Naar en door de Belgische Ardennen.

Van Maastricht naar Aken.

Eerst natuurlijk op de fiets naar de omgeving van Maastricht langs o.a. Valkenswaard, Achel, het kanaal van Bocholt naar Herentals en verderop ga ik de Zuid Willemsvaart volgen richting Maastricht. 

Voor het vervolg van de reis ben ik al druk aan het bedenken hoe ik dit aan ga pakken. Door Luik fietsen wil ik niet, ik vind dit maar een heel drukke, onoverzichtelijke stad waarin je gegarandeerd verdwaalt, dus dat ga ik op zeker niet doen.

Dus ga ik een route in elkaar knutselen om de stad Luik te vermijden om ergens bij de plaats Chaudfontaine de route langs de Ourthe naar Esneux op te pikken. Ik heb om niet te verdwalen onderweg een Routiq fietsgids/atlas van België gekocht waar zo ongeveer alle weggetjes op staan en als die er zijn staan hier ook de nummers van de fietsknooppunten in.

Ik kan dan heel makkelijk met de routeplanner van Routiq www.routiq.nl die ik meestal gebruik voor het maken van mijn routes een mooie route gaan plannen. 

Riviertjes als de Ourthe, de Amblève, de Warche en misschien ook een stukje van de Roer wil ik wel voor een deel opnemen in de route. Ook wil ik eens kijken of ik niet zelf een alternatieve route kan maken om van Malmedy via Roetgen naar Gulpen te fietsen om zo een stuk van de Vennbahn te vermijden want die heb ik al zo vaak gereden dat het saai begint te worden. Het lijkt me leuk om eens op de camping in Roetgen te gaan staan want hier ben ik nog nooit geweest.

Zondag 19 Mei 2024;

Het word nog effe spannend allemaal.

De Weergod van de Regen heeft het weer op zijn heupen. In het zuiden van Limburg en in de Voerstreek zijn weer verschillende kleine riviertjes woeste grote rivieren geworden die hele dorpen en campings onder water gezet hebben en een hoop schade aangericht hebben. En naar en door deze omgeving wil ik vanaf 27 Mei gaan fietsen, gaat dat wel goed komen ???????

We zullen het weer gaan zien.

Maandag 27 Mei 2024;

Om kwart over 5!!!! al wakker. Wat een tijd zeg. Het zonnetje komt op en het is best lekker weer buiten. Het bekende gezeul met tassenspul kan weer beginnen. Daarna snel aan de koffie en boterhammetjes eten en daarna alles op en aan de fiets hangen.

Lekker rustig aan maar voor ik het weet is het toch 8 uur dus.......

Trappen met die Hap!!!!

Aalst omleiding......Valkenswaard omleiding. Gaat lekker zo. De Geldautomaten van de Geldmaat staan onderweg allemaal op storing, maar goed dat ik wat cash geld mee genomen heb anders was het hongerlijden geworden onderweg. Bij Tankstation Marleen in Achel aan de koffie en mijn rookvoorraad aangevuld. Niet gezond maar ja......

Een stukje verder net voor Sint Huibrechts Lille ga ik het kanaal van Bocholt naar Herentals volgen richting Bocholt. Van hieruit volg ik de Zuid Willemsvaart langs Bree, Tongerlo, Dilsen, Lanklaar en Smeermaas om zo in Maastricht te belanden.

Niet het mooiste, spannendste en uitdagendste stuk langs die kanalen maar wel de snelste en kortste manier om in Maastricht te komen. Koffieadresjes zijn er niet of nauwelijks of je moet de binnenlanden in en daar heb ik geen zin in.

Onderweg kom ik met regelmaat wat dingen tegen die herinneren aan de Tweede Wereldoorlog zoals gedenktekens, bunkers, kazematten en de Antitankbunker 11 in Neerharen. In Smeermaas knal ik zo tegen de Maas aan, wat een magnifiek mooi gezicht! In Maastricht word ik nog bijna van mijn fiets gereden door een Limbabenees die zo maar rechtsaf slaat zonder te kijken, ook lekker en sorry zeggen ho maar. Het centrum is echt retedruk dus met goed fatsoen is er niet te fietsen en het Vrijthof staat ook vol met van die fotograferende mensen die nergens geen erg in hebben. Al snel ben ik Maastricht al weer uit en fiets via Cadier en Keer naar Margraten mijn eindbestemming van vandaag. Onderweg maak ik nog een ommetje over het terrein van de erebegraafplaats van de Amerikaanse strijdkrachten uit te tweede wereldoorlog die hier ligt, wat een indrukwekkend geheel met veel vlagvertoon en bloemenkransen.

