Omdat mijn zomerreis van dit jaar door allerlei toestanden betreft het weer, het vele water en de problemen die daarmee gepaard gingen een kortere als gepland geworden is ga ik nog een kort reisje maken van een dag of vier.

Maandag 23 Augustus 2021....dag 1;

Half acht ik zit nog even wakker te worden. Naar buiten kijkend zie ik dat het onderhand droog is en al 17 graden. Lekker weer dus om te gaan fietsen. Ik heb een heel druk weekend gehad en pas afgelopen zaterdag besloten dat ik nog een keer op pad wil gaan dit jaar. Ik moet dadelijk eerst alles nog in gaan pakken. Het stelt niet zo heel veel voor maar het was handiger geweest als ik dit gisteren gedaan had. Voordeel is wel dat ik vanuit huis vertrek. Met Route.nl heb ik gisterenmorgen voor de komende vier dagen een soort knooppunten route gemaakt met een totale afstand van ongeveer 200 kilometer.

De koffie is op, het ontbijt ook en alles is ingepakt en hangt aan en op de fiets dus om 10 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Op net geen drie kilometer van huis vind ik het toch wel frisjes dus trek ik een jack aan. Ben ik groot schaap dat ik ben mijn drinkflessen vergeten. Gaat lekker zo dus terug naar huis gefietst. Thuis nog effe sanitair, ik ben er nu toch, en zo is het ondertussen 11 uur....dus nog maar een keer....

Langs het buurtschap Riel naar Geldrop gefietst en hier vanaf Hulst rechtsaf over de brug het ellenlange stuk langs het Eindhovens Kanaal naar Helmond gevolgd. Ondanks dat ik hier al veel vaker langs gekomen ben is het hier elke weer anders en genieten. Dan word het minder. Ik moet door Helmond zien te komen langs de Vossenbeemd over een stuk industrieterrein. Dat gaat niet anders of ik moet een heel stuk om gaan fietsen. Verderop langs de zwem- en recreatieplas Berkendonk ben ik dit al weer snel vergeten. Ik rijd weer door een mooi en rustig gebied door de bossen en langs de weilanden. Zo kom ik in de buurt van Bakel. Het zonnetje komt er ook bij en het is intussen 22 graden geworden, mij hoor je niet klagen. Ik fiets verder langs de Kanthoeve naar de zandafgraving de Kaak en kom zo uit op de weg die van Deurne via Milheeze naar de Rips loopt. Hier fiets je over een vrijliggend fietspad zodat je eigenlijk geen last hebt van het autoverkeer wat langsrijd. Na een paar kilometer kom ik bij het Bosmuseum in de Rips. Tijd voor een late lunch.

Ik sta eens rond te kijken en herken er veel van. Dit komt zo. Mijn vader is in de Rips geboren en we zijn hier vroeger heel veel op familiebezoek geweest. Vaak ging ik dan met de renfiets op en neer voor de nodige trainingskilometers. Lang....lang geleden.

Eerst even een stukje geschiedenis over het Bosmuseum en het dorpje de Rips.

Ooit was er hier alleen heide.

Ruim honderd jaar geleden was dit gebied een gebied van woeste gronden. Afgelegen en moeilijk begaanbaar. Kilometers ver kon je hier over de heidevelden kijken. Mensen kwamen hier alleen om turf te steken in het moeras gebied van de Klotterpeel. Eind 19e eeuw worden de gronden verkocht aan enkele textiel handelaren uit Twente. Ze wilden er bossen aanplanten om het hout te verkopen als stuthout voor de mijnbouw. De Heidemij nam deze klus ter hand. De woeste gronden werden ontwaterd en bomen werden geplant. Voor het vele werk werden uit de wijde omgeving arbeiders aangeworven. Omdat het gebied zo slecht bereikbaar was werden in 1922 de eerste arbeiders woningen in de Rips gebouwd. Tot dan bestond de Rips enkel uit een kerk en enkele boerderijen. Het dorp groeit mee net als de bossen. Als in de 60er jaren van de vorige eeuw de mijnen in Limburg sluiten neemt ook de bosbouw in de Rips af. Het natte heide- en turfgebied is dan al bijna helemaal verdwenen. Gelukkig is er een heel mooi bos voor in de plaats gekomen. Het Bosmuseum vertelt met themapanelen hoe het gebied veranderde, hoe het dorp ontstond en hoe het allemaal verder gegaan is.

Zo weten we dat ook weer!

