dit al lukken dan ben in ieders geval ik veroordeeld tot een langere pauze bij vreemde mensen in de voortuin.