In Margraten eens wat rond zitten gapen en een beste uitsmijter gegeten bij Brasserie Josefien. Biertje en een waterig zonnetje erbij wat wil je nog meer, wie doet je wat. Alleen dat weer he. Ik heb een camping in de buurt gereserveerd maar het schijnt vanavond best wel een boel nat te worden en een trekkershut of zoiets hebben ze daar jammer genoeg niet in de aanbieding.

Dus op Google eens zitten pieren en op een vakantieboerderij in de buurt een tot trekkershut omgebouwd bakkershuisje kunnen huren voor € 21,00 per nacht. Dat zijn tenminste bedragen waar ik blij van word. Zo zit ik vannacht in ieders geval droog en warm en morgenvroeg niet te klooien met een natte tent en klamme spullen.

Menu voor vanavond broodjes met gerookte zalm en vanalles wat. Gaat weer helemaal goed komen. Bakkerhuisje is uitgerust met 2 bedden, een tafel met 2 stoelen en een simpele keuken met een gasfornuis en koelkast. En niet onbelangrijk een elektrisch kacheltje want echt warm is het niet.

Vakantieboerderij Bruisterbosch Margraten.

Een simpele gezellige, kleine camping met schoon sanitair en verder alles wat je nodig hebt. Boodschappen kun je doen in Banholt of in Margraten. Aangesloten bij de SVR. De familie Schols heet je hier van harte welkom.

Zoals gezegd verhuren ze kampeerplaatsen voor tent, caravan of camper, het bakkershuisje als trekkershut en nog een 2 persoons caravan en ook nog een paar groepsverblijven voor grotere groepen.

Dagafstand 99 km.

Dinsdag 28 Mei 2024;

Beetje stijfjes maar toch goed geslapen vannacht. Na de koffie en een broodje is het half negen dus .....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst naar bakkerij Voncken in Margraten voor wat lekkers voor vanmiddag bij de lunch. Het schijnt de laatste reizen traditie te worden maar ik heb weer de reisplanning aangepast als gevolg van dat fijne weer. Het is simpelweg geen tentjes weer, te koud en veelste nat. In de buurt van Aywaille is er op de campings voor wat ik een schappelijke prijs vind niets te huur en de hotels zijn ook best wel aan de prijs.

Dus ga ik vandaag door de Belgische binnenlanden fietsen rechtstreeks naar een vriend van me in Malmedy. Net als bij de zomertoer van vorig jaar sla ik ook deze reis het stuk langs de Amblève en Aywaille over en blijf morgen een dagje hangen in het altijd mooie Malmedy.

De eindbestemming heb ik in de Garmin gezet en die wijst me redelijk feilloos de weg. Reimerstok, Slenaken en Teuven zijn de eerste plaatsjes waar ik doorheen fiets. Het gaat op en af, heel lekker fietsen. De volgende grotere plaats die ik tegenkom is Hombourg. Regelmatig moet ik toch zelf een alternatieve route zoeken omdat er door aardverschuivingen en water op de weg geen doorkomen aan is maar het lukt. Wel maak ik onderweg een foutje waardoor ik zomaar 4 kilometer de verkeerde kant op fiets richting Aubel en daar moet ik vandaag niet zijn. Dus ook hier....omkeren en de goede route zoeken. Meestal gaat het hier in België met de bewegwijzering van de fietsknooppunten wel goed maar af en toe is het nog steeds hopeloos slecht, de wegen zijn dat trouwens ook. Montzen-Gare en Montzen kom ik als volgende plaatsen tegen. In Montzen-Gare is het station opgeheven maar er is nog genoeg te beleven om hier even rond te kijken. Het station is jammer genoeg vervallen tot een troosteloze ruïne en niet om aan te gluren. Na Montzen moet ik weer omkeren, steil weggetje word een heel steil en zeiknat kiezelpad. Omkeren dus maar weer en langs de doorgaande weg naar Welkenraedt fietsen. Is wel een paar kilometer om maar hier kan ik tenminste wel normaal doorfietsen. Hier ga ik even op een bankje van de lekkere broodjes van Bakkerij Voncken genieten. Ik struin nog wat rond in de tassen en vind zowaar nog een blikje bier wat ik me natuurlijk laat smaken. Is weer eens wat anders als gewoon water en aanmaak limonade toch. Dan fiets ik verder naar Limbourg en Goe om over de Route de LaGillepe langs de stuwdam met de leeuw te fietsen. Beneden aan de weg staat aan de rechter kant nog steeds de melkfabriek die nog ken van vroeger alleen is deze een heel stuk groter geworden en verse melk, pudding en kleine boodschappen kopen in het winkeltje gaat niet meer. Het winkeltje is er niet meer.