Na nog een rondje door de Rips fiets ik verder richting Westerbeek langs het Peelkanaal. Een heel mooi stuk om langs te fietsen, anders rijd je alleen maar langs de doorgaande weg naar Oploo. Hier blijkt nogmaals hoe afgelegen dit gebied vroeger lag. De weg die ik nu volg was vroeger niets meer dan een kronkelend slecht begaanbaar zandpad. Door Westerbeek fiets ik verder naar Oploo en Sint Anthonis. Ook hier heb ik nog familie wonen. Bij Jan Linders wat boodschappen gedaan en over de Brink richting de camping gefietst. De Brink is een leuk plein met genoeg mogelijkheden om wat te eten of te drinken. Een tip voor als je er eens in de buurt bent. Na een kleine twee kilometer over de Noordkant gefietst te hebben kom ik op de camping aan. Een echte boerencamping met naast de camping ook een boeren bedrijf met koeien en nog wat loslopend pluimvee. Alles dik voor elkaar, lekker douchen alles schoon en lekker simpel. Toen ik erom vroeg werd er ook meteen een picknickbank voor me neer gezet. Kon ik weer lekker zitten en koken vanavond. Het culinaire avontuur voor vanavond aardappeltjes een filetlap en erwtjes met worteltjes. 's Avonds nog een hele zwerm ooievaars gespot in het weiland. Na zowat opgevreten te zijn door de muggen ben ik om tien uur lekker mijn tentje ingedoken. Het begon best frisjes te worden. En eind Augustus met een lange broek en sokken aan voor de tent gaan zitten dat doen we niet.

Camping de Esrand Sint Anthonis.

Dagafstand 56 km.

Dinsdag 24 Augustus 2021....dag 2;

Om zeven uur voor de zoveelste keer maar nu wel hartstikke wakker. Niet best geslapen vannacht. Muggen in de tent, die hadden nog niet genoeg gegeten denk ik en ook de koeien van de buurman waren behoorlijk luidruchtig. Ik denk dat een paar van de dames tochtig waren zoals ze dat noemen. De stieren ook weer een hoop lol. Maar ja kunnen ze dat niet overdag doen. Hihi. Om acht uur toch maar mijn slaapzak uitgekropen anders kom ik nergens meer vandaag. Het is nog best frisjes met maar net 13 graden. Dus nu wel mijn jack, een lange broek en sokken aangedaan. Eerst maar eens een paar verse eitjes recht van de kip klaar gaan maken met katenspek en verse broodjes. Wat een ontbijtfeest. Bak koffie erbij en ik ben weer helemaal blij. De hele bende weer ingepakt en om 10 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Het zonnetje komt er snel bij en de temperatuur gaat rap naar de 22 graden. Jas en lange broek kunnen weer uit. Waar kom ik vandaag allemaal langs en door? Om maar een paar plaatsen te noemen Ledeacker, Wanroij, Sint Hubert en Escharen. Ook ik kom hier niet elke dag straks heb ik er nog een paar. Heb vandaag weer een hele mooie route verzonnen. alleen jammer van de wind die komt heel stevig net van de verkeerde kant. Er zitten ook behoorlijk lange stukken gravel- en zandpaden in deze route dus het is weer heel leuk allemaal. Na dit een kilometertje of 25 doorstaan te hebben kom ik aan in Grave. Hier op lunch expeditie gegaan en bij een broodjestoko wat broodjes en drinken gekocht. Dit alles bij de brug over de Maas lekker opgegeten.

Deze brug met het bijbehorende complex van stuw en sluizen behoren tot het Brabants Erfgoed. Sinds September 2004 heeft de brug de naam John S Thompson brug gekregen. Dit als eerbetoon aan de luitenant van de 82e Luchtlandingsdivisie die op 17 September 1944 bij de operatie Market Garden met een peloton van slechts 16 man de Duitsers te slim af was en de brug onbeschadigd in handen wist te krijgen.

Zo weten we dat ook weer!

Na de lunch de brug overgestoken om aan de andere kant van de Maas verder te fietsen. Een mooi stuk over de dijk naar Balgoij van een kilometertje of acht. Hier de Maas weer verlaten om de binnenlanden in te gaan. Volgens mij zit ik nu weer in de Betuwe aan de appel- en peren boomgaarden te zien. Onderweg effe zitten pieren met mijn Brooks zadel het piept en het kraakt bij elke beweging even na spannen dus. Het sleuteltje ben ik deze keer niet vergeten. Zo kom ik aan in het mooie Hernen. Kasteeltje kijken. Het kasteel van Hernen heeft een lange geschiedenis en was in handen van een aantal adellijke families. De eerste vermelding van de Heren van Hernen dateert uit het jaar 1247. Een eeuw later was het de beurt aan het geslacht van Driel en van 1406 tot 1646 van de familie van Wijhe.

Daarna kwam het door vererving in eigendom van verschillende Zuid Nederlands families. De laatste eigenaar was Mevrouw Metelerkamp van Bronkhorsten, haar dochter schonk in 1940 het kasteel met de omliggende tuinen aan de Stichting Vrienden der Geldersche Kastelen. Ook leuk om te weten is dat het kasteel eind jaren 60 van de vorige eeuw dienst heeft gedaan als film locatie voor de tv-serie Floris.

