Langs de IJssel, door de Veluwe en het Brabantse Land!!!

Ondanks de onzekere Coronatijden vind ik het voorzichtig aan tijd om weer wat verder van huis te gaan fietsen. Dit in voorbereiding voor de zomertoer later dit jaar als deze reis volgens planning nu wel door kan gaan. Anders moet ik net als vorig jaar weer een alternatief gaan verzinnen. We zullen het zien, we zullen het meemaken. We zullen zien wat er allemaal weer mogelijk is of juist niet tegen die tijd.

Maar eerst deze toer maar eens gaan fietsen!

Ik heb de dagetappes zoals ik meestal doe gemaakt met route.nl en volg heel simpel de fietsknooppunten. Van deze knooppunten  heb ik vier dagetappes gemaakt en in een GPX bestand gezet en voilà zo ontstaat hopelijk een hele mooie route.

Als trouwe reiskameraad neem ik natuurlijk mijn Pegasus Tecaro SL mee voor het vervoer. Voor op de camping mijn trouwe Eureka tentje en ander kampeer gerief. Slapen doe ik onderweg op SVR of andere simpele kleine campings.

Zaterdag 29 Mei 2021 dag 1;

Met de auto eerst naar Deurne en dan door naar de Hanzestad Zwolle. Best wel een luxe om zo op je vertrekpunt gedropt te worden. Na eerst onze Pluto(zie foto) in Deurne afgezet te hebben als een speer koers gezet naar Zwolle. Hier mijn stalen ros weer in elkaar geknutseld en alles eraan en op gehangen. Het is onderhand wel tijd voor een bak koffie. Niet dus! Het Engelse Werk in Zwolle waar we dit wilden doen heropend pas op 3 Juni en dat is het niet vandaag. Dus koffie en ook waterloos......

Trappen met die Hap!!!!

Over de dijk en langs de IJssel naar Windesheim, Herxen en Wijhe. Onderweg bij een vriendelijk inboorlinge de flessen met water gevuld voor het natje en het droogje onderweg. Mocht ik niks kunnen vinden onderweg om koffie te drinken kan ik die zelf zetten. Na een aantal kilometers onderweg te zijn kom ik langs Camping Klaverblad waar ik dan toch koffie kan kopen. Gelukkig mijn tong hing onderhand onder mijn crankstel. Gisteren denk ik te enthousiast pizza gegeten denk ik. Dus gelijk maar even een sanitaire stop ingelast. Lachen is dat met een mondkapje op de plee gaan zitten.... Wat me opvalt is dat hier mooi fietsen is. Was hier in de omgeving op de fiets nog nooit geweest maar het is echt genieten. Het weer werkt ook best mee dat scheelt ook natuurlijk en het schijnt de komende dagen alleen maar beter te worden. Zo gaat het dijkje op, dijkje af door bos en land. Mij hoor je niet klagen. Of het moet zijn over mijn Garmin. Die doet weer raar en stuurt me weer alle kanten op behalve de goede. Kaart in de stuurtas gedaan mocht dit echt helemaal fout lopen dan kan ik wat knooppunten op een blaadje schrijven en zo verder fietsen.

Ik ben bezig om een stuk van de Hanzeroute te fietsen. Deze ga ik volgen tot Deventer. Onderweg passeer ik nog wat van die leuke plaatsjes als Den Nul en Olst om zo in Deventer uit te komen. Ergens onderweg kom ik een monument van een dijkwerker tegen wat ik eens uitgebreid op de foto zet. In Deventer gaat het met het veerpontje naar de overkant van de IJssel. Heb ondertussen best wel honger dus eet ik staande een paar broodjes met kaas en worst. Iets anders als water om te drinken heb ik niet bij me dus water en brood als eerste lunch deze reis....heel karig. Maar fietsen op een lege maag is ook zo iets. Eens kijken straks voor de boodschappen in Voorst. Eerder zal ik wel niets tegenkomen denk ik of ik moet weer met het pontje terug naar Deventer en daar heb ik geen zin in.

Verder langs de IJssel maar weer langs Steenkamer en Wilp naar Voorst. Ze hebben hier een COOP dus eerst maar eens uitgebreid boodschappen gedaan. Meteen even gekeken of ze open zijn morgen, want dan is het Zondag. Wel dus maar pas om 11 uur. Ik denk dat ik dan al een mooi stukje onderweg ben. Klein stukje terug naar de camping. Daar staat een bord op de oprit alles vol!!!! Het zal toch niet maar gelukkig hebben ze plaats genoeg. Ik krijg een mooi plaatsje met een bank en tafel goed geregeld weer. Tentje bouwen, stok kapot. Grrrrr!!!! Even zitten pieren met een tangetje en ductape en ook dit probleem is weer opgelost. Mijn mobiele keuken gereed gemaakt, gekookt en lekker zitten smikkelen. Een biefstuk met aardappeltjes en gemengde groentes. Dit alles weggespoeld met een wel verdient biertje. Nog even langs het badhok voor een warme douche ben ik weer okselfris. Na nog wat kletsen met de buren en een biertje lekker op tijd bedje slapen.