De leeuw staat gelukkig nog steeds fier bovenop de stuwdam maar door de bomen die ervoor groeien is een mooie foto maken niet meer mogelijk. Zo van een afstand ziet het er bovenop de stuwdam ook behoorlijk verwaarloosd uit. Dit was vroeger wel anders weet ik uit ervaring.

De camping die aan de linkerkant lag is nu gesloten, hier hebben we vroegen nog eens gekampeerd, dat is denk ik al weer 30 jaar of misschien iets langer geleden. In Jalhay sla ik linksaf naar de Barak Michel. Is van hier nog een kleine 12 kilometer en meteen ook het saaiste en gevaarlijkste stuk fietsen van vandaag. Boven bij de splitsing sla ik rechtsaf en hier is het echt oppassen geblazen, de weg is redelijk smal, er is geen fietspad en de meeste auto's rijden hier echt onbesnut hard en dicht langs je heen. Ik bedenk me ondertussen dat ik eigenlijk al de hele dag zachtjes bergop aan het fietsen ben om op de Barak Michel komen. Het is hier ook meteen het hoogste punt van België, iets van 678 meter of zo, en als er in de winter sneeuw ligt kun je hier langlaufen en volgens mij ook skiën. Er staat ondertussen een stevig windje en echt warm vind ik het ook niet meer. Ik maak even een korte pauze om de kapel eens te bekijken die hier staat. Het restaurant-hotel wat hier ook staat word vanoudsher herberg Baraque Michel genoemd en bestaat sinds begin 1800.

Vroeger was het een toevluchts- en pauzeplaats voor reizigers die onderweg waren tussen Malmedy en Eupen.

Jaren terug weet ik me te herinneren stond hier ook nog een frietkot maar dat is jammer genoeg verdwenen. Dus geen frietjes met mayo uit een grote puntzak en een boulette meer.

Na de Barak Michel gaat het alleen nog maar 12 kilometer bergaf door mooie bossen en heidevelden. Dus kom ik freewheelend aan in Beverce. Om iets voor drie sta ik bij mijn vriend voor de deur.

De Himiway deed raar vandaag. Accu's snel leeg en weinig vermogen zeker bergop. Maar ik ben weer waar ik wezen moet. Dus morgen eens kijken wat er precies aan de hand is. Ik denk dat er iets met de instellingen aan de hand is dus die moet ik resetten en dan opnieuw instellen. Is niet de eerste keer. Elke keer als ik na een stop weer wegrijd kom ik met mijn hand op het bedieningsdisplay en raak dan ongewild de power en de + en - knop aan.

Zodoende wil ik ongewild wel eens een instelling veranderen.

Camping Du Moulin Malmedy-Beverce.

Dagafstand 81 km.

Woensdag 29 Mei 2024;

Vandaag eerst boodschappen gedaan in Malmedy voor het eten van vandaag en niet onbelangrijk het bier was bijna op en dat is heel vervelend. Foe Yong Hai met rijst vanavond komt weer helemaal goed.

Over het weer, het is redelijk met wel veel wind maar meest droog.

Dus na de lunch de Himi maar eens onder handen genomen. De instellingen stonden inderdaad niet zoals het moest zijn.

Ten eerste stond het voltage op 36 volt en dit moet 48 volt zijn. De Himi vind dit niet fijn en ging ,dat bleek wel, raar doen. Dus de instellingen terug gezet naar fabrieksinstellingen. Hoe ik dit precies moest doen heb ik maar even op You Tube gekeken. Ik wist het ongeveer maar met een duidelijke uitleg gaat het wat simpeler. Met de software codes zal ik jullie niet lastig vallen maar alles werkt weer zoals het moet. Nog een testritje van een paar kilometer gemaakt richting de steengroeve en terug om te testen. Geen probleem meer. Dit ook gedaan om te kijken of ik langs dit pad in Robertville kan komen. Volgens Routiq.nl zou dit moeten kunnen. Nou zo langs het riviertje de Warche en met deze bult water wat daar doorheen moet fiets ik morgen wel over Chodes daarheen.

