Zondag 4 Juli 2021.

Het is wat met dat virus, we komen en zijn er nog lang niet vanaf!

Wat heb ik ondertussen al gedaan en wat moet ik eventueel nog doen?

Alle reisadviezen op alle mogelijke websites in de gaten houden tot aan het vertrek op 16 Juli.

Met name over de situatie in Oostenrijk en Duitsland.

Hoop dat alles zo blijft zoals het nu is en dat ik deze fietsreis kan gaan doen.

Zelf heb ik ruim op tijd mijn spuitjes gehad en een DCC bewijs met QR-code op mijn telefoon geïnstalleerd. Voor het geval dat dit niet werkt heb ik ook nog een papieren exemplaar bij me. Voor mijn dochter en schoonzoon rest nog een test op 15 juli, zij zijn nog niet volledig gevaccineerd met dank aan het vaccinatie beleid in ons fijne Nederland!

Mondkapjes FFP2 besteld voor Duitsland en Oostenrijk, omdat mondkapjes die we hier verplicht moeten gebruiken daar niet toegestaan zijn en je daar zelfs geen winkel binnen komt zonder die dingen. Hopelijk hebben we ons goed voorbereid en voor laten lichten. Komen we niet voor verrassingen te staan onderweg.

Op naar 16 Juli. Ik heb er in ieders geval ontzettend veel zin in!

Dinsdag 6 Juli 2021.

Nog effe langs Bever Sport geweest om een gastankje en wat ander klein spul zoals scheerlijnen te kopen. De Uitrusting moet nu ook wel compleet zijn denk ik. En eindelijk na drie jaar afscheid genomen van mijn tenthamer van 1 kilo. Ik heb een handiger klein hamertje gekocht van nog geen 400 gram. Hier moet je de haringen ook wel mee in de grond kunnen meppen.

Woensdag 7 Juli 2021....nog 9 Dagen!!!

Het autobaan vignet voor Oostenrijk is binnen!!!. Kunnen we daar volgende week ook met een gerust hart rondrijden. Nog even contact gehad met Gasthof Badl in Hall, we zijn tot nu toe welkom volgende week.

Zondag 11 Juli 2021....nog 5 Dagen!!!

Het word nog ontzettend spannend allemaal. Een explosie van covidvirus uitbraken in den lande waardoor we waarschijnlijk weer op code rood gaan. De versoepelingen van de regels hebben een grotere invloed dan iedereen gedacht had. Dinsdag 13 Juli is er weer een persconferentie en weten we meer! Het zal toch niet zo zijn dat ik weer een plan B tevoorschijn moet gaan halen en deze reis naar volgend jaar moet verschuiven. Dit dan voor het tweede jaar. Ik ben dit plan toch ondertussen wel aan het bedenken voor als dit toch gaat gebeuren.

Woensdag 14 Juli 2021....nog 2 Dagen!!!

E-mail en telefonisch contact gehad met Gasthof Badl in Hall, we zijn nog steeds meer dan welkom!

Donderdag 15 Juli 2021....nog 1 Dag!!!

Plan B kan gelukkig de prullenbak in!!! Ondanks dat ons land een beetje rood begint te kleuren op de Europese kaart kunnen we met inachtneming van de in het buitenland geldende regels morgen richting Oostenrijk vertrekken. Wat een gestress, wat een gedoe maar ook wat een opluchting dat er na maanden van voorbereiding op het laatste moment niets veranderd hoeft te worden. De voorbeelden in het nieuws dat het in meerdere gevallen toch op het laatste moment nog mis gaat spreken voor zich denk ik zo. Nu alleen hopen dat mijn dochter en schoonzoon vanavond een negatieve antigeen test hebben anders gaat het alsnog niet lukken morgen.

TOT ZOVER ALLES WAT ER GEBEURDE VOOR AANVANG VAN DEZE REIS!!!

MIJN PLANNEN VOOR DE ZOMERREIS VAN DIT JAAR;

Op 16 Juli met de auto naar Hall net voor Innsbruck in Oostenrijk. Met de auto? Inderdaad. Mijn jongste dochter en schoonzoon brengen me zomaar effe weg. Wat een luxe, wat een schatten! Ik heb kamers geboekt bij Gasthof Badl in Hall Tirol. Voor nog een lekker avondje relaxen en dan op 17 Juli....

Trappen met die Hap!!!!

1e deel; De Innradweg van Innsbruck naar Passau. ongeveer 320 km.

2e deel; De Donauradweg van Passau naar Kelheim. ongeveer 200 km.

3e deel; De Altmuhl-Tauberradweg van Kelheim naar Wertheim en de Mainradweg van Wertheim naar Mainz. en vervolgens de Limesroute van Mainz naar Sturzelberg. ongeveer 610 km.

4e deel; Stukje Rhein Radweg naar Neuss. Langs de Noordervaart route naar Meijel. Meijel Eindhoven. ongeveer 180 km.

Totale fietsafstand tussen de 1350km. en 1450 km.

Even een woordje vooraf.