Camping de Adelaar Voorst.

Dagafstand 50 km.

Zondag 30 Mei 2021 dag 2;

Om half acht is het ondanks dat het zondag is toch de hoogste tijd om uit de veren te komen. Hetzelfde ritueel als altijd, wassen, tandjes poetsen rommel opruimen ontbijten en koffie. Went altijd heel snel dit ochtend ritueel.

Alles al snel klaar en na nog een beker koffie uit de automaat in de verblijfsruimte van de camping om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst naar Voorst om de route weer op te pikken en dan door de binnenlanden naar Empe. Maak me vandaag op voor een klim en klauterdagje over de Veluwe. Denk dat die ongein tot Oosterbeek gaat duren. Zal ongeveer 45 kilometer zijn denk ik. Het eerste stuk fiets ik mooi binnendoor via Empe naar Eerbeek. Na Eerbeek begint het dan echt langs park Landal Coldenhove gaat het verder over het Eerbeekse Veld en de Terletse Veld. Een heel mooi stuk met veel licht klim en klauterwerk. Onderweg mooie vergezichten over de heide. Zit hier ook niet zo heel ver van de Postbank vandaan maar een ommetje daarlangs zit er betreft tijd en afstand niet in. Zo sta ik toch vrij snel aan de A50 bij de Woeste Hoeve. Ik sla hier linksaf richting Schaarsbergen. Een stukje verderop steek ik de A50 over en kom langs de Oranje kazerne en sla hierna linksaf om de heuveltjes rond Oosterbeek aan te gaan vallen. Beentjes moeten nog even flink werken, ik krijg het er met 24 graden en de zon op mijn kale knikker knap warm van. Onderweg wat knooppunten op een blaadje geschreven, op de Garmin rijden geeft nog steeds problemen. Zo kom ik tenminste wel waar ik wezen moet vandaag om zonder al te teveel zoekwerk en met een omweg te hoeven fietsen.

Na een laatste inspanning door een park in Oosterbeek kom ik bij het pontje over de Rijn aan wat me naar Driel moet brengen. Het is hier een partijtje druk niet normaal zeg. Effe wachten dus en bij de tweede oversteek mag ik ook mee. Kost me zomaar drie kwartier, zwemmen gaat sneller maar volgens mij niet makkelijker.

Zo sta ik in de Over Betuwe. Een heel ander landschap met veel appel- en perenbomen. Het gaat dijkje op, dijkje af met de wind in de rug gaat het wel heel lekker zo. Langs Heteren, Indoornik, Zetten en Hemmen fiets ik verder naar Dodewaard. Na nog een best stuk langs de dijk gaat het linksaf naar het fiets/voetveer naar Druten. Ook hier bij het pontje, dit keer over de Waal, is het weer een drukte van belang. Heb ook mazzel want tot vandaag vaart dit ding alleen in het weekeinde. Zo sta ik rond kwart voor vijf in Druten bij de Jumbo voor de dagelijkse boodschappen. Zo gaat het zachtjesaan naar de camping, nog een kilometer of 6 dan ben ik er. Na een klein half uurtje val ik daar letterlijk op de klep en wachten me op het terras twee ijskoude biertjes van Bavaria om even bij te komen, wat een inspannende vermoeiende maar wel een hele mooie dag was het vandaag zeg.

Ik krijg een mooi plaatsje op het tentenveldje bij het kippenhok. Wat een feest, later op de avond zijn alle kippen op eentje na van de schrik naar binnen gegaan. Ik sta vrijwel op het terras van de recreatieruimte en het sanitair is ook lekker dichtbij. Er staat ook nog een picknicbank bij dus helemaal top geregeld weer. Tentje bouwen enz. zoals elke dag. Voor het avondeten verwen ik me met souvlakisteaks, bruine bonen in een pittige saus en brood. Met een lekker biertje erbij niet verkeerd! Bonduelle doet weer goede zaken vandaag. De avond op het gemak doorgebracht met biertje drinken en natuurlijk weer slap zeveren met deze en genen zoals eigenlijk elke avond. hihahi. Ben best wel moe maar dat mag ook wel na zo'n dagje als vandaag.

Camping Den Hoogen Berg Boven Leeuwen.

Dagafstand 71 km.

Maandag 31 Mei dag 3;

Wakker om half acht, effe rekken en strekken, het dagje van gisteren is nog goed te voelen zeg!

Inpakken, koffie bij de campingbaas, dit is toch veel lekkerder als die oplosmeuk die ik normaal naar binnen slobber. Ontbijtje zelf erbij gemaakt, geen eieren, de kippen zijn door de schrik van gisteren helemaal van de leg en om negen uur....

Trappen met die Hap!!!!