Donderdag 30 Mei 2024;

Toch mooi om 10....

Trappen met die Hap!!!!

Hoe fiets ik terug vandaag? Zoals ik al zei toch over de Vennbahn. In ieders geval een stuk tot aan Roetgen. Het weer blijft ondanks dreigende wolken best wel redelijk alleen is het met 10 graden best frisjes. Dus langs Malmedy, Chodes Robertville en Outrewarche naar Sourbrodt.

Na Kuchelscheid en Monschau, waar je niets van ziet, naar Mutzenich om bij Atschi's Imbiss pommes met bock wurst als lunch te gaan eten. Ik weet op zeker dat ik verder niet veel gelegenheden meer tegenkom om te lunchen dus doe ik dat hier. Zo vlieg ik wat later als een dolle met 50 km. per uur bergaf naar Roetgen. Moet ook wel want de regen komt ondertussen met bakken naar beneden. Hier toch maar even schuilen want ik heb er een schijthekel aan om met een regenbroek aan te moeten fietsen. Die hoef ik dus nog steeds niet aan gelukkig. Na het laatste stuk van de Vennbahn sla ik bij Raeren linksaf om de Voerstreek weer in te duiken. Eynatten, Hauset, Moresnet en Sippenacken, wat een mooie omgeving hier zeg en ik moet zeggen goede fietswegen en ravels. In Moresnet moet bovenop de berg nog een verlaten klooster liggen. Ik heb het gevonden maar het was zonde van de tijd. Niks aan een troosteloze, verlaten bende benieuwd of ze dit nog ooit op gaan knappen. Wel een mooi stuk door de rimboe langs een mooie visvijver gefietst haha. Een eindje verder sla ik rechtsaf een ravel route op die loopt naast het riviertje de Geul. Ik denk nou dat beloofd wat maar dat viel mee goed en droog te fietsen. Na wat sluip door kruip door weggetjes kom ik langs Kasteel Beusdael dat is tenminste wel mooi. Via een mooie afdaling met uitzicht door het Geuldal kom ik door het plaatsje Sinnich. Verderop in Slenaken bij IJsboerderij de Helenahoeve is het tijd om plan de campagne voor de nacht te gaan maken. Ik zit al tegen de 100 km. het is al 4 uur geweest en veel verder wil ik vandaag eigenlijk niet meer gaan fietsen. Vakantieboerderij Bruisterbosch waar ik maandag overnacht heb maar eens gebeld. Ze hebben het bakkershuisje nog vrij dus ik heb weer mazzel. De eigenaar zegt ik ben er niet maar het huisje is open en de rest vind je zelf wel ik zie je straks wel. Snel langs de bekende weg naar Margraten gefietst om wat boodschappen te doen en bij de vishandel die voor het gemeentehuis stond heb ik een portie kibbeling gegeten voor de ergste honger. Ben ik weer voorzien van alles wat ik nodig heb voor vandaag. Echt spannend was het niet vandaag maar wel heel erg mooie wegen en weggetjes gereden. Geen echt speciale dingen gezien om wat uitgebreider over te vertellen. Natuurlijk heb ik over de Vennbahn al zo vaak en zoveel vertelt dat dit niet echt interessant meer is.

Vakantieboerderij Bruisterbosch Margraten.

Dagafstand 111 km.

Vrijdag 31 Mei 2024;

Je zou er zo aan kunnen wennen. Hoezo? Nou 's morgens je tent niet af hoeven te breken. Maar deze reis vallen de kosten voor een alternatief verblijf wel mee maar ik denk dat dit van de zomer wel anders zal zijn. En ik vind dat gepier van het opzetten en afbreken van de tent nog steeds heel erg leuk.

Dus het bekende ochtend ritueel met ontbijt, koffie en inpakken en om half 9....

Trappen met die Hap!!!!