Door het hele slechte weer met als gevolg afgesloten of verdwenen stukken van de route door overstromingen, modderstromen en aardverschuivingen. Met name verder op de route langs de Main en de Rijn schijnen er daardoor campings gesloten of compleet verdwenen te zijn. Met als gevolg volle hotels, B&B's en jeugdherbergen waardoor een plaats om te overnachten vinden steeds moeilijker zou kunnen worden. En als meest belangrijkste reden een explosie van het aantal mensen dat het corona virus heeft waardoor in Duitsland op 27 Juli de quarantaine maatregelen weer een verplicht ding zouden kunnen worden. Om verder te kunnen reizen moet je je dan elke dag verplicht laten testen bij een testcentrum. Dit houd in op uur en tijd een afspraak maken voor die test, een overnachtingsplek in de buurt van het testcentrum zien te vinden om daar de volgende dag op tijd te kunnen zijn enz.enz.

Test je positief dan moet je daar ter plekke 14 dagen in quarantaine gaan. Daar heb ik dus echt geen zin in.

Daarom ben ik op Zondag 25 Juli noodgedwongen vanuit Regensburg met de trein huiswaarts moeten gaan.

Maar natuurlijk wil ik jullie het reisverslag tot aan de treinreis naar huis niet onthouden!

Lees snel verder, het was een mooie, inspannende en heel spannende reis dit jaar!

Vrijdag 16 Juli 2021...Rij en reisdag met de auto;

Nou, hèhè, het komt er toch echt van....we gaan naar Oostenrijk!

Om 05.45 een hele vroege vandaag niet trappen maar....

Rijden met die Hap!!!!

Is weer eens wat anders dan fietsen. Wat een gedoe ook met dat noodweer in de Duitse Eifel, de Belgische Ardennen en ons mooie Limburg. Ook verder in Europa hebben, hadden of krijgen ze er nog veel last van. Je zult maar in je tentje zitten, niet leuk en ronduit gevaarlijk. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat ik er nog van mee krijg onderweg, we zullen zien.

Met een flinke omleiding omdat de A61 in Duitsland afgesloten is gaat we richting het Zuid Oosten. Onderweg ook veel last van wegwerkzaamheden onderweg. Zo gaat het via Venlo, Duisburg, Keulen, Frankfurt am Main, Würzburg, Regensburg, München en Rosenheim naar Hall im Tirol in Oostenrijk.

Best wel een goede reis gehad voor een Vrijdag. Om kwart voor 5 zijn we bij Gasthof Badl in Hall. 11 uurtjes rijden en wat koffie stops onderweg hebben we toch 875 km gereden. Dat ga ik op de fiets echt niet redden in een dag hihi. Intussen is ons landje op de coronakaart ook rood geworden, eens kijken wat dat onderweg nog voor gevolgen gaat hebben. Het is nu zo dat als je vanuit het ene naar het ander land reist niet zijnde Nederland dat je gewoon reizen mag en kan met inachtneming van de geldende regels. Reis je vanuit Nederland naar bijvoorbeeld Duitsland moet je je aanmelden en het bewijs van inenting of het bewijs dat je geen corona hebt en getest bent scannen. Je krijgt dan een bewijs wat je mee moet nemen voor onderweg tijdens de reis.

Zo weten we dat ook weer!

Wij hebben er hier weinig last van en hebben lekker gegeten en gezellig de avond doorgebracht met zijn drietjes. Nog een nachtje slapen in een echt bed voorlopig en kijken wat ik allemaal ga beleven de komende weken. Zal zoals gewoonlijk wel weer een avontuur worden denk ik zo.

Zaterdag 17 Juli 2021....dag 1;

Na een heerlijke nacht en een uitgebreid ontbijtbuffet word het tijd om de fiets uit de auto te halen. Na deze in elkaar geknutseld te hebben en alles erop en aan gehangen te hebben neem ik afscheid van de kinders. Met de regenjas aan, het is ondertussen best wel heel natjes, om half 10....

Trappen met die Hap!!!!

Het gaat best wel goed alleen het zeikt van de regen. Het komt niet met bakken maar met 5 emmers tegelijk naar beneden. Koud is het gelukkig niet, af en toe een droog plekje opzoeken, regenjas uit en effe opdrogen. Zo trap ik een beetje de dag door. Bergen heb ik niet gezien vandaag, die waren allemaal in de wolken van dat fijne weer hihi. Langs Volders naar Wattens. Hier bevind zich de wereldberoemde Swarovski kristal fabriek van die mooie beeldjes weet je wel. Weer verder en langs Kolsass, Pill, Schwaz, Jennbach en Strass im Zillertal fiets ik naar Brixlegg. Heel mooi fietsen hier zo langs de rivier de Inn. In Brixlegg hebben ze een heuse bikestop waar veel promotie voor gemaakt word. Mooi om te zien maar in de directe omgeving is nergens geen koffie of iets te eten te krijgen. Alles is gesloten hier. Dat vind ik dan weer een heel stuk minder, want daar ben ik ondertussen eigenlijk wel aan toe. Een stuk verder vind ik een Spar supermarkt waar ze eindelijk wel lekker warme koffie hebben. Ik neem gelijk een broodje worst mee. Mijn brood wat ik bij me heb drijft ondertussen tussen het beleg in de plastictas die ik daar altijd voor bij me heb. Dus dat hele spul in de vuilnisbak gekieperd en een nieuwe, naar ik hoop, waterdichte tas gekocht. Daarna ben ik verder gefietst door ondertussen niet alleen regen maar ook flinke hagelbuien via Kundl en Wörgl naar Kirchbigl. Hier even staan te schuilen voordat ik de laatste tweehonderd meter naar de Spar fiets voor de boodschappen. Hierbinnen is het warm en droog dus word wat langer boodschappen doen. In Unterlangkampen is het weer tijd voor expeditie camping. Ik weet dat de camping hier ergens moet zijn maar dat is nog best wel een dingetje. Onderweg nog een half verzopen Fransman opgepikt, wat was die nat zeg zonder regenpak en op zijn blote voeten in slippers. Samen hebben we het laatste stuk naar de camping gefietst. Camping lekker simpel met een afdak om onder te koken en het toiletgebouw 4 stappen verder.

