Alles over de Himiway Cruiser in 2024;

Januari 2024;

Mijn achterband begint nu echt wel te verslijten en is aan vervanging toe. Daarom heb ik een nieuwe besteld bij en geleverd gekregen van Himiway. De Kenda Krusade met anti lek bescherming. Deze band schijnt beter te zijn betreft wegligging en nog belangrijker de levensduur als de banden van Kenda die standaard gemonteerd werden bij aflevering. Ik ben benieuwd want de band die ik ga vervangen is maar 4250 km. meegegaan en dan is bijna € 130,00 (dit is omgerekend € 0,03 per kilometer!!!) voor een nieuwe band best wel veel geld. Twee nieuwe binnenbanden had ik al eerder gekocht dus monteer ik die gelijk ook eentje.

Is het achterwiel weer compleet voorzien van nieuw, vers rubber. De voorband kan gelukkig nog makkelijk een rondje mee dus die hoeft nog niet vervangen te worden. Dat scheelt weer.

Dit klusje kan ik makkelijk zelf doen en zo bespaar ik op de kosten, rond de € 60,00 die mijn eigen fietsenmaker hiervoor in rekening brengt en dat is weer mooi meegenomen.

Ik heb op You Tube wat montage filmpjes zitten bekijken en het moet een vrij simpel maar best wel bewerkelijk klusje zijn om te doen. Maar leerzaam en leuk om op een regenachtige dag als vandaag, 3 Januari 2024, aan te beginnen.

Storm Henk is buiten aardig bezig met veel wind en flinke plensbuien dus buiten heb ik vandaag toch niks te zoeken.

Er moeten nogal wat onderdelen gedemonteerd en later weer gemonteerd worden om het achterwiel er makkelijk uit te kunnen halen en het later weer te kunnen monteren. De remklauw en de zwarte beschermingsbeugel van de versnelling moeten er eerst af en natuurlijk moet de elektrische aansluiting van de motor los gekoppeld en weer aangesloten worden.

Met goed kijken en opletten moet dit lukken!

Zo op het eerste gezicht lijkt het wel mee te vallen. Maar waar let je nu op en zie je wanneer je band echt versleten is?

Je let op de slijtage van het middelste profiel. Zoals je op bovenstaande foto kunt zien zijn deze zover versleten dat er door het verdwenen profiel minder grip is en de kans op lekkage heel groot geworden is. Deze band zou technisch gezien nog wel een paar honderd kilometer mee kunnen gaan maar zoals met alles, voorkomen is beter als genezen. Verder zie je op de bovenste foto links ook geen overmatige of rare slijtage aan de buitenkant van de band wat betekent dat de bandenspanning van 1.8 bar precies de juiste spanning is geweest. De band ligt zoals die gemonteerd is geweest is op mijn Himiway Cruiser. De bovenkant van de band was gemonteerd aan de kant waar de versnelling zit. Je kunt aan het meer versleten profiel op het loopvlak aan die kant van de band zien dat er toch best wel wat krachten vrijkomen bij het trappen.

==========================================================================================

Ik ben nu een paar uurtjes verder en de nieuwe achterband is gemonteerd!

Viel het mee.....ik moet zeggen ja 100%. Een kwestie van gewoon aan beginnen.

Wat heb je aan gereedschap nodig?;

Setje inbussleutels om de remklauw en de beschermingsbeugel van de versnelling te kunnen demonteren en te monteren. 

Kniptangetje om de Tie-Wrap waarmee de stroomkabel vast zit los te knippen.

Een korte Tie-Wrap.

Een steeksleutel maat 18 en een bahco of te wel een verstelbare moersleutel.

Setje bandenlichters en een goede fietspomp met bandendrukmeter.

Zie foto beneden.

Werkwijze;

Zoek een montage filmpje op You Tube en het wijst zich eigenlijk vanzelf.

Maar toch in Jip en Janneke taal;

Haal als eerste de accu van de fiets. Zo veroorzaak je geen kortsluiting in het elektrisch systeem en zet je de elektra van de fiets niet onbedoeld aan. Je zou daardoor eens met je vingers ergens tussen komen, dit is niet fijn en best wel pijnlijk. Schakel de versnelling in de 7e versnelling. Zet de fiets daarna op zijn kop en ga eerst eens kijken hoe alles gemonteerd zit. Maak desnoods foto's of schrijf het op als je ergens specifiek op denkt te moet letten.

Ik ben een ding tegen gekomen bij het loshalen van de zwarte beschermingsbeugel voor de versnelling. Het ene boutje is langer als het andere. Bij het lange boutje zit de steun van het achterspatbord mee gemonteerd. Effe opletten dus.