Zo weten we ook dat weer!

Na het kasteel eens uitgebreid bekeken te hebben fiets ik verder langs de boomgaarden en weilanden via Bergharen naar Afferden. Hier nog even lekker op een bankje pauze gemaakt en wat gedronken. Verderop in Druten naar de Plus voor de boodschappen en met de tassen vol snel naar de camping. Ben hier in het voorjaar ook al geweest dus ik weet dat ik goed terecht kom. Kom ik daar aan staat er een groot bord op de oprit, vanavond vanaf 18.00 uur staat er een snackwagen. Word dus frietjes eten vanavond. De eigenaar verwelkomt me met de woorden he Eindhoven de gekste, hij was me dus nog niet vergeten. Of ik daar zo blij mee moet zijn weet ik niet, hij was het kennelijk wel hihi.

De braadworsten die ik voor het avondeten gekocht heb doneer ik maar aan zijn vrouw. Ook de blikjes van Bonduelle houd ik de tas die zijn voor de volgende keer. Lekker gegeten, frietjes met frikandel en een bami schijf.

Gezellige avond gehad met een paar biertjes uit de tas erbij, anders moet ik die morgen weer de hele dag meeslepen en nog een gezinszak nootjes leeggegeten dat kon er nog makkelijk bij. Als buren heb ik een gezinnetje met twee kleine kinderen. Ik ben benieuwd of die kinders vannacht rustig zijn of de boel op stelten gaan zette, we zullen zien. Om elf uur toen ik de uitslag van PSV-Benfica wist ben ik lekker mijn tentje ingedoken. Jammer dat PSV niet door is naar de volgende ronde.

Camping de Hoogen Berg Boven Leeuwen.

Dagafstand 57 km.

Woensdag 25 Augustus 2021....dag 3;

De kinders waren vannacht heerlijk rustig, in diepe slaap. Ik heb meer last gehad van de vader, die kon geloof het of niet, nog harder snurken dan ik. Knap hoor! Om zeven uur op het gemakje wakker geworden en eerst maar eens een sprintje naar het toilet. Vannacht helemaal niet het bed uit geweest dus moest effe. Heel de boel ingepakt en zoals gewoonlijk kom ik hier weer niet op tijd weg. Mark de eigenaar bakt 's morgens verse broodjes en met een gekookt eitje en koffie smaakt dit natuurlijk best. Ook dat buurten met hem en de andere camping gasten was er de oorzaak van dat ik pas om kwart over tien zover was om te vertrekken dus....

Trappen met die Hap!!!!

Langs de onderhand bekende route naar de veerpont van Appeltern naar Megen om de Maas weer over te steken. Je komt toch, ik heb het al vaker verteld, steeds weer andere dingen tegen. Het is weer heel mooi allemaal. Zo kom ik van het pontje af en fiets naar Megen. Kom je twee kanonnen tegen op een mooi pleintje, mooi voor een fotomomentje. Alleen jammer van die vuilnisbak in het midden maar die kreeg ik de grond niet uitgetrokken hihi. Onderweg ineens een raar geluid ergens aan de fiets wat is dat nu weer? Ik kijken voor achter niks te vinden. Een paar kilometer verder begint dit toch wel heel irritant te worden. Ik nog eens kijken....niks. Dikkemme wat nu weer. Kijk ik nog eens goed zit er een heel klein takje met een blaadje eraan verstopt achter mijn fietsslot. Ik dit eruit gerukt en walla weg geluid. Ook weer opgelost. Zo kan ik met een gerust hart weer verder langs Haren naar Berghem. Dit is niet het mooiste stukje om te fietsen maar het schiet wel lekker op. In Berghem rijd ik zowat tegen een friethok aan dus de lunch voor vandaag is ook weer geregeld. Dit lekkers onderweg naar natuurgebied de Maashorst bij Marie de moeder van de verkenners lekker op zitten eten. Na dit middagmaal fiets ik verder door de Maashorst en kom onderweg nog van die hele grote beesten tegen, bizons of buffels geloof ik maar pin me daar niet op vast. En met een goed werkend Garmin apparaat fiets ik nu wel langs Uden en Volkel naar Boekel. Dit scheelt een heleboel ergernis. Wel was er onderweg over het industrie terrein van Uden iemand zo leuk om me bijna de berm in te rijden, dank je wel kl........k!

Zo kom ik al vrij snel aan in Gemert en ga hier bij de Jumbo eerst maar eens boodschappen doen. Daarna snel door naar de Pandelaar waar de camping ligt. Na een warm welkom van Hans de eigenaar heb ik nog een paar ijskoude biertjes uit zijn koelkast gedronken, voor € 1,50 kan dit wel dacht ik zo. Het hele spul weer opgebouwd en een tafel en stoel van het terras gejat. De avondhap klaarmaken. Hollandse Bami schotel met gebakken eitjes. Ook lekker. Na de afwas nog even snel onder de douche. Het koelt nu toch wel rap af dus ben ik om tien uur mijn bedje maar ingedoken. Dacht nog wat te gaan lezen maar de oogjes vielen al snel dicht.