Eerst een biertje genomen, eigenlijk niet wijs met dit weer. Ik had beter aan de obstler kunnen gaan zitten maar daar word je zo dronken van en ik moet mijn tentje nog opzetten en eten maken vanavond. Geen goed plan dus. Blijf wel aan de biertjes. De tent onder het afdak opgebouwd, slaapspullen erin en snel op het gras de haringen in de grond geprikt. Slaap ik vannacht in ieders geval in een droog bedje. Eten koken doe ik onder het afdak en als tafel gebruikt ik een grasmaaimachine die daar staat. Je moet roeien met de riemen die je hebt toch.

Camping Hager am Flugplatz Unterlangkampen.

Dagafstand 72 km.

Zondag 18 Juli 2021....dag 2;

Wat een baggerweer vannacht echt bar en boos.

Haringen van de tent uit de grond en onder het afdak het hele spul ingepakt. Ontbijtje in elkaar geflanst, de tas die ik gisteren gekocht heb om mijn brood en beleg in te doen is gelukkig wel waterdicht.

Mijn jongste dochter word vandaag 24. Hieperdepiep Hieperdepiep Hoera!!! Heb ze een app gestuurd om ze te feliciteren. Die twee hebben gisteren een goede thuisreis gehad en waren gisterenavond redelijk op tijd thuis.

Bij de campingbaas eens gaan vragen hoe het zit met het weer van vandaag. Ik zag op internet dat het richting Duitsland in Kufstein een bende begint te worden. Advies voor vandaag blijven waar je bent, de Inn is een binnenzee geworden in Kufstein. Maar ja ik moet hier op een of andere manier toch weg lukt het niet om verder te fietsen dan kan ik altijd nog omdraaien toch.

Dus om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst maar eens in Kufstein zien te komen om koffie te drinken en broodjes te eten voor het tweede ontbijt. Nou dat is nog net gelukt. Half Kufstein staat onder water en de Innradweg is niet meer terug te vinden. Stukje fietsen, een heel stuk diep door het water lopen, ongeveer tot aan mijn kruis. Dit om bij het station te komen. Weg hier met de trein, wat een natte bende, wat een avontuur zeg. Hoe verzin je het zo midden in de zomer. Op het station kaartjes gekocht en met de trein verder Richting Rosenheim in Duitsland. Wat me wel verbaasd is, dat de trein op een paar forensen en studenten die naar München moeten na, bijna leeg is. Poeh wat een goed idee om de trein te nemen want met de trein rijd je een stuk hoger langs de Inn en ook op dit stuk richting Duitsland is de Innradweg aan beide oeverzijden compleet verdwenen zie ik. Beetje boel water dus. Ik blijf trouwens zelf ook niet droog maar dat had ik al gezegd. Maar na regen komt zonneschijn zullen we maar zeggen. Een andere optie was geweest om over allerlei B wegen door te fietsen naar Rosenheim maar door het grotendeels ontbreken van fietspaden in combinatie met het slechte weer leek me dit geen goed plan.

In Rosenheim eerst maar eens aan de warme koffie en op het toilet een droge broek aangedaan en weer verder. Over een half onder gelopen grindpad over een dijk richting de Erlensee. Regenen doet het nog steeds maar het is te doen. Mijn droge broek is wel weer zeiknat ondertussen. Onderweg slaat de twijfel toch wel een beetje toe. Kan ik, ga ik kamperen en waar vannacht. Altijd positief blijven en na nog even voor een hotelkamer gekeken te hebben in het plaatsje Schechen ga ik toch voor kamperen. Ze vroegen zomaar voor een kamer zonder ontbijt € 85,00 per nacht. Die wilden kennelijk ook nog effe het jaar goedmaken maar niet over mijn rug.

Nadat ik me aangemeld heb op de camping krijg ik een mooi plaatsje op het trekkersveld. Sanitair is lekker dichtbij en er staat een automaat waar ik flessen koude biertjes uit kan trekken na het betalen van een € 2,00 munt. Ook het zonnetje begint te schijnen en dan ziet de wereld er toch weer heel anders uit. Ik biets een van de stoelen die bij het sanitair gebouw opgestapeld staan. Zo kan ik mijn warme hap dus gemakkelijk zittend buiten klaar maken en alle natte zooi hangt lekker te drogen dus dat gaat ook goed. De camping is verder best wel oke alles wat je nodig hebt is er. De camping ligt aan een zwem/vis vijver en is best wel groot. De prijs is er ook na € 18,00 en de douche moet je apart afrekenen.