Schroef daarna de remklauw los. Dit zijn twee zwarte boutjes die bovenop de remklauw zitten. Dit zie je vanzelf.

Knip daarna de Tie-wrap waarmee de stroomkabel vastzit voorzichtig door en draai de zilverkleurige wartel linksom los en trek daarna voorzichtig de stekker los. Veeg de twee delen meteen even schoon met een droge doek. Gebruik geen contactspray of andere troep om deze schoon te maken!!

Leg de ketting van het voorblad af en leg deze aan de binnenzijde van het blad op het frame zo zit die niet in de weg.

Haal vervolgens de rubber beschermdoppen van de asmoeren en draai deze los met sleutel maat 18.

Eerst de kant waar de aansluiting van de motor zit losdraaien!!!

Deze moer niet helemaal verwijderen de moer die aan de kant van de remschijf zit wel en wel hierom. Pak nu de Bahco. Er zit een plat gedeelte op de as waarmee je deze een klein beetje draaien kunt, door dit voorzichtig te doen aan de kant waar de remschijf zit komt het plaatje met dat lipje erop wat op de as zit in lijn te staan met de as en het asgat en komt deze los. Op deze manier kun je het wiel er makkelijk uittillen.

Laat de binnenband leeglopen en haal die uit de buitenband. Daarna haal je de buitenband eraf. Controleer ook even het velglint of dit niet beschadigd is en kijk ook even naar de spaken op eventuele spaakbreuk en de boutjes waarmee de motor vastgezet is of deze niet loszitten als je toch bezig bent. Op de remschijf staat net als op de band een pijltje met op de band de omschrijving rotation/direction wat de looprichting van de band aangeeft. Monteer de buitenband dus in de goede richting anders gaat het niet goed. Pomp de band na montage op met een bandenspanning van 1.8 bar. Laat de band daarna weer leeglopen en duw het ventiel naar binnen en pomp daarna de band weer op spanning. Je voorkomt hiermee dat de binnenband bij het ventiel onder de rand van de buitenband blijft zitten. Je krijgt dan een bult op je buitenband of in het ergste geval scheurt of klapt de binnenband en kun je opnieuw beginnen.

Na montage van de band zet je het achterwiel er weer in. Let op dat je de ketting er weer goed oplegt, op het kleinste tandwieltje dus. Draai met de bahco weer een beetje aan de as totdat het plaatje met dat lipje wat op de as zit in een lijn met de as en het asgat staat. De as glijd nu heel makkelijk in de uitsparing, het asgat, waar die in moet zitten. Draai de asmoeren weer aan en doe de bescherm doppen er terug op. Sluit de stroomkabel weer aan. Let er op dat de markeringen op de stekkers recht tegenover elkaar staan!!! Anders beschadig je deze. Zet de stroomkabel weer vast met een Tie-wrap. Monteer vervolgens de remklauw en de beschermingsbeugel weer, let op de verschillende lengtes van de boutjes en vergeet het steuntje voor het spatbord niet!!!

Maak daarna ook meteen even de trapkracht sensor voorzichtig schoon. Deze zit aan de linkerzijde op de trapas en kun je makkelijk schoonmaken als de fiets op zijn kop staat. Ik gebruik hiervoor altijd een vochtig wattenstaafje en een schone droge doek. Plaats na het schoonmaken de accu op de fiets en zet de elektronica aan en controleer of het rode lampje wat op de sensor zit werkt door de trappers een paar slagen rond te draaien. De motor moet nu ook aangaan. Je hoort en voelt dit heel duidelijk.

Zet de elektronica weer uit en zet de fiets weer op de wielen. Zet de elektronica weer aan en controleer met het handgas nogmaals of de motor werkt.

Als die het doet heb je net zoals ik goed werk geleverd!

 

Wat kun je verder nog aan verrassingen tegenkomen bij het vervangen van je achterband?

Tja logisch natuurlijk.......onderdelen die versleten zijn. Welke kunnen dit zijn?

Het voorblad, de ketting, de cassette en de remblokjes.

Ben je handig en heb je het juiste gereedschap om dit te doen kun je deze onderdelen makkelijk zelf vervangen. Houd er wel rekening mee dat je bij Himiway alleen het crankstel met het voorblad erop kunt bestellen en de rest van de onderdelen bijvoorbeeld bij de fietsenmaker op de hoek of bij een Himiway dealer in de buurt moet bestellen. Twijfel je eraan of je het zelf wel kunt, ga niet zitten pieren maar laat het werk doen door een fietsenmaker die dit voor je wil doen of als die bij je in de buurt zit door een Himiway dealer!!!

Maart 2024;

ZADELDINGETJES........ALWEER of nog steeds!!!