Het laatste stukje door de Over Betuwe. Eerst maar eens naar de veerpont bij Appeltern fietsen om hier de Maas over te steken naar Megen. Het loopt niet soepel vandaag na dat dagje van gisteren. Is tot aan deze veerpont maar een kleine tien kilometer maar hier doe ik wel anderhalf uur over. Na de Maas overgestoken te hebben sta ik in Megen. Dit was het 4e en laatste pontje van deze reis. Ben hier al vaker geweest maar door dat gedonder met een niet goed werkend Garmin apparaat rijd ik hier dus rats verkeerd. Eigen schuld, dikke bult, ik zat effe te suffen. Toch de route zo ongeveer weer op kunnen pikken en via Haren naar Berghem gefietst. Hier bij de Jumbo wat lekkere broodjes en wat te drinken gekocht voor de lunch. Zo fiets ik verder naar Natuurgebied de Maashorst. Bij een of ander gedenkding van Marie de Moeder van de Verkenners ga ik dit lekker op zitten eten. Buikje gevuld en verder door de Maashorst welke verderop doormidden gesneden word door de A50. Wat een mooi stuk natuur is dit zeg. Er loopt en vliegt hier ook vanalles rond zodat ik me opperbest zit te vermaken. In Uden aangeland stuurt de Garmin me dus weer de verkeerde kant op. Zodoende kom ik door het centrum van Uden, wat toch ook wel een heel mooi centrum heeft. Ik had volgens de geplande route dus linksom Uden heen moeten fietsen en nu ga ik er rechtsom dwars doorheen. Na Uden een stukje richting Erp en dan linksaf richting Volkel, zo zit ik weer op de goede geplande route. Ik ken de omgeving hier een beetje en dat was in dit geval wel handig. Na nog een kleine pauze tussen Boekel en Gemert kom ik mijn vrienden van de Jumbo weer tegen, boodschappentijd dus. Nog een klein stukje door Gemert en dan rechtsaf de Pandelaar op en na een paar honderd meter linksaf en ik ben er. De eigenaar is nergens te bekennen dus deze maar even gebeld. Krijg een mooi plaatsje en biets een tafel en stoel om te kunnen zitten vanavond van het terras. Eerst lekker onder de douche, ik ben een beetje doorgebakken van dat warme weer van vandaag. Ik begin ook al weer aardig bruin te worden. En dan tentje bouwen, bedje blazen en eten koken. Hollands Bami schotel met wokvlees. Biertje erbij en smikkelen maar. Lekker lui op mijn stoeltje de avond uitgezeten en zoals elke avond nog even het thuisfront gebeld om te vertellen dat ik me best vermaak en het ontzettend naar mijn zin heb. Anders beginnen die kinders ook weer te miepen. Moeten we niet hebben! Wat me op deze camping verder echt opvalt is dat iedereen op zichzelf zit dus slap zeveren word em niet vanavond. Maakt niet uit ik vermaak me toch wel. Enne nog wat, ik heb Dors bier tegen de Dorst!

Dorpscamping Gemert Gemert.

Dagafstand 51 km.

Dinsdag 1 Juni 2021 dag 4;

Om half acht, vaste tijd opgestaan. Wassen tandjes poetsen en we staan er weer fris op. Verder het vaste ochtendritueel, oplosmeuk broodjes en inpakken die handel. Bij de campingbaas nog effe zitten buurten met een bak echte koffie en om half 10....

Trappen met die Hap!!!!

Toch nog even geprobeerd de Garmin aan de gang te krijgen, kansloos wat die allemaal verzint dan ben ik overmorgen nog niet thuis. Dus laat maar zitten. Van de camping rechtsaf door het mooie Gemert naar Beek & Donk. Zo verder naar Lieshout langs mijn huisleverancier Bavaria. Een beetje verwarrend om de route richting Gerwen te vinden maar na een mooi stuk langs het kanaal en de provinciale weg gefietst te hebben sta ik dan toch in Gerwen. Begint naar de stal te ruiken! Appeltje eitje vandaag. Het volgende staat Nuenen op mijn lijstje. Hier heeft Vincent van Gogh vroeger nogal wat geschilderd en zo van Nuenen een bekende plaats gemaakt. Over het Eeneind langs de Collse Watermolen naar het Eindhovens Kanaal zijn ook weer heel bekende stukjes om te fietsen. Net zoals het buurtschap Riel trouwens. Zo de laatste rotonde bij de Bonifaciuslaan linksaf en als een streep naar huis. Om 12.15 kom ik hier aan Casa Camelia. Een warm welkom door een van mijn schoonzoons en mijn twee dochters. En natuurlijk Pluto onze blije Beagle hond.

Casa Camelia.

Dagafstand 28 km.

Gelijk Waypoint in Vessem gebeld en een nieuwe Garmin gekocht. Bij Obelink in Winterwijk een setje nieuwe tent stokken was ook geen overbodige luxe. Het navigatie- en tentstokken probleem is hiermee ook weer opgelost.

De Cijfertjes en weetjes van deze Reis;

In 4 fietsdagen 200 km. lekker gefietst.

3 keer overnachting op een camping.

Geen pech of andere rare dingen aan de fiets.

Garmin overleden en een tentstok kapot.

Maar wel heel lekker fietsweer weer!!!!

Voor meer info over deze reis