Camping am Erlensee Schechen.

Dagafstand 68 km.

Maandag 19 Juli dag....3;

He wat gebeurd er nu weer, warm in de tent, zonneschijn op de vroege morgen. Zou het weer dan toch beter worden? Eerst maar eens goed wakker worden op mijn stoeltje. Het vele water van gisteren en eergisteren zal nog wel niet verdwenen zijn maar het is in ieders geval droog! Het hele spul droog ingepakt en in Schechen wat boodschappen gedaan en bij de bakker na een corona formulier ingevuld te hebben een flink ontbijt genomen. Om kwart voor 9....

Trappen met die Hap!!!!

Lekker in het zonnetje voor een heel pittig dagje vandaag. Eerst door de uiterwaarden over mooie grind en zandweggetjes langs Lengdorf naar Griesstadt gefietst. De Innradweg loopt hierna verder door het binnenland omdat ze vlak langs de Inn geen fietspad aan konden leggen. En hier begint het feest. Na eerst nog een ommetje omdat ik niet verder kan langs de Inn omdat de doorgang onder het bruggetje onder water staat gaat het linksaf steil omhoog. Buts meteen 15 % omhoog. Dat zijn geen geintjes word lopen dus. Het uitzicht wat ik heb zo ver de bossen en landerijen maakt dit lopen meer dan goed. Zo fiets ik verder langs Klosterfeld, Beichten en Laming om in Kerschdorf uit te komen. Allemaal van die leuke boerendorpjes waar vanalles te zien is. Vanuit Kerschdorf fiets ik verder naar Wasserburg. Hier steek ik een stuk rechtdoor, omdat in het boekje staat dat de eigenlijke route nog meer van dat klim en klauterwerk in zich heeft. Nou dat had ik beter niet kunnen doen maar ja terugfietsen was na 7 kilometer ook geen optie meer. De route weer opgepikt in Rieden en zo verder naar Dobl. Over een stuk MTB route langs de Inn bedekt met allerlei zooi, ik denk dat hier vanmorgen nog water gestaan heeft zo nat is het, gaat het naar naar Gars Bahnhof. Onderweg van Rieden tot hier wel regelmatig van de fiets gemoeten omdat fietsen niet ging. Maar wat een mooi stuk van de Innradweg...echt genieten. Alles zit na dit leuke stuk helemaal onder de blubber en de zooi heb ik weer wat te doen vanavond. In Mittelgars vind ik nog een buurtsuper voor de boodschappen vandaag en ga hier nog effe lekker in het zonnetje zitten. Avondeten en het ontbijt voor morgen zijn ook weer geregeld. Nu toch eens even op Google Maps kijken hoe ik in Grafengars kom. Ik besluit om binnendoor te fietsen over nog een paar heuveltjes alsof ik die vandaag nog niet genoeg gehad heb haha.

Om 4 uur kom ik aan in Grafengars. Vanavond ga ik net als vroeger op scoutingkamp bij de padvinders. He hu wat zullen jullie je afvragen. Nou dat zit zo. In Duitsland heb je natuurlijk ook de scouting en groepshuizen. Bij deze groepshuizen kun je meestal gratis of tegen een kleine vergoeding je tent opzetten. Vandaag ben ik dus bij zo'n groepshuis terecht gekomen.

Alles super netjes, een heerlijke douche om al die blubberbende af te spoelen. En koken....bij gebrek aan beter op een tafeltennistafel die buiten op het terrein staat. Gelukkig ben ik met allesnet op tijd klaar. Het begint zachtjes te regenen. De padvinders hebben een kampvuur vanavond. Die zitten in de zeikende regen met een regenjas aan bij het vuur liedjes te zingen en muziek te maken. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen. In het toilet gebouw nog effe zitten buurten met zeg maar de hopman van dat hele spul en nog een paar biertjes naar binnen laten glijden. Zit je toch droog en gezellig de avond door te komen op de plee op een andere manier als waar deze voor bedoeld is.

Bund der Pfadfinder und Pfadfinderinnen Grafengars am Inn.

Dagafstand 61 km.

Dinsdag 20 Juli....dag 4;

Best nog wel gezellig met die jeugd gisterenavond. Om een uur waren ze nat genoeg en zijn ze eindelijk naar bed gegaan. Toch mooi op tijd wakker, koffie met wat broodjes en het hele spul weer ingepakt. Voor de overnachting een € 5,00 biljet in de postkasten (brievenbus) gedaan. Ik heb het hier echt naar mijn zin gehad. Zo is het 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Hoewel ik heb nog even met de beheerder van het groepshuis staan te praten. Dat zit zo. Een stukje verder in Jettenbach hebben ze een soort polder aangelegd voor het geval er veel water door de Inn moet. Ze kunnen deze onder water zetten mocht dit het geval zijn. Jullie raden het al ze hebben deze polders onder water gezet anders zouden we hier nu ook hoog water hebben. Ze hebben dit gedaan op het stuk van Jettenbach tot aan Perach. Weer een waterprobleem dus het houd niet op. Gelukkig kan ik met de trein verder en dit stuk overslaan. Over B-weggetjes word het anders vandaag weer klimmen en klauteren over een afstand van rond de 85 kilometer. Daar heb ik effe geen zin in vandaag na dat dagje van gisteren. Dus een kilometertje fietsen naar het station. Kaartje uit de automaat en wachten op de trein. Gelukkig veel hulp van de machinist en de conducteur anders was ik er dus niet ingekomen. De overstap in Muhldorf am Inn ging ook niet vlekkeloos, de lift was kapot. Dus onder begeleiding van een service medewerkster van de spoorwegen het spoor overgestoken om op het juiste perron te komen. Hier weer hulp gehad om in de volgende trein te komen. Maar alles is goed gekomen. Onderweg naar Marktl am Inn kon ik goed zien wat de beheerder vanmorgen bedoelde. Ze zetten hier dus gewoon grote delen van de polder en dus ook de Innradweg onder water om van het water af te komen. De eventueel fietsbare wegen liggen allemaal minstens 5 kilometer van de Inn af en gaan over alle heuvels en door alle dalen. En die zien er van een afstandje nog pittiger uit als die van gisteren.