Vorig jaar een weekje voor mijn zomerreis heb ik een nieuw zadel gekocht van het merk Selle Royal type Royal Eclips Moderate. Bij dit zadel is tijdens deze reis het zadeldek los gescheurd en dus kapot gegaan. Dit zadel is netjes in de garantie vervangen voor een nieuwe. Ik heb de afgelopen maanden door omstandigheden niet zo heel veel kunnen fietsen maar het zadel is toch weer kapot gegaan na ongeveer 1500 km. Nu is de zadelbrug gebroken en ook het zadeldek is weer aan het scheuren zag ik. Hoeveel pech kun je hebben. Ik kreeg hierdoor onderweg weer het gevoel alsof ik op een houten kistje zat en dat zit niet echt lekker kan ik jullie vertellen. Wederom contact opgenomen met Hollandbikeshop waar ik het zadel gekocht heb en het is nog garantie dus kan ik het terugsturen. Ik wil natuurlijk na deze mindere ervaring met Selle Royal zadels geen zadel meer van dit merk, ondanks dat ik op dit zadel wel heel fijn zat, maar dat snappen jullie wel denk ik.  Ik wil gewoon het aankoop bedrag terug maar dit zal na eerdere ervaringen over het afhandelen van garantie door Selle Royal geen probleem zijn.

Maar hoe nu verder?

Het moet toch mogelijk zijn om met mijn grote lijf en 100 kg. schoon aan de haak een zadel te vinden waar ik en fatsoenlijk op kan zitten en ook niet onbelangrijk dat het zadel heel blijft.

Daarom heb ik nu maar eens een serieuze investering gedaan en voor een zadel van het merk Terry gekozen van het type Fisio Climavent Gel. Eens kijken of dit wel goed blijft gaan. Het ziet er in ieders geval best wel chique uit al zeg ik het zelf.

Ik houd jullie hierover natuurlijk op de hoogte.

BANDEN.......

Zoals ik in Januari al uitgebreid vertelt heb over het vervangen van de achterband heb ik toch besloten om nu al de voorband te gaan vervangen. Na de eerste paar honderd kilometer gereden te hebben met de nieuwe achterband erop valt het mij op dat mijn Himi bij het insturen van een bocht eigenlijk alleen maar rechtdoor wil. De voorband is om het zo te noemen vierkant gereden en daarom stuurt en rolt het niet lekker meer. Ook heeft de achterband een ander profiel als de voorband. Dit heeft er denk ik ook wel iets mee te maken. Ik had bij Himiway nog wat kortingspunten staan die ik verzameld heb met eerdere aankopen en zodoende kreeg ik mooi € 28,00 korting op deze nieuwe band en dat is weer mooi meegenomen toch.

Dus ook al lijkt de voorband nog redelijk tot goed te zijn is mijn advies toch om altijd de twee banden samen te vervangen. Heb je niet lek gereden en zie je op het oog geen beschadigingen dan kun je wel de oude binnenband weer monteren want dat leid in principe weinig. Ik vervang de binnenbanden als ik niet lek gereden heb altijd na de montage van de tweede nieuwe set banden. Ook zorg ik ervoor dat ik thuis altijd twee binnenbanden op voorraad en voor het grijpen heb liggen. Op reis neem ik er altijd eentje mee als reserve mocht er onderweg iets raars gebeuren. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Bij de Himiway is het vervangen van de binnenband van het voorwiel onderweg is niet zo'n hele grote klus. Voor de achterband is het een ander verhaal. De band plakken is hier de beste optie of je moet zin hebben om ergens langs de kant van de weg je achterwiel eruit te gaan halen om de binnenband te gaan vervangen.

En jullie weten het ondertussen in beide gevallen;

De wet van Murphy...............!!!!

Of het zeikt dan van de regen of het is dan knalheet! Allebei niet fijn. Dus plakken die band en snel weer verder.

Tot slot heb ik nog een tip! Schaf een sleuteltje aan om het binnen ventiel uit de binnenband te kunnen draaien. Het is een autoventiel en met een pen of een kleine schroevendraaier lukt het ook wel om de band helemaal leeg te laten lopen maar dit duurt erg lang. Als het ventiel eruit is is de band ook meteen helemaal leeg. Dit werkt een heel stuk makkelijker. Bij een goede fietsenmaker of bij een automaterialen zaak kan je dat sleuteltje kopen. Het kost ook geen wereldbedrag.

Let er wel even op dat je het binnen ventiel niet in het gras of zand laat vallen want negen van de tien keer vind je dit dus never nooit niet meer terug. En vind je het wel terug vergeet dan niet om het ventiel goed schoon te maken met water uit je bidon bijvoorbeeld anders zou het wel eens kunnen wezen dat het ventiel gaat lekken. Kun je weer opnieuw beginnen.