Eerst naar Bakkerij Voncken voor lekkere broodjes en nog even onder een grote boom staan te schuilen. Via Sibbe naar Valkenburg om daar eens wat van die toeristische dingen te bekijken en op de foto te zetten. Het veranderd hier ook nooit. Langs Schimmert en Beek kom ik in Elsloo-Catsop. Hier de camping bekeken voor een eventuele stop op een volgende reis. Ziet er gezellig uit en de winkels zijn 10 minuutjes fietsen. Verderop onderweg naar Urmond onder een viaduct staan 3 mannen met een doedelzak leuke liedjes te spelen, hier schuil ik even voor de regen. In Urmond plof ik om kwart over elf bij Cafe Bie de Kale neer op het terras voor een vroege lunch en weer heb ik mazzel. Weer heb ik geluk, het regent als een malle maar ik zit lekker droog. Een kop koffie en een lekker broodje gehaktbal smaakt best lekker en wat warms in de maag kon ook wel want warm is het niet.

Het veer van Berg naar Meeswijk vaart gelukkig dus rare omwegen hoef ik niet te gaan verzinnen om de Maas over te komen of het moet zwemmend zijn maar dat is ook zoiets. Langs Bedevaartoord Heppeneert bereik ik Maaseik. Rijd hier nog een stuk langs de Maas verder omdat ik dacht nog wel ergens linksaf te kunnen maar helaas pindakaas dus maar weer terug. Door Aldeneik en verder langs de Maas naar Jachthaven de Spaanjerd in Ophoven-Geistingen. Leuk al die bootjes bekijken die hier liggen. Nu is het gedaan met langs de Maas fietsen ik sla linksaf om naar Stramproy te fietsen. Onderweg kom ik voorbij Molenbeersel en Neeritter. Ik spot onderweg een mooie camping waarvan ik dacht dat het een natuurcamping was maar het is een naturistencamping en dat is niet echt mijn ding. 

Voorbij Stramproy eet ik nog snel een broodje en wissel de accu en fiets ik verder door de Laurabossen en het stroomgebied van de Tungelroyse beek en dat heb ik geweten. Wel vier keer het fietspad overstroomt. Dus lopend en klunend door de blubber, door het bos, door slootjes en langs dichte hekken. Maar uiteindelijk sta ik op de dijk langs het kanaal richting Lozen op de droge weg. Mijn schoenen, sokken en mijn broek tot aan mijn knieën zijn allemaal zeiknat. 

Bij Lozen steek ik het kanaal over en fiets verder richting Hamont en kom over de Mulk fietsend bij knooppunt 216 aan. Hier kun je wat leren over de Dooden Draad en hoe het er hier vroeger aan toe ging in de Eerste Wereldoorlog. De Duitse bezetter had deze draad verzonnen als grens bewaking om de Belgen te beletten het land te verlaten. In latere jaren werd de grens met Nederland en Belgie een gewilde smokkelroute van alles wat in het ene land goedkoper was dan in het andere.

Koffie en boter en zo waren in die jaren gewilde artikelen.

Echt heel bekend terrein nu. Het laatste stuk door het Leenderbosch en weer bij de oversteek van de Leenderweg het fietspad overstroomt. Dat ga ik dus niet doen want hoe ligt het laatste stukje van de heide naar de snelweg erbij? Ga ik richting Leende of Valkenswaard. Het laatste dus. Door Valkenswaard en als toetje nog een keer heel diep door het water tegenover de Treeswijkhoeve tussen Valkenswaard en Aalst. Er stond een bord met iets van fietsers afstappen maar vorige week kon ik hier nog makkelijk doorheen fietsen en was het niet zo diep. Nu dus wel en mijn voortassen verdwijnen bijna helemaal onder water. Weer mijn schoenen en sokken zeiknat maar ik fiets toch rechtstreeks door naar huis dus die trek ik daar wel uit.

Om kwart voor 6 ben ik thuis.

Casa Camelia.

Dagafstand 121 km.

Deze reis;

4 fietsdagen. Totale afstand gefietst deze reis 411 km. door Nederland, Duitsland en België. 

Door het koude weer en de verwachte regenbuien geen overnachting in mijn nieuwe tentje gedaan dus die blijft mooi ingepakt zitten tot de volgende reis.

Toch redelijk goed fietsweer gehad en geen enkele keer de regenbroek aan hoeven doen, steeds op het goede moment ergens kunnen schuilen voor een regenbui. De echt lange en stevige regen is gelukkig meestal 's nachts gevallen.