Het voordeel van zo'n boemeltreintje is wel dat het niet opschiet en je zo toch mooi de omgeving kunt bekijken. Het word alleen wel later en later. Om half 3 kom ik aan in Marktl am Inn. Een mooi stadje om eens door te fietsen en gelijk boodschappen te doen. Na de Deutsche Bank nog wat euro's ontfutseld te hebben fiets ik door naar de camping. Nog een best stukje van ruim vijf kilometer. Rechtsaf loeisteil een heuveltje op en ik sta om half 4 bij de receptie van de camping. Ik zou eigenlijk moeten wachten tot 5 uur om me in te schrijven maar ik mag gelukkig toch alvast mijn tentje opzetten.

Corona check gehad van meer dan een half uur. Waar vandaan, waar naar toe, formulier met nee nee nee in moeten vullen. Beetje overdreven allemaal. DCC met QR code alleen als bewijs deden ze hier niet aan. En weer iets nieuws bovenop de overnachting prijs een coronatoeslag van vier euro! Ondanks dat het een SVR camping is kreeg ik hier zoals normaal gebruikelijk is geen korting. Mondkapje moet je bij elk gebruik van het sanitair op zetten zo kom ik wel van die dingen af. Gelukkig heb ik er voldoende bij me. Die corona check formulieren moet je trouwens onderweg bijna overal invullen. Soms wel een stuk of zes per dag afhankelijk van hoeveel keer je stopt om wat te drinken, boodschappen doet, geld moet pinnen of zelfs maar naar de WC gaat. Je word er af en toe knettergek van. Verder een hele mooie camping alleen jammer van die doorgeschoten corona toestanden.

Camping Am Marktl Badesee Marktl am Inn.

Dagafstand 58 km.

Woensdag 21 Juli 2021....dag 5:

Ik heb gisteren eens zitten rekenen. Met al dat omfietsen en de stukken met de trein waar ik af en toe lang op de trein moest wachten en dus een andere camping, dichterbij of juist verder weg, moest zoeken word de Innradweg tussen Hall in Tirol en Passau wat betreft de afstand en zeker de tijd die ik nodig heb een heel stuk langer. Eens kijken wat ik vandaag weer allemaal ga beleven en meemaken! Eerst voor het ontbijt een zooitje verse eieren in de pan. Opruimen, alles inpakken en om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Vandaag ga ik eerst langs de Duitse kant en later langs de Oostenrijkse kant in de richting van Passau. Ergens halverwege ga ik dan op zoek naar een camping. Even kijken waar want echt veel zijn er op dit stuk van de Innradweg niet te vinden. Het eerste stuk langs de Inn gaat best wel goed maar dan bij het plaatsje Seibersdorf begint het gedonder weer. Weg fietspad alles onder water. Nog even geprobeerd maar door een hele boze politie mevrouw weer teruggestuurd. Ik vond dat het wel kon, zij niet. Ik stond weer tot aan mijn knieën in het water maar kon zien waar ik heen moest. Maar ja afgesloten is afgesloten. Terug dus naar het dorp en verder de B weggetjes volgen via de goed aangegeven omleidingsroute tot ik weer op de route zit. Zo kom ik via Bergham in Kirchdorf. Hier weer een geldautomaat wat lichter gemaakt want die Duitsers hebben aan het betalen met pin nog steeds een bloedhekel. Een Duitser is een partijtje over de zeik omdat ik vergeten ben een mondkapje op te zetten. Hij heeft natuurlijk gelijk maar om zo te reageren is wel een beetje overdreven vind ik dus bij deze sorry!