Dorpscamping Gemert Gemert.

Dagafstand 53 km.

Donderdag 26 Augustus 2021....dag 4;

Om zeven uur wakker en nog even liggen doezelen. Om acht uur opgestaan en wat denk je, de zon heeft kennelijk een snipperdag is nergens te bekennen. Nou ja heb ik weer. Eerst maar eens alles inpakken voor alweer de laatste keer dit jaar en het geleende zitmeubilair terug op het terras zetten. Voor bij de receptie mijn ontbijtje gedaan en om negen uur....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst snel naar Beek & Donk voor de koffie en broodjes bij het tankstation van de Avia. Het is makkelijk als je de weg en dit soort adresjes kent. Lekker warm bakkie want warm is het niet vandaag. De lekkere verse broodjes met ham en kaas smaken me ook goed. Ik rijd vandaag voor de verandering met de fietsjack aan en die zal ook niet meer uit gaan denk ik. Na de koffie verder naar Lieshout. Ook weer niet het mooiste stukje zo langs de provinciale weg. Ik had achteraf beter vanaf Beek & Donk langs het kanaal verder kunnen fietsen. Volgende keer even aan denken bij het plannen van de route. Langs de Bavaria brouwerij fietsen is altijd weer een mooi meetpunt betreft hoever en hoelang het nog naar huis fietsen is. Het kanaal overgestoken en hierna gaat het direct rechtsaf richting Gerwen. Dit dorp maakt deel uit van de Gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten waar o.a. ook bij horen de buurtschappen Stad van Gerwen en Eeneind. Fiets ik dit mooie dorpje binnen staat er aan de rechterkant een standbeeld van een heel groot paard. Dit heb nog nooit gezien. Dit is dus een bronzen beeld van het Nederlands Trekpaard. Het stelt een paard van het koudbloedras voor en word in de volksmond de Belse Knol genoemd. Jaarlijks vind in Gerwen ook de bekende veulenkeuring plaats. Zal wel een feestje zijn die boeren kennende.

Zo snel verder naar Nuenen, het dorp bekend van en door o.a. Vincent van Gogh, en het Eeneind. Is voor mij heel bekende grond hier, het begint naar de stal te ruiken. In Eeneind wil ik nog even wat aandacht besteden aan het station wat hier gelegen heeft.

Dit is nog tot 1972 in gebruik geweest. Ik kan me hier heel vaag ook nog wel wat van herinneren. Ik heb hier als manneke van 10 jaar oud met ons pap veel in de omgeving rond gefietst.

Van 1866 tot 1938 heette het Station Nuenen-Tongelre en werd gebruikt voor personenvervoer van en naar de zich druk ontwikkelende industrie van Tongelre en later Eindhoven. In een later stadium werden hier alleen nog maar goederen aan en afgevoerd. Steenkool bijvoorbeeld werd hier vroeger veel aangevoerd en later ook materiaal wat nodig was voor de VAM stortplaats en composteerinrichting. Dit gebeurde voornamelijk vanuit de Randstad.

Het gebied waar deze stortplaats lag is nu bekend als het gebied Gulbergen en natuurlijk Dierenrijk Nuenen. Het is een heel mooi gebied om in te gaan wandelen of fietsen. Dit kun je dan mooi combineren met een bezoek aan Dierenrijk Nuenen.

Jammer is dat in Eeneind het karakteristieke oude stationsgebouw in chaletstijl ondertussen gesloopt is. Ook zag ik vandaag dat het stations koffiehuis als zodanig niet meer bestaat. Dit wist ik ook niet en ik heb er verder ook nooit op gelet als ik hier langs fietste. Een stukje geschiedenis is hiermee jammer genoeg verloren gegaan. Het oude weggetje met de kinderkopjes ligt er nog steeds. Het is maar een paar honderd meter lang maar altijd leuk om eens overheen te fietsen. Ook het kapelletje wat je aan het eind tegenkomt is leuk om eens wat beter te gaan bekijken.

Zo weten we dat ook weer!

De laatste lootjes alweer langs de Collse Watermolen en het Eindhovens Kanaal gaat het over het buurtschap Riel naar huis. Loopt lekker vandaag alleen heel jammer dat de zon een snipperdag genomen heeft. Op het laatst krijg ik nog te maken met een fris zomerbuitje hebben we dat ook nog even gehad.

Casa Camelia....Thuis in Eindhoven.

Dagafstand 29 km.

voor meer info over deze reis