Verderop bij Simbach am Inn steek ik de Inn over naar de Oostenrijkse kant. Ik fiets verder naar Braunau am Inn wat volgens het boekje de makkelijke kant van de route moet zijn. Normaal wel denk ik maar nu is alles nog steeds zeiknat en de route loopt langs de Inn verder over grind en zandpaden. Heel mooi fietsen dat wel maar ik heb het gevoel dat mijn banden zo de grond ingezogen worden. Als ik afstap sta ik gelijk tot over mijn enkels in de blubber. Het is best wel weer gezellig zo. Pfft. Na een kilometer of tien dit leuks gefietst te hebben kom ik aan in Hagenau. Lunchtijd! Hierna nog een stuk met van die half overstroomde fietspaden over gereden om in Frauenstein te komen. Ik moet nog een klein stukje naar Obernberg am Inn waar ik in het boekje een camping gevonden heb. Nog even een steil stukje omhoog, rechtsaf, nog steiler omhoog en ik rol zo naar beneden naar de camping. Daarvoor nog even linksaf naar de Spar voor de boodschappen. De inrit van de camping ligt er recht tegenover. Het dagelijkse ritueel van aanmelden, tentje bouwen, douchen eten en biertje drinken weer gedaan. Ben ondanks het relatief weinige aantal kilometers vandaag wel uitgevloerd. Als buren heb ik hier een ouder stel uit Waalre, dit is hemelsbreed 5 kilometer verwijderd van waar ik woon, de wereld is klein en Eindhoven en omstreken niet zo groot.

Camping Panoramablick Obernberg am Inn.

Dagafstand 54 km.

Donderdag 22 Juli 2021....dag 6;

Het ondertussen welbekende ochtend ritueel gedaan. Dit lekker in het zonnetje, het is al best warm. Alles is in ieders geval wel weer droog ingepakt. Eens kijken hoelang dit fijne weer nog aanhoud. De voorspellingen zien er niet goed uit. Eerst boodschappen gedaan bij de Spar en om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Als alles goed gaat vandaag alleen langs de Oostenrijkse kant als een speer naar Passau. We zullen het meemaken. Zoef zoef bergaf naar de Duitse kant. Obernberg heeft vannacht regen gehad in het dal de Oostenrijkse kant van de Innradweg is afgesloten na Reichersberg vandaar. Op de camping bovenop de berg is geen druppel gevallen best wel apart. Eerst maar eens een stukje trappen over weer een dijk met van die....jullie weten het al he, kiezel en zandpaden dat hoef ik niet meer uit te leggen. Zo passeer ik Wurding, Gogging, Hartkirchen en Subing om bij Neuhaus am Inn deze weer over te steken naar Scharding aan de Oostenrijkse kant. Mooie plaats met een historisch centrum om eens doorheen te fietsen. Lekkere lunch met frietjes en curryworst gegeten bij een Imbiss. Een stuk verder is de Innradweg weer afgesloten zonder duidelijke omleiding dit keer. Heb eens op de kaart staan te kijken maar als ik verder fiets ga ik weer verder van de Inn vandaan en waar kom ik dan uit is de vraag. Dus het omgekeerde stuk weer door Scharding gefiets om weer aan de Duitse kant uit te komen. Had ik dat maar niet gedaan achteraf. Langs allerlei zijweggetjes, heuse MTB-tracks, geen paden, stuk grasveld, heuvel op heuvel af, grote stenen, kleine stenen, lopen, duwen en trekken. Dit is niet leuk meer. Pffft! Ben door die inspannende bezigheid helemaal vergeten foto's te maken. Eindelijk een mogelijkheid om de Inn weer over te steken en zo kom ik in Wernstein uit. Hier weer alles gesloten dus weer geen koffie dus maar verder gefietst. Het moet nu op zijn boerenfluitjes gaan om Passau te bereiken wat ook zo is. Nog wel een beetje klimwerk maar niet spannend. Om half vijf ben ik in Passau. In het centrum wat boodschappen gedaan en langs de Inn fietsend op zoek naar de camping. En gevonden! Na me aangemeld te hebben drink ik eerst een biertje om bij te komen en zet daarna de tent op. Vanavond een broodmaltijd met vanalles lekkers wat ik gekocht heb in Passau. Daarna nog even lekker in de rivier de Illz gelegen ben ik ook weer opgefrist. De camping is een echte trekkerscamping met alles wat je nodig hebt. Stroom om alles weer op te kunnen laden, een koelkast en stoelen en tafels om lekker te kunnen zitten. Top!

Camping Passau Passau.

Dagafstand 49 km.

De Innradweg is klaar!!!

Vrijdag 23 Juli 2023....dag 7;

Vandaag begin ik aan het stuk wat ik van de Donauradweg ga fietsen. In pakken, opruimen, ontbijtje doen en om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst maar eens Passau uit zien te komen. Omdat ik op de camping aan de Oostelijke kant overnacht heb en naar het Westen moet moet ik zo'n beetje heel Passau doorfietsen en dat is best een heel stuk. Na een kilometer of acht steek ik dan eindelijk de Donau over en word het rustig en weer mooi. Heuveltje op en af. Dat fietst lekker zo in het zonnetje. De weersvoorspellingen zijn in ieders geval tot zaterdag nog god dan schijnt de pleuris weer uit te breken. Kan er nog meer water door de rivieren hier en waar blijft het dan? Ik zal het zien en meemaken de komende dagen. Het is hier gruwelijk mooi en voordat ik het weet zit ik zomaar ergens langs de Donau met mijn voetjes in het water met een ijskoud glad cola in mijn hand. Heel vervelend hihi.

Zo fiets ik op mijn gemak langs Schalding, Windorf, Schmalhof en Hilgartsberg naar Hofkirchen voor de lunch. Hier bij de Edeka naar binnen, broodjes, kaas, worst en drinken halen en een plekje om dit op te eten zoeken. Een mooi bankje in de schaduw gevonden. Hier heb ik lekker zitten buffelen. Wat een raar weer heb ik op deze reis al gehad zeg. Regen, hagel, storm en nu stralend zomerweer en tegen de 30 graden. Als alles een beetje loopt op de route en het weer is goed ben je niet afhankelijk van een restaurant of imbiss onderweg en kun je lekker ergens op een bankje je zelf gemaakte lunch opeten. Dit heeft zoals denk ik iedereen wel mijn voorkeur. Zo alles op nog een mok koffie gezet en na een uurtje ga ik weer verder. Vanaf hier gaat de route een stuk van de Donau af. Niet erg nog steeds mooi fietsen en het dal waar ik doorheen moet is groot zat dus klimmetjes kom ik niet tegen. Bijna ongemerkt passeer ik de plaatsen Winzer, Niederaltech, Oberdorf en Deggenau. Verderop in Deggendorf doe ik nog wat boodschappen en expeditie camping kan weer beginnen. Deze natuurlijk, al was het een lastige vandaag, toch gevonden. Ik moet hier een uurtje wachten op de campingbaas voordat ik me inschrijven kan. De tent mag ik wel alvast opzetten. Daarna komt de campingbaas aan en moet ik natuurlijk eerst een coronaformulier invullen. Na dit gedaan te hebben en € 10,00 betaald te hebben voor de plaats sta ik hier weer legaal op de camping. Het is nog steeds warm dus eerst maar onder de douche gesprongen. Ik heb een dilemma vandaag wat en waar eet ik vandaag? Ga ik zelf zitten pieren op mijn gaspitje of lekker uit eten. Uit eten dus. Er zit een restaurant voor aan het weggetje dat naar de camping loopt. Lekker op een stoel aan een tafel een friet met schnitzel en sla naar binnen schuiven is ook geen straf. Weer voordat ik hier aan kon beginnen zo'n corona formulier in moeten vullen. Aan tafel mag het mondkapje af, het moet op als je naar het toilet of betaald om naar de tent te gaan. De tafeltjes op het terras staan heel dicht op elkaar en je zit zowat schouder aan schouder met je buurman, dus wat dit allemaal voor nut en zin heeft weet ik ook niet. Na dit eetfeest nog een biertje bij de tent gedaan en een stukje langs de Donau gewandeld. Ook op internet zitten speuren. De weersvoorspellingen worden onheilspellend, weer heel slecht weer op komst de komende dagen. We zullen het zien en beleven de komende dagen.

Camping Donaustrand Deggendorf.

Dagafstand 60 km.

Zaterdag 24 Juli 2021....dag 8;

Lekker geslapen vannacht. Het bekende ochtendritueel weer gedaan. Als ontbijt natuurlijk koffie en een broodje Bockworst met alles erop en aan. Vandaag wil ik niet zo ver fietsen dus ik doe het op mijn gemak. Om half 10....

Trappen met die Hap!!!!

De loop de camping eerst af en sta na 50 meter al op de Donauradweg. Da's nog eens makkelijk. Wel is de waterstand sinds gisterenavond behoorlijk gestegen. Het stuk wat vol met stenen ligt waar ik gisterenavond nog gelopen heb staat al helemaal onder water bijna tot aan de kademuur. Toch een stuk van een meter of 50.

Best wel eng want kademuur, fietspad, camping. Vul zelf maar in. Ik volg de Donau stroom opwaarts en dat is de richting vanwaar al dat water komt. Het fietsen gaat toch nog behoorlijk goed en waar het niet meer kan is er een goed aangegeven omleidingsroute. Zo kom ik langs Zeitdorf, Mariaposching, Alkofen en Bogen. Het water komt steeds hoger te staan. Ai dit ziet er niet goed uit. Zo kom ik al om 11 uur aan in Straubing. Op naar de kanoclub voor een veredeld rustdagje zullen we maar zeggen. Nou niet dus, er steken daar wat bovenkanten van kano's uit het water, bord op het hek wegen hochwasser geschlossen. Goh dat had ik zelf ook al gezien! Andere camping gebeld een kilometer of tien verderop. Hier hetzelfde verhaal. De campingopties hier in de buurt zijn op en om nu zo vroeg al in een hotel of iets te gaan zitten is ook geen optie. En omdat het nog zeker 75 km. fietsen is naar Regensburg waar ik ook geen zin in heb besluit ik dit met de trein te gaan doen. Bij het station kaartje gekocht, mondkapje op en hop de trein in. Zo sta ik in Regensburg voor ik er erg in heb. In Regensburg buiten bij het station eindelijk dat mondkapje weer af een frisse lucht snuiven. Nog een sigaret en het routeboekje erbij om de Canuclub te bellen voor de nacht. Zij zijn gewoon open gelukkig. Het centrum uit en eerst boodschappen doen. Om half drie ben ik al waar ik wazen moet. Het begint echt aardedonker te worden en hard te waaien. Eerst regen heel zachtjes heel gemeen dat heel hard met hagel erbij. Hagelstenen zo groot als tennisballen. Ben blij dat ik onder een afdak zit met een biertje in mijn hand en de tent nog niet opgezet heb dat komt straks wel als het droog word. Eerst onder de douche en dan inderdaad het is droog. Eten gekookt en me ingeschreven bij de beheerder van de Canuclub die ondertussen ook aanwezig is en even gezellig komt buurten. € 8,00 voor de nacht reken ik ook gelijk bij hem af en maak er € 10,00 van. Ondertussen is het weer begonnen met regenen. Volgens de voorspelling duurt dit meer als een week en de temperatuur gaat ook rap naar beneden. Ben een plan B aan het uitbroeden om morgen met de trein richting huis te gaan. Misschien als het weer het toelaat kan ik ergens onderweg de route nog oppikken.

Ruderverein Canuclub Regensburg.

Dagafstand 98 km.

Zondag 25 Juli 2021....dag 9;

Vroeg wakker, plan de campagne maken. Half zes, donder en bliksem en een inktzwarte lucht. Het is nog droog dus snel alles ingepakt en in de tassen gepropt. Net op tijd het begint een partij te hozen niet normaal zeg. Plan B treed inwerking vandaag dit is geen doen. Ik ga vandaag proberen om met de trein richting huis te gaan.  Dus om zeven uur....

Trappen met die Hap!!!!

Op naar het station van Regensburg. Daar eerst maar een ferm ontbijt genomen waarop ik het wel een dagje vol kan houden. Kaartje gekocht voor de trein naar Neurenberg. Ik moet het zo wel doen omdat het reisbureau van de Deutsche Bundesbahn hier nog niet open is. Ben ik alvast weg hier. In Neurenberg is het wel open en geloof het of niet, het is als alles meezit mogelijk om met stoptreinen nog thuis te komen vandaag. De intercity treinen zijn allemaal volgeboekt. Zie onderstaande foto wat een berg papieren tickets ik hier voor nodig gehad heb.

Wat een strakke planning zeg bij het overstappen. Het moet te doen zijn maar als het ook maar ergens tegenzit dan ga ik de bietenboel op en lukt het echt niet. Ik moet vanavond om zeven uur de trein in Neuss halen. Dit is de laatste trein die naar Venlo rijd vandaag anders strand ik alsnog en kom ik morgen thuis. Gezien de weersvoorspelling voor de komende tijd wil ik deze uitdaging vandaag wel aangaan.

Het reisschema en wat er allemaal niet en wel gebeurde vandaag;

Eerst van Neurenberg naar Schweinfurt;

Anderhalf uur met in Schweinfurt een overstaptijd van 6 minuten. Geen probleem is het perron oversteken en in de volgende trein springen. Gelukkig kunnen de tassen op de fiets blijven zitten en dit eigenlijk de hele dag. Dit scheelt een hele hoop gedoe en gedoe is tijd en dat is wat ik niet heb!

Van Schweinfurt naar Frankfurt am Main;

Net geen 2 uur onderweg met in Frankfurt een overstaptijd van 16 minuten. Ook geen probleem mee gehad. Lopen van perron 5 naar perron 21. De trein rijd langs het vliegveld, zit bomvol met reizigers die koffers en ander reisgerief bij zich hebben. Fiets ergens tussen gefrummeld en gaan.

Van Frankfurt am Main naar Koblenz;

Een uur en twintig minuten met in Koblenz een overstaptijd van ruim 20 minuten. Helemaal goed geen probleem. Van perron 1 naar perron 2 door gebruik te maken van de lift en net even de tijd om een kop koffie te drinken en een sigaret te roken.

Van Koblenz naar Neuss;

Anderhalf uur met in Neuss een overstaptijd van 14 minuten. Van perron 1 naar Perron 8. Hulp gehad van een paar vriendelijke Duitsers met het tillen van de fiets de trap op naar perron 8 anders was het hier misgegaan.

Van Neuss naar Venlo;

Klein uurtje. In Venlo moet ik nog een kaartje kopen naar Eindhoven. Wachttijd half uur. Even wat gegeten en gedronken. Om half negen ben ik dan uiteindelijk weer terug in Eindhoven. Nog 4 kilometer naar huis fietsen....

Casa Camelia home sweet home!

Wat en over deze Reis in het kort;

Wat een avontuur was het weer! Met dieptepunten die ik snel vergeet maar zeker ook met hoogtepunten die ik niet zo snel vergeet.

Over de Corona maatregelen en Mondkapjes.

Over de campings die er wel of juist niet meer waren.

Over bijna verzuipen in de Inn bij Kufstein naar het lekker in het zonnetje fietsen langs de Donau tussen Passau en Deggendorf.

Over het klimmen en klauteren tot je een ons weegt en helemaal kapot gaat naar een fietsdagje zonder klimmen en klauteren.

Over fietspaden die er niet meer waren. Over treinen die wel reden gelukkig.

Over de zon die wel of niet scheen. Over regen, hagel, harde wind en ernstige overstromingen.

Over het plan B om met de trein naar huis te gaan vanuit Regensburg.

Ik ben deze reis doorgefietst tot het echt niet meer mogelijk en verantwoord was om verder te gaan.

Ik heb het ondanks dit alles toch ontzettend naar mijn zin gehad en ben moe maar voldaan weer terug in Eindhoven.

Op naar de volgende fietsreis die hopelijk wel normaal gereden kan worden.

voor meer info